به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی استاد درس خارج حوزههای علمیه، در مراسم عمامه گذاری جمعی طلاب مدرسه علمیه امام باقر (ع) قم ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه و میلاد حضرت حجت (عج) به سخنرانی پرداخت.
آیت الله فاضل لنکرانی ضمن تبیین آیه «و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم و لعلهم یتفکرون» اظهار داشت: در این آیه، خداوند خطاب به پیامبر (ص) گفت ما قرآن را نازل کردیم برای اینکه تبیین کنی برای مردم، یعنی هدف اصلی از ارسال پیامبر و ارسال رسولان، تبیین کلام خدا است و در عین حال که قرآن خودش مبیّن همه چیز است اما تمام قرآن هم نیاز به تبیین دارد و مرحله بعد از تبیین «و لعلهم یتفکرون» است یعنی مردم باید تفکر کنند در این قرآن.
وی با اشاره به اینکه اهل سنت خود بنیان گذار تحریف لفظی و معنوی قرآن هستند گفت: آنها که خود بنیان گذار تحریف هستند، به ما تهمت میزنند که شیعیان چند قرآن دارند مثل مصحف علی، مصحف فاطمه و… در حالی که حضرت علی، تمام تفاسیر و گفتههای پیامبر را ضبط میکردند و آن مصحف، چیزی غیر از همین آیات موجود نیست بلکه توضیح و تفسیر بیشتر است.
عضو جامعه مدرسین حوزه تشریح کرد: طبق ظاهر آیه ۴۴ سوره نحل، بدون تبیین، تفکر هم معنا ندارد یعنی ظاهر، نیاز به تفکر ندارد بلکه زمانی که قرآن تبیین شد، آن وقت زمینه و موضوع برای تفکر پیدا میشود. مسئله بعدی این است که آیا این تبیین، تمام شد و حضرت رسول، تمام قرآن را تبیین نمودند؟ یا اینکه هنوز رسالت تبیین بر دوش برخی افراد باقی مانده است؟ جواب ما این است که ائمه اطهار (ع) نیز بعد از پیامبر، مسئولیت تبیین را بر عهده داشتهاند و این جمله که فرمودهاند «هر چه که از ما بپرسید جواب میدهیم، اگر از ما بپرسید کجای قرآن است، میتوانیم نشان بدهیم» این همان رسالت تبیین قرآن است که این رسالت، در دوران غیبت، بر عهده علما و ما طلبهها است.
وی افزود: یک بخشی از آن رسالت تبیین هم همین جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری فرمودند که شامل دستاوردهای انقلاب، اهداف انقلاب، دشمنیها و… میشود اما این تنها بخشی از رسالت و جهاد تبیینی است که در درجه اول، بر عهده شخص رسول و سپس بر عهده ائمه و الان هم بر عهده علما و طلاب گرامی است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: کسی میتواند مبیّن باشد که با دین مأنوس باشد و با قرآن مأنوس باشد و به عبارت دقیقتر، بتواند محکمات را از متشابهات جدا کند. در همین حوزههای علمیه، کسانی بودند که عمل به متشابهات، آنها را منحرف کرد و مصداق آیه «فاماالذین فی قلوبهم زیغ» شدند. باید دقت کنیم که این عبارت «شما حلال خدا را حفظ کردید و حرام خدا را هم حفظ کردید» در تمام زیارت نامههای ائمه (ع) وجود دارد که نشان میدهد مهم این است که از خط ائمه اطهار (ع) خارج نشویم اما کسی که در قلبش زیغ دارد، کم کم حجاب را هم بر میدارد مثل برخی افراد که امروز مسئله کرامت انسان را به غلط مطرح کردهاند و گفتهاند کرامت انسانی مهم است و به عنوان معیار و ملاک با آن برخورد میکنند به عنوان مثال گفتهاند در گذشته، حجاب با کرامت زن منافات نداشته، اما الان منافات دارد پس الان لازم نیست که این طرز برخورد با فقه، به شدت غلط و محکوم است.
وی در ادامه ضمن چند توصیه به طلاب حاضر گفت: طلابی که معمم میشوند باید ارتباط بیشتری با امام زمان داشته و این عمامههای خود را ببوسند چرا که این عمامه، نشان دین است به این معنا که ما خود را وقف حوزهای علمیه نمودهایم و بدانید که این لباس، برکات علمی، معنوی و حتی افزایش رزق و روزی را در پی دارد البته به شرطی که باور داشته باشید و در روایت آمده است معمم میشوی، ثواب نمازت اضافه میشود.
در پایان این مراسم تعدادی از طلاب به دست آیت الله فاضل لنکرانی مفتخر به لباس روحانیت شدهاند.