آمارگیری از زنبورستان‌ها برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از راندمان تولید کلنی‌ها و برآورد دقیق تعداد و نوع کندوهای زنبور عسل از هفته دوم مهر امسال آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه ریزی درست و اجرای بدون خطا منوط به جمع آوری داده‌های درست و دقیق است. امروز رصد تولید در حوزه‌های مختلف کشاورزی و استخراج آمار دقیق پاشنه آشیل این بخش بوده و هر سال با کم‌بود برخی محصول و پیش‌بود بعضی دیگر مواجه هستیم. جبرئیل برادری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از راندمان تولید کلنی‌ها و برآورد دقیق تعداد و نوع کندوهای زنبور عسل استان و فعالان این بخش آمارگیری از زنبورستان‌های استان به مدت ۱۳ روز از ۱۵ مهر سال جاری تا پایان روز پنج‌شنبه ۲۷ مهر در سطح استان توسط کارشناسان پهنه‌بندی جهاد کشاورزی و با همکاری اتحادیه زنبورداران انجام می‌گیرد که علاوه بر افزایش درآمد بهره‌برداران، بستر مناسبی برای توسعه صنعت زنبورداری و ایجاد اشتغال در منطقه خواهد بود.

وی ادامه داد: بر اساس این سرشماری، آخرین اطلاعات واحدهای زنبورداری اعم از تعداد و نوع کلنی‌ها، ظرفیت و آمار تولید محصولات زنبور عسل شامل تولید عسل، ژل رویال، بره موم، گرده گل، موم و زهر، نوع و نژاد زنبور عسل، تعداد بهره‌برداران و اطلاعات مربوط به بهره‌برداران نظیر سن، جنسیت و سطح سواد اخذ و اطلاعات اخذ شده در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی ثبت خواهد شد.

برادری با بیان اینکه زمان مذکور قابل تمدید نیست افزود: در این دو هفته زمان سرشماری هیچ زنبورستانی مجاز به کوچ و جابجایی زنبورستان خود را (حتی داخل شهرستان) ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تاکید کرد: بر اساس آخرین سرشماری ۱۱۴۶ زنبورستان در سطح استان فعالیت دارند و بالغ بر ۱۰۴۰ تن عسل، ۷۳۶ کیلوگرم ژل رویال، ۸۲۹۰ کیلوگرم گرده گل، ۲۳۸۷۰ کیلوگرم موم، ۱۶۰۶ کیلوگرم بره موم و یک کیلوگرم زهر تولید و روانه بازار مصرف شد.

برادری خاطرنشان کرد: با توجه به این که یکی از اصلی‌ترین نیازهای اولیه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای هر بخش، داشتن آمار و اطلاعات صحیح از وضعیت کمی و کیفی و دستیابی آسان و سریع به این اطلاعات است، لذا از تمام زنبورداران عزیز درخواست می‌شود نسبت به تکمیل فرم خوداظهاری سرشماری زنبورعسل قبل از شروع طرح اقدام کنند.