صادق جبلی مدیر استودیو طراحان سفید و تهیه کننده بازی «سیستان لجندز»، در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به روند ساخت این بازی گفت: بازی «سیستان لجندز»، یک بازی موبایلی در سبک موبا Moba است که به صورت یک بازی آنلاین همزمان و الهام از اساطیر و افسانههای منطقه سیستان تولید شده است.
وی ادامه داد: موقعیت روایت بازی «سیستان لجندز» برای هفت هزار سال پیش است و از آنجا که منطقه سیستان یک منطقه باستانی است که از نظر جغرافیایی همزمان با ایران به پاکستان، افغانستان و هند مربوط میشود و همچنین سیستان منطقهای که است که شاهنامه فردوسی در بخشهایی به نام سرزمین سیستان روایت کرده است. ما در این بازی از این موارد الهام گرفته ایم.
مدیر استودیو طراحان سفید گفت: بازی «سیستان لجندز دارای بیست قهرمان است که هریک از قهرمانان خصوصیات و قصه خاص خود را دارند؛ این قهرمانان دارای ظاهری متفاوت از یکدیگر هستند و سبک بازی شأن متفاوت از یکدیگر است. بازیکن باید دو قهرمان را از میان بیست قهرمان انتخاب کند و به مبارزه بپردازد. سبک و استراتژی هر کدام از قهرمانان متفاوت از یکدیگر است.
وی افزود: در کنار بیست قهرمانان اصلی بازی «سیستان لجندز»، حدود ۵۰ مدل سرباز طراحی شده که مجدداً کارکرد، قصه و استراتژی هر یک از سربازها با دیگری متفاوت است. بازیکن تعدادی سرباز را انتخاب میکند و در نهایت وارد بازی میشود؛ در مقابل حریف هم به این صورت انتخاب خواهد داشت و تعدادی قهرمان و سرباز را برای خودش انتخاب میکند و در نهایت به رقابت میپردازد.
جبلی گفت: از سال ۹۷ ساخت بازی «سیستان لجندز» را با یک گروه ۱۸ نفره آغاز کردیم و امروز تعدادمان به ۴۰ نفر رسیده است. البته با نیروهایی که به صورت دورکار با ما کار میکنند، تعدادمان بیشتر از این هاست. همچنین لجندز به معنای افسانه هاست اما ما این عنوان را به نام قهرمانان سیستان ترجمه کردیم.
بازیهایی که دارای پروتکل خاصی بوده نیازمند اینترنت پایه دار پرسرعت است و با وجود آنکه بازی مان یک بازی ایرانی با سرور ایرانی بود، اما دسترسی بازیکنان به اینترنت دسترسی پایداری نبود و در این رابطه مشکل داشتند وی افزود: از آنجا که بازی «سیستان لجندز» یک بازی آنلاین بوده سرور بازی از داخل کشور است، در حوادث اخیر، به دلیل قطع بودن اینترنت، دچار مشکلات بسیاری شدیم. البته بازیمان فیلتر نشد اما شاهد اختلالاتی در شبکه بودیم که همین اختلالات سبب شد تا آسیب ببینیم، زیرا بازی آنلاین بود و بازیکنان همزمان با یکدیگر به رقابت میپرداختند و همین امر نیازمند تبادل بالای اطلاعات میان بازیکنان بود و هم آنکه از پروتکلی که استفاده میکردیم، پروتکل خاصی بود.
تهیه کننده بازی «سیستان لجندز» گفت: بازیهایی که دارای پروتکل خاصی بوده نیازمند اینترنت پایه دار پرسرعت است و با وجود آنکه بازی مان یک بازی ایرانی با سرور ایرانی بود، اما دسترسی بازیکنان به اینترنت دسترسی پایداری نبود و در این رابطه مشکل داشتند. همچنین به دلیل استفاده گیمرها از فیلترشکن، تولیدکنندگانی همچون ما که سرورهای شأن در ایران است، مشکلات زیادی برای شأن ایجاد میشود؛ چراکه آنها برای استفاده از بازیهای آنلاین ما باید حتماً فیلترشکن را خاموش کنند تا پهنای باند بهتری را بگیرند. در این صورت است که گیمرها فکر میکنند بازی ایراد دارد یا بازی کند حرکت میکند؛ درحالی که دلیل این امر به خاطر فیلترشکنهایی است که استفاده میکنند و همه اینها سبب میشود تا کیفیت خدمات ما پایین بیاید و از نگاه کاربران کیفیت خوبی نتوانسته ایم ارائه دهیم.
وی افزود: در شرایط فعلی بازیسازان نیازمند حمایت مالی هستند، زیرا این صنعت بازار پایداری ندارد و هزینههای تولید هم بسیار بالاست. این صنعت همچون صنعت سینما ابتدا باید سرمایه گذاری شود و پس از تولید اثر منتظر درآمدزایی آن باشیم. زمانی که شرایط پایدار نباشد، ممکن است خطر ریسک سرمایه گذاری بالا برود و همین امر سبب میشود تا نتوانیم در جذب سرمایه گذاری موفق باشیم.
جبلی گفت: برای بازیسازان میتوان تسهیلاتی در اختیارشان قرار داد تا دوره تنفس مناسب داشته باشند و بتوانند محصولات شأن را بسازند و منتشر کنند و پس از آن انتشار شروع به پرداخت اقساط یا مدل دیگر باشند. همچنین حمایت بلاعوض از تیمهای کوچک و نوپا میتواند در این عرصه شکل بگیرد؛ چراکه تجهیزاتی که نیازمند بازیسازان است، گران قیمت است و به واسطه کامپیوترهای معمولی نمیتوانند بازی خوب بسازند و شاید حداقل هر بازی ساز ۱۰۰ میلیون تومان نیاز دارد تا بتواند تجهیزات سخت افزاری خریداری کند.
وی ادامه داد: از طرفی ما با مهاجرت نیروهای انسانی مواجه هستیم و متأسفانه چالش نیروی انسانی به مسأله آموزش گره میخورد. بنظر میرسد دولت در این زمینه باید ورود کند و موضوع آموزش و حمایت از مجموعههای آموزشی که در حوزه صنایع خلاق و بازی سازی کار میکنند را جدی در نظر بگیرد یعنی یکی از مسئولیتهایی که دولت باید پیگیری کند تا ما بتوانیم از حجم بالایی از فارغ التحصیلان رشتههای مرتبط همچون نرم افزار و گرافیک استفاده کنیم، یک سری آموزشهای تکمیلی برای آنهاست که بتوانند وارد بازار بازی سازی و صنایع خلاق شوند. این امر نیازمند حمایت، اطلاع رسانی و استفاده از ظرفیتهایی است که دولت یا بخشهای مختلف بدنه دولت میتوانند داشته باشند.
مدیر استودیو طراحان سفید گفت: یکی از برنامههای آینده مان این است که بازی «سیستان لجندز» را به بخش بازار دیجیتال در سطح بین المللی برسانیم. همچنین به صورت تخصصی این بازی را به زبانهای فارسی، انگلیسی، عربی و روسی ترجمه کرده ایم و از آنجا که هم اکنون در این بازی دو نفر به رقابت با یکدیگر میپردازند، در نسخههای بعدی تلاش مان این است که تا هشت نفر بتوانند همزمان بایکدیگر به بازی متصل شوند و به رقابت با یکدیگر بپردازند.
جبلی در پایان گفت: برنامه آینده تولید بازیهای مان، بازی آنلاین به نام «قائم موشک» ویژه کودکان و نوجوانان خواهد بود.