به گزارش خبرنگار مهر، هفتمین نشست صمیمانه جمعی از منبریهای جوان هیأتهای کشور به همت جامعه ایمانی مشعر در مشهد مقدس برگزار شد.
در ادامه این گزارش، حجت الاسلام محمد کاظم راشد یزدی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: همانطور که میدانید در مبحث حرکت، حرکت را از جهتی دو نوع میدانند: یک حرکت قطعیه، یک حرکت توسطیه؛ حرکت قطعیه همین حرکتی است که انجام دادهایم، راهی که طی کردهایم، این حرکت قطعی است؛ حرکت توسطیه در درون حرکت قطعیه نهفته است که حرکتی است که از فرد میپرسند حرکت قطعیه را برای چه و که انجام داده است.
حجت الاسلام راشد یزدی افزود: کلیه عبادات شامل دو حرکت قطعیه و توسطیه میشوند. نماز یک حرکت قطعیهای دارد، شامل رو به قبله بودن، با وضو بودن، تلفظ صحیح کلمات و آیات، رکوع و سجود و قیام و سلام؛ اینها حرکت قطعیه نماز است و حرکت توسطیه این است که برای که و برای چه نماز خواندهایم.
وی ادامه داد: پیامبر (ص) در روایتی میفرمایند هیچوقت خداوند به طول و عرض و حجم و وزن و رنگ نگاه نمیکند، نگاه به عمق اعمال میکند. در قرآن دو سوره عنکبوت و نحل وجود دارد. خداوند در سوره عنکبوت مستقیماً اشاره میکند که اگر مردم میدانستند و متوجه بودند که سست بنیانترین، بناهای عالم خانه عنکبوت است درصورتیکه مصالح آن خیلی قوی است؛ در سوره نحل به مورچه اشاره شده که با وجود مصالحی چون خاک یکی از مستحکمترین خانهها را دارد.
حجت الاسلام راشد یزدی با اشاره به اینکه در کشورمان ادارهای به نام استاندارد مسئول کنترل کیفیت همه محصولات است گفت: فقدان مهر استاندارد بر روی محصولات تولیدی باعث شکستن قیمت و عدماستقبال مشتریان میشود.
وی بر لزوم مقبولیت عبادات مؤمنان از سوی خداوند گفت: این روضهای که من میخوانم و روزهای که شما میگیرید، اگر خالص و برای خدا نباشد به قول معروف از سوی خداوند استاندارد نبوده است و خدا آن را تأیید نمیکند.
حجت الاسلام راشد یزدی خاطرنشان کرد: اعمال ما از کارخانه ملک به بازار ملکوت عرضه میشود و آنجا نیز خریدار دارد و خریدارش خداوند است، نمیشود جنس بیکیفیت را مرغوب حساب کرد.
وی خاطرنشان کرد: آقایان بر منبر و گفتار من و شما باید مهر استاندارد بخورد. مهر استاندارد در اخلاق اسلامی اخلاص است. همه باید اخلاص داشته باشند، همه اعمال و حرکات باید مخلصانه باشد.
جهاد تبیین موانعی دارد و وظیفه ما منبریها رفع این موانع است
در ادامه حجت الاسلام نظافت مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت با تأکیدات صحیح و صریح حضرت آقا، مهمترین موضوع جهاد تبیین است و همه ایام باید اهل تبیین باشیم؛ تبیین حق انسان است، یعنی حق انسان دانستن است.
وی با اشاره به این آیه قرآن " لا اِکْراه فِی الدّینِ قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ " تبین نتیجه تبیین است؛ وقتی تبیین صورت گرفت تبین اتفاق میافتد. و در این حالت انسان میتواند انتخاب درستی داشته باشد. شیطان تبین را دوست ندارد، شیطان تبیین را دوست ندارد، هدف اصلی شیطان در فریب است و فریب با تبیین نمیسازد، وقتی حق و باطل مخلوط باشد حق روشن نباشد، شیطان دوست دارد به این طریق انسانها را به جهنم ببرد.
حجت الاسلام نظافت افزود: اولیا خدا کارشان بلاغ است و مشکل هم اکنون این است که بلاغ شکل نمیگیرد اگر وظایف پیامبر اکرم (ص) در یک وظیفه بخواهد خلاصه شود آن بلاغ است.
وی ادامه داد: مرگ آگاهی، نسیان و بیماری آگاهی، غفلت است. با تذکر این مرگ دوباره تبدیل به حیات و زندگی میشود. تبیین یعنی مسیر غی و مسیر رشد از هم جدا بشود. باید شفافسازی صورت گیرد؛ نگذاریم حق و باطل مخلوط شود. انسانها باید با آگاهی انتخاب کنند تا با آگاهی بهشت و جهنم بروند.
حجت الاسلام نظافت با تاکید بر اینکه پذیرفتن میشود شکر آگاهی و کفر هم میشود نپذیرفتن آگاهی، ادامه داد: شکی نیست که وظیفه همین است که باید آگاهی صورت بگیرید. اکثر جوانان این کشور مدارک دانشگاهی دارند. اما اطلاعات دینی آنها بسیار ناچیز است.
وی ادامه داد: نتیجه میگیرم فهم آن چیزی است که وارد دل شود. جهاد تبیین موانعی دارد و وظیفه ما رفع این موانع است. بزرگترین تبیین را مقام معظم رهبری انجام میدهند ولی متأسفانه کمتر شنیده میشود. مخاطبان منبرها جز خواص جامعه هستند. هر جامعه دو دسته خواص، دو گروه اقلیت و یک اکثریت دارد. اکثریت آگاهی ندارد و در شرایط خاص به اینطرف و آنطرف کشیده میشوند. در جامعه یک اقلیت مفسد معاند، یک اقلیت مصلح پای کار نظام داریم.
حجت الاسلام نظافت خاطرنشان کرد: سرنوشت جامعه دست اقلیتهاست. هر اقلیتی که غلبه کند اکثریت را به دنبال خود میکشاند، امام در زمان خودشان در سال ۴۲ در میان علما تک بودند. امام شاگردانی تربیت کرد که این شاگردان هم شاگردانی تربیت کردند و اکثریت را به دنبال خود کشاندند و بدینصورت انقلاب پیروز شد.
وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب کسانی که داشتند کار تربیتی میکردند مجبور شدند برای مدیریت نظام مسئولیت بپذیرند. مثلاً شأن مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری نبود؛ شأن ایشان نیروسازی بود. کار شهید مطهری و شهید بهشتی تربیت نیرو بود.
وی با اشاره به خطبه دوم نهج البلاغه گفت: دشمنان تخم فسق و فجور را در دلها کاشتهاند و با فریب آن را آبیاری کردهاند و حالا دارند هلاکت آدمها را درو میکنند. عجله هم نداشته اند ۴۰ سال این کار کردهاند.
حجت الاسلام نظافت تاکید کرد: ما مخاطبین خواص خود را باید برای تبلیغ از اسلام مجهز و بسیج کنیم؛ شما روحانیها سردار تبلیغ هستید و مردم باید سرباز تبلیغ باشند. تبلیغ را نباید به انحصار روحانیت در بیاوریم باید اقشار پای کار نظام را با خود همراه کنیم.
وی گفت: باید پای منبریها را برای مقدمات جهاد تبیین قوی کرد. نیاز به پا منبریهایی داریم که حلقه وصل باشند. جوانان را به لوازم اخلاقی جهاد تبیین مجهز کنیم.
حجت الاسلام نظافت خاطرنشان کرد: جهاد تبیین لسانی فایدهای ندارد. بزرگترین و قویترین مبلغ تاریخ پیامبراکرم (ص) بودند، خداوند در قرآن خطاب به پیامبر (ص) میفرماید پیامبر نمیتوانی حرفت را به گوش آدمهای کر بکنی. الان مشکل منابر ما بحران مخاطب است.
وی با اشاره به ادبیات رهبری در خصوص اغتشاشگران گفت: رهبری این جوانان را با عنوان "بچههای من" مورد خطاب قرار میدهد. چقدر فاصله بین رهبری و بعضیها زیاد است. امام صادق میفرمایند: در مورد گناهکارهای شیعه نباید جز خیر بگویید برایشان گریه کنید از خداوند بخواهید توفیق توبه بیابند.
وی وضعیت جامعه امروز را محصول ترک فعل همه دانست و گفت: درست نیست در این شرایط فقط مسئولان را مقصر بدانیم. چهره گشاده مقدمه جهاد تبیین عملی است. من نمیگویم حجاب نباید الزامی باشد ولی الزامها را در این خصوص باید شیرین کنیم.