یک پژوهشگر پوشاک گفت: نقش‌ها در سوزن دوزی ترکمن برای دفع شر بر پوشاک بود؛ این سوزن دوزی‌ها معمولاً با نخ ابریشم و با رنگ‌های طبیعی رنگ و نقش می‌شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست آموزشی تخصصی «سیری بر نقوش سوزن دوزی ترکمن در مد و لباس معاصر»، با مشارکت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان گلستان با حضور شرکت کنندگان از سراسر کشور به صورت برخط، عصر پنجشنبه ۱۳ مهر برگزار شد.

مرال نظری مدرس دانشگاه، محقق و پژوهشگر هنرهای بومی ترکمن، با نشان دادن تعدادی از نمادها و نشانه‌های بومی ترکمن و استفاده آنها در طراحی‌های نقوش سوزن دوزی پارچه‌ها و لباس‌ها به سخنرانی پرداخت و گفت: سوزن دوزی ترکمن بر روی پوشاک از هنرهای کهن اقوام ترکمن محسوب می‌شود که سینه به سینه از مادران برای دختران به یادگار مانده است.

وی ادامه داد: اساس بسیاری از سنت‌ها و هنرها را باید در اعتقادات مردم، خالق این هنرها و سنت‌ها جستجو کرد؛ ترکمن‌ها نیز مانند سایر ملل و اقوام دارای اعتقادات خاص خود بودند. در یک نگاه کلی به سوزن‌دوزی ترکمن و نقوش آن، در بدو امر سوزن دوزی ترکمن، نقش‌ها برای دفع شر بر پوشاک بودند. این سوزن دوزی‌ها معمولاً با نخ ابریشم که با رنگ‌های طبیعی رنگ و نقش می‌شدند.

این مدرس دانشگاه گفت: در سوزن‌دوزی ترکمن از رنگ‌های ملایم استفاده می‌شود، این کارها دارای خصوصیات منحصر به فرد خود است. سوزن دوزی ترکمن مجموعه‌ای از اشکال هندسی تکرار شده و پی در پی هستند؛ اما تکرار همین اشکال است که اصالت طرح و خود طرح را به وجود می‌آورد.

این کارگاه‌های آموزشی، تخصصی توسط دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، با هدف ارتقای دانش فعالان عرصه مد و لباس، طراحان پارچه و دوخت، دانشجویان و علاقه مندان این حوزه برگزار می‌شود.