به گزارش خبرنگار مهر، چاپ ششم کتاب «عرفان عملی» به قلم سیدیحیی یثربی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۶۲۰ صفحه منتشر شد.
عرفان عملی بر آن است تا کمالات بالقوه انسان به فعلیت برسد. با تحقق چنین هدفی، امکانات وجودی آدمی چنان رشد و گسترش مییابد که همه کائنات در مقایسه با گنجایی درونش به منزله انگشتری است در بیابانی ناپیداکرانه! و حضرت حق – که در کون و مکان نمی گنجد – در دل و درون چنین انسانی می گنجد.
این فعلیت، همان ولایت خاصه است، بنابراین هدف عرفان عملی و سیر و سلوک همین است که انسان، کمال شایسته خود را به دست آورده، «انسان کامل» شود
نویسنده در ابتدای این کتاب آورده است: این اثر نسبت به نوشتههای دیگر امتیازاتی دارد، از جمله این که بسیاری از مسائل و مباحثی را که پیشینیان نیاورده اند، ما آورده ایم و همه عرفانهای عملی با سبک «منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری تنظیم شده که همگی تنها به منازل و مقالات سفر اول سلوک پرداخته اند اما در این اثر، در حد امکان کوشیده ایم درباره سفرهای دوم، سوم و چهارم سالکان نیز بحثهایی داشته باشیم.
مؤلف مینویسد: نوشتههای دیگر، به مشکلات و مسائل پیش از سلوک انسانها که در عالم عرفان بسیار مهمند، نپرداخته اند؛ اما در این باره نیز بحثهای مفصل در این اثر داریم که در بخش دوم این اثرف چندین فصل را به آن اختصاص داده ایم.
ساختار اثر
این اثر در دو بخش تألیف شده است؛ بخش اول این کتاب در چهار فصل به رشته تحریر در آمده که «هدف سلوک» عنوان فصل اول است که ضمن در این فصل ضمن اشاره به هستی شناسی عرفا، به جایگاه انسان و مبحث ولایت و خلافت پرداخته شده و اوصاف ولی و خلیفه حق تشریح شده است.
دومین فصل از این بخش به مبحث «ریاضت» اختصاص یافته که شرایط و آداب ریاضت تبیین و برنامه ریاضت نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
«منازل و مقامات سیر و سلوک» عنوان سومین فصل است که در این راستا به مراتب دهگانه انسانی میپردازد که این مراتب عبارتند از: بدایات، ابواب، معاملات، اخلاق، اصول، اودیه، احوال، ولایات، حقایق و نهایات.
در فصل چهارم «دیدگاه های ویژه مؤلف در مسائل سیر و سلوک» مطرح شده و در این راستا نگرش هستی ساز و عشق به خلق بیان شده است.
بخش دوم کتاب حاضر به سفرها و منازل سیر و سلوک میپردازد؛ که در ابتدای این بخش، ضمن آشنایی و شناخت این نوع عرفان، به فرق طریقت با شریعت اشاره شده و در ادامه پس از بیان تعریفی از طریقت، به چگونگی آغاز طریقت پرداخته شده است.
در ادامه این بخش، مباحثی در خصوص اهلیت و شایستگی سلوک مطرح شده و سپس عوامل، زمینهها و نشانههای آن تبیین میشود.