کتاب «مسجد سنجیده قزوین» نوشته لیلا قاسمی توسط موسسه متنِ فرهنگستان هنر منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن» وابسته به فرهنگستان هنر به‌تازگی کتاب «مسجد سنجیده قزوین» نوشته لیلا قاسمی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۱۸۰ صفحه و بهای ۱۱۰ هزار تومان منتشر کرده است.

مسجد سنجیده قزوین بنایی در کنارِ راه کهنِ قزوین به ری است و در محله قدیمی راهْ‌ری قرار دارد. این بنا در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۱۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بخش قدیمیِ این بنا امروز، گنبدخانه‌ای با درگاه‌های متعدد است که محراب کنار یکی از آنهاست. مشخص نیست صورتِ اصیلِ این بنا چگونه بوده، به دستور چه کسی ساخته شده و به چه علت و در چه دوره‌ای تغییر کاربری داده است.

در زیرِ کفِ گنبدخانه نیز توده‌ای سنگ‌چین کشف شده که برابهامات بنا افزوده است. مسجد سنجیده در دو ضلع مشرف به گذر بوده و در هر ضلع دارای سه راه ارتباطی است. این مسجد دارای گنبدی به سبک سلجوقی، مناره کوتاه و تزئینات مقرنس در زیر گنبد است. همچنین این مسجد سردابه‌ای با شباهت‌های بسیار زیاد به معابد مهری ایران باستان دارد.

نویسنده در این کتاب بر آن است تا با بررسی میراث مکتوب، روایت‌های شفاهی، منابع مصور و شواهد کالبدی، به صورت و کاربریِ اصیل بنا پی ببرد و روایتِ دیگری از بنای مسجد سنجیده قزوین را عرضه کند.