یزد- رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: مصرف تنقلات نامناسب مانند چیپس و سوسیس نه تنها نیازهای تغذیه ای دانش آموز را برطرف نمی کند بلکه مانع از مصرف وعده اصلی می‌شود.

یوسف نقیایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عرضه تنقلات در بوفه مدارس ممنوع است و این امر توجه ویژه والدین و مسئولان مدارس به مواد غذایی عرضه شده در بوفه مدارس را می طلبد.

وی افزود: یکی از موارد تاثیرگذار در پیشرفت تحصیلی و یادگیری، تغذیه سالم است و مصرف صبحانه به عنوان یک گزینه مهم در این رابطه باید مورد توجه قرار گیرد و با توجه به اینکه ذخایر قندخون بدن از نظر زمانی محدود است، طبیعی است که افراد در ساعات اولیه صبح، فعالیت مغزی پایینی داشته باشند و مصرف صبحانه می تواند این مشکل را برطرف کند.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: برای اینکه یادگیری دانش آموزان در ساعات اولیه صبح از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد، توصیه می شود ترجیحاً مصرف صبحانه در دو مرحله صورت گیرد، به طوری که با توجه به اشتهای پایین کودکان در ساعات اول صبح، قبل از رفتن به مدرسه یک صبحانه سبک مانند نان و مربا و یا نان و عسل مصرف کنند و صرف صبحانه دوم را در ساعت استراحت اول در مدرسه انجام دهند که بهتر است شامل مواد غذایی حاوی پروتئین بالا باشد.

نقیایی بیان کرد: مصرف مواد غذایی دارای پروتئین منجر به رشد بافتی و مغزی و سیری پایدارتر در دانش آموزان می شود که مهمترین آنها مصرف نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ آب پز و یا نان و حبوبات پخته مانند عدسی و خوراک لوبیا است.

وی با اشاره به نقش موثر مصرف میان وعده‌ها در افزایش یادگیری دانش آموزان افزود: مصرف میوه و آجیل می تواند انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز را برای دانش آموزان فراهم کند و در نقطه مقابل آن هم مصرف تنقلات غیر تغذیه ای و نامناسب مانند چیپس، پفک، سوسیس و کالباس، نه تنها نیازهای تغذیه ای دانش آموز را برطرف نمی کند بلکه مانع از مصرف وعده های اصلی بعدی در منزل می شود.