به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانهای مدیران برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر دو روز مانده به آغاز این رویداد ملی، روز چهارشنبه بیست و ششم بهمن ماه با حضور محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و بهزاد عبدی دبیر این دوره از جشنواره در تالار رودکی تهران برگزار شد.
محمد الهیاری در ابتدای این نشست رسانهای ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جشنواره توضیح داد: در سه دورهای که بنده در دفتر موسیقی وزارت ارشاد بودیم تصمیم به ریلگذاری جدیدی گرفتیم تا این رویداد. بتواند در قالب بهتری پیش روی مخاطبان قرار گیرد از این رو جایزه باربد به این رویداد اضافه شد تا بتوانیم در این زمینه شاهد توسعه باشیم. البته ما برای این جایزه برنامههای دیگری از جمله تک آهنگها، حوزه کنسرتهای پاپ، و دیگر مقولات داریم که در سال آینده توسعه مییابد.
چرا از عنوان «بینالمللی» استفاده نمیکنیم؟
الهیاری با اشاره به استفاده نکردن ستاد برگزاری جشنواره از عنوان بینالمللی ادامه داد: تمام تلاش خود را انجام دادهایم تا به آیین نامه جشنواره موسیقی فجر وفادار بمانیم از این روز اگر ما از عنوان بینالمللی برای جشنواره استفاده نمیکنیم بدین جهت است که در آیین نامه از عنوان بینالمللی استفاده نشده است و ما هم به تبعیت از این موضوع عنوان بینالمللی استفاده نکردیم. به هر حال تمام تمرکز ستاد جشنواره مبتنی بر این نکته بوده بودیم که بتوانیم با برگزاری جلسات متعدد با هنرمندان شریف حوزه موسیقی و بررسی مشکلات آنها فضایی را فراهم سازیم که اجراهای موسیقی پیش روی مخاطبان گذاشته شود؛ فرآیندی که در حال شکلگیری است و در این مدت هم اجراهایی روی صحنه رفته که به واسطه حمایتهای انجمن موسیقی ایران میتواند دربرگیرنده دستاوردهای موثری برای اعتلای موسیقی باشد.
بهزاد عبدی دبیر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر هم در ادامه این نشست رسانهای گفت: من همیشه آهنگساز بودم و هستم. وقتی هم که در تیرماه امسال برای مسئولیت دبیری جشنواره موسیقی فجر از من دعوت شد، پذیرفتم تا در چارچوب آنچه به موسیقی فکر میکنم فعالیتهایی را انجام دهم. من احساس میکنم موسیقی مهمترین رکن جوشش یک جامعه است و جشنواره موسیقی فجر این امکان را میدهند تا همه آهنگسازان و اهالی موسیقی در این رویداد حضور داشته با توجه به رویکردی که به آن اشاره شد، حضور فعالی در یک رویداد موسیقایی داشته باشند.
«باربد» میتواند «سیمرغ» موسیقی باشد
وی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به جایزه باربد در جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: من بر این باورم جایزه باربد میتواند مانند سیمرغ جشنواره فیلم فجر تبدیل به جایزهای ارزشمند و مهم در موسیقی کشورمان باشد. کما اینکه خودِ من همواره وقتی از جشنواره فیلم فجر سیمرغ دریافت میکنم خاطرات خوبی به ذهنم میماند که امیدوارم در جایزه باربد محقق شود. به هر حال این جشنواره نهایت کوشش خود را انجام داده تا گروههای جوان و مستعد حوزه موسیقی در این رویداد حضور داشته و کارشان را ارائه دهند.
دبیر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با اشاره به برخی جزییات این رویداد ملی توضیح داد: بر اساس برنامهریزیهای انجام گرفته در بخش غیررقابتی تکنوازی ۲۷ خانم و ۴۹ آقا، در بخش غیر رقابتی گروهنوازی ۱۹ گروه، در بخش اجراهای رقابتی ۸ گروه شرکت کردهاند. این در حالی است که ۱۲ گروه در بخش پاپ و ۵ گروه در بخش ارکسترال، ۲۸ گروه در بخش موسیقی نواحی، دو گروه در بخش بانوان، چهار گروه از هنرستان موسیقی، ۱۴ گروه در بخش موسیقی سنتی، ۵ گروه در بخش موسیقی کلاسیک، ۱۱ گروه در بخش سرود و ۱۸۸ گروه در بخش استانها آثار خود را در این دوره از جشنواره ارائه میدهند که در مجموعه ۲۱ هزار ۲۶ هنرمند را مشتمل میشود. همین تعداد شرکت کننده هم برای ما باعث افتخار است که در حوزه موسیقیِ مظلوم توانستیم این حجم از استقبال را داشته باشیم.
۷ سالن با ۷۸ اجرا میزبان مخاطبان «موسیقی فجر»
امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و دبیر اجرایی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر هم در این نشست خبری ضمن ارائه گزارشی از دیگر جزییات برگزاری این دوره توضیح داد: در این دوره هفت سالن میزبان اجراهای به صحنه رفته در جشنواره هستند که طی شش شب در قالب ۸۷ اجرا میزبان مخاطبان شرکتکننده در جشنواره خواهند بود. در این چارچوب تالار وحدت با اجرای آثاری ارکسترال و بینالملل، تالار رودکی و فرهنگسرای نیاوران با میزبانی از آثار بخش بینالملل و بانوان، فرهنگسرای ارسباران با میزبانی از آثار بخش سرود و موسیقی نواحی، مجموعه کوشک هنر مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد، سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی، موزه هنرهای دینی امام علی میزبان دیگر بخشهای جشنواره از جمله جشنواره جشنوارهها و موسیقی ایرانی، موسیقی کلاسیک، موسیقی پاپ و دیگر گونهها خواهد بود.
وی درباره بخش استانها و بخش بینالملل جشنواره نیز توضیح داد: بر اساس برنامهریزیهای انجام ۱۶ استان طی روزهای برگزاری جشنواره میزبان مخاطبان و هنرمندان شرکت کننده در بخش استانی جشنواره خواهند بود. در بخش بینالملل نیز هنرمندان و گروههایی از کشورهای پرتقال، روسیه، مجارستان، هند، تاجیکستان، ارمنستان، صربستان در رویداد سی و هشتم موسیقی فجر حضور پیدا میکنند.
نگاه ویژه به «سرود» در سیوهشتمین «فجر»
مدیر اجرایی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر درباره بخش سرود جشنواره هم گفت: بخش سرود یکی از بخشهای مهم سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر است که برای اولین بار در قالبی نگاهی ویژه روی آن تمرکز داریم. در همین چارچوب تمامی روی دادهای اجرایی این بخش به یاد مرحوم اسفندیار قره باغی روی صحنه خواهند رفت. درباره بخشهای دیگر هم باید این توضیح را بدهم که امسال در مراسم اختتامیه از دو هنرمند موسیقی کشورمان تجلیل خواهیم کرد که اسامی آنها طی روزهای آینده اعلام میشوند. ما در حوزه پژوهشی هم به مدت پنج شب در شبکه رادیویی گفتگو برنامههای پژوهشی را روی آنتن میبریم. در بخش جایزه موسیقی و رسانه هم امسال بیش از هشتاد اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که جزییات آن طی روزهای پیش رو اعلام خواهد شد. این در حالی است که همانند سال گذشته ما جایزه ترانه را هم داریم که در این دوره از جشنواره به معرفی برگزیدگان خود میپردازد.
ستایشگر درباره آیین افتتاحیه جشنواره هم گفت: بر اساس برنامهریزیهای انجام گرفته سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر روز جمعه بیست و هشتم بهمن ماه با اجرای ارکستر ملی ایران آغاز و روز چهارشنبه سوم اسفندماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد. به هر حال آنچه انجام گرفته تلاش شبانه روزی دستاندرکاران رویدادی است که برگزاری آن در این دوره بسیار سخت بود. این چیزی نیست که بتوان آن را کتمان کرد؛ شرایط اجتماعی ما را به سمتی برده که موسیقی در انزوا قرار گرفته است بنابراین باید بپذیریم که برگزاری رویدادهای موسیقی در این چند ماه گذشته کار بسیار سخت و دشواری بود که امکان اجرای آن وجود نداشت. اما ما اکنون در جشنواره موسیقی فجر میزبان بیش از ۲ هزار هنرمند خواهیم بود. این اتفاق ساده ای نیست و به اعتقاد من انجامش نوید روزهای خوب برای موسیقی کشور است.
از برگزاری کنسرتها چه خبر؟
محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره شرایط فعلی برگزاری کنسرتهای موسیقی بیان کرد: طی سه ماه گذشته تقریباً با تمامی هنرمندانی که در حوزه کنسرتها فعال بودند، جلسات متعددی را برگزار کردم و درباره نحوه اجراهای صحنهای در این شرایط با آنها مفصل به بحث و تبادل نظر پرداختیم. من معتقدم این وظیفه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ است که چنین اقداماتی را انجام دهد. اکنون نیز شرایط به گونهای پیش رفته و این امیدواری وجود دارد که با گسترش انتشار تک آهنگها و کنسرتهایی که در روزهای گذشته برگزار شد بتوانیم با برگزاری جشنواره موسیقی فجر شاهد زیست دوباره اجتماعی و اقتصادی موسیقی به روند خودش بازگردد.
بهزاد عبدی دبیر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بود که در بخش مربوط به پرسش و پاسخ در جواب سئوال خبرنگاری مبنیبر استفاده از نوازندههای خیابانی در این دوره از جشنواره گفت: بنده بسیار دوست داشتم که از نوازندگان و هنرمندانی که در عرصه موسیقی خیابانی فعالیت میکنند در این دوره از جشنواره استفاده کنم. اتفاقاً در این زمینه با آقای اله یاری هم صحبتهایی را انجام دادیم اما شرایط این امکان را به وجود نیاورد که د راین دوره بتوانیم پذیرای هنرمندان فعال این عرصه باشیم. اما امیدوارم در آینده شاهد اتفاقاتی خوبی در این زمینه باشیم.
روایت عبدی از ماجرای واکنش به رائفیپور
این آهنگساز در ادامه این نشست خبری بود که در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنیبر حاشیههای چند روز گذشته او با علیاکبر رائفی پور و اظهاراتش درباره موسیقی که منجر به استعفای او از دبیری جشنواره موسیقی فجر و عدم پذیرش مدیران دفتر موسیقی وزارت فرهنگ برای این استعفا گفت: تصمیمی که در این رابطه انجام دادم به هیچ عنوان احساسی نبود و من خودم را به گوشه رینگی انداختم که خودم نمیدانستم چه سرنوشتی در انتظارم خواهم بود. بنابراین حتی اگر ۴۰ سال هم از آن فیلم ویدئویی سخنرانی آقای رائفیپور میگذشت و من تازه خبر دار میشدم چه بهعنوان شخصیت حقوقی دبیر جشنواره و چه بهعنوان شخصیت حقیقی خودم از اعتراضم کوتاه نمیآمدم و در این جایگاه میایستادم. زیرا ایشان ۱۲ سال فرصت برای عذرخواهی داشتند و به اعتقادم زمان چیزی را منقضی نمیکند. پس اگر آن اتفاق دوباره بیفتد بازهم واکنش نشان خواهم داد و از آقای وزیر فرهنگ، آقای اله یاری و خبرگزاری مهر هم ممنونم که در این زمینه همراهم بودند.
وی تصریح کرد: من یک آهنگساز بینالمللی هستم و در این مدت نهایت تلاش خود را انجام دادم تا به عنوان عضوی از جامعه هنرمندان موسیقی مدافع آنها باشم. اصلاً همین علاقه و عشق به موسیقی بود که یک فارغالتحصیل مهندسی دانشگاه صنعتی شریف را به سمت موسیقی کشاند. من همان هنرمندی هستم که در مقطعی از زمان با اپرای عاشورای من برخورد خوبی نشد اما همچنان معتقدم که من یک موزیسین هستم که کسی حق توهین به موسیقی را ندارد.
چرا جدول اجراها دیر منتشر شد؟
محمد اله یاری در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر انتشار دیرهنگام جدول جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: تا آنجا که میدانم هم در حوزه جشنواره تئاتر فجر و هم در جشنواره فیلم فجر جدول برنامهها روزهای منتهی به جشنواره پیش روی مخاطبان قرار گرفت. ضمن اینکه برای انتشار جدول شرایط به گونهای بود که میبایست با تمامی گروههای شرکتکننده به توافق نهایی میرسیدیم تا بتوانیم به طور کامل جدول را در اختیار علاقهمندان قرار دهیم. ما بسیار امیدواریم چرخه اقتصاد موسیقی با این کنسرتها راه بیفتد تا ذهنها به هم نزدیک شده و شاهد شرایط بهتری برای موسیقی کشور باشیم.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکید کرد: آنچه درباره کنسرتها توضیح دادم عمدتاً معطوف به کنسرتهای موسیقی پاپ است که پس از ماجرای کرونا در یک پروسه هفت ماهه فرصتی برای برگزاری کنسرت داشتند اما گروههای موسیقی دیگر در حوزههای موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک و دیگر گونههای موسیقایی متاسفانه چه دوره پسا کرونا و چه در شرایط فعلی، فرصت چندانی برای اجرای برنامه نداشتند که امیدوارم با رایزنیهایی که با بنیاد فرهنگی هنری رودکی از جمله تخفیف ویژه برای اجاره سالن و موارد مشابه صورت میگیرد، شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه باشیم.
امیرعباس ستایشگر هم در تایید صحبتهای اله یاری گفت: من همچنان تاکید میکنم که باید واقعبینانه به شرایط این روزهای موسیقی نگاه کرد و امیدوار بود که با برگزاری جشنواره موسیقی فجر بتوانیم شاهد روزهای بهتری برای اجراهای زنده باشیم. شرایط فعلی قطعاً با یک شب و دو شب و یک گروه و دو گروه حل نمیشود، آنچه اتفاق میافتاد برگزاری رویدادهای موسیقایی در قالب جشنواره موسیقی فجر است که با شرایط خاص خود بدون در نظر گرفتن آنچه در جشنوارههای تئاتر و فیلم صورت گرفته، برگزار خواهد شد. ما سیاست خودمان را داریم و آن صیانت و حمایت از هنرمندان شریف عرصه موسیقی است.
تلاش برای حفط امنیت در برگزاری کنسرتها
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از صحبتهای امیرعباس ستایشگر در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنیبر اقدامات دفتر موسیقی برای امنیت برگزاری کنسرتها پس از اتفاقاتی که در دو کنسرت روزهای گذشته صورت گرفت، بیان کرد: تمام تلاش ستاد برگزاری جشنواره برگزاری درست و قانونمند اجراهای شرکتکننده است که در این زمینه هم برنامه ریزی و تمهیدات لازم صورت گرفته است. شرایطی که میتواند مقدمه خوبی برای بهبود شرایط روحی و اقتصادی موسیقی کشورمان باشد. به هر حال همه تلاش دفتر موسیقی و سالنهای میزبان جشنواره برگزاری بدون مشکل اجراهای جشنواره است که خوشبختانه در این زمینه هم مخاطبان و هم هنرمندان بهترین و موثرترین همکاری را با ما دارند.
بهزاد عبدی هم در بخش پایانی این نشست گفت: از آقای اله یاری تشکر میکنم که طی روزهایی که برای جشنواره موسیقی فجر حضور دارم، به جای افتراق، رفاقت میکنند. او از جمله مدیرانی است که به جای اینکه بگوید: اگر به جشنواره نیامدی، حق نداری حضور داشته باشی، همدلی را همراه این جشنواره کرد و در تمام اتفاقات در اتاقش باز بود. ما مدیری داشتیم که وقتی وارد جایی شده آمده و پوستر فلان اثری که باب میلش نبوده، کنده اما من از محمد اله یاری تشکر میکنم که واقعاً در این روزها همدلی را انجام داد پس موزیسینهای عزیز بدانند که مدیر موسیقی در برابرش ایستاده است.