به گزارش خبرگزاری مهر، اولین نشست از رویداد مداومت که با موضوع ایدهپردازی، طراحی و اجرای مد و لباس با هویت مقاومت و فلسطین طراحی شده، با همکاری کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه ایران خلاق و خانه خلاق و نوآوری ایلسا در خانه اندیشهورزان برگزار شد.
سجاد صالحی عضو کارگروه سبک زندگی ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم و دبیر ایران خلاق به عنوان میزبان و دبیر نشست، سخن خود را با فرمایش مقام معظم رهبری آغاز نمود که میدان، میدان غزه و اسرائیل نیست، میدان حق و باطل است.
وی در ادامه گفت: صنایع فرهنگی ابزار دیپلماسی فرهنگی و مهمترین ابزار انتقال پیام در دنیاست که بوسیله آن تولید کنندگان و ایده پردازان بدون دیدن یکدیگر در یک سنگر، در مقابل ظلم ایستادگی میکنند و جبهه نبرد را گسترش میدهند. همچنین پویش داستان حمایت برای رصد فعالیتها و جریانات جهانی در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی برای حمایت از هویت و مظلومیت مردم فلسطین طراحی و اجرا شده است.
در ادامه ربابه غزالی عضو کارگروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا افزود: با توجه با مباحث گفتمانی در حوزه فرهنگ، محیط باید مناسبسازی شود. ساماندهی مد و لباس در حوزه فرهنگ مقاومت، نیاز به صرف زمان و دانش دارد. جریانات دانشگاهی و علمی که به صورت جزیرهای انجام شده باید شبکه سازی شود. پویش داستان حمایت شروع خوبی است اما نیاز به بسترسازی، همایشهای علمی و پژوهشی، مقالات و مسابقات دارد تا دستاورد داشته باشد. حمله هیبرید دشمن باید پاسخ هیبریدی داشته باشد.
علی حیاتی دیگر سخنران نشست مداومت و از مسئولان هیأت هنر به عنوان فعال بخش خصوصی در تولیدات فرهنگی و هنری موج اعتراضات و محکومیت اسرائیل در دنیا را پر رنگ تر از موج ایرانی آن دانست و علت را در تصور حاکمیتی شدن مسأله فلسطین دانست.
وی در این باره گفت: تصویر درستی از زندگی مردم فلسطین تا کنون به جوانان ارائه نشده و با نمادهای فلسطینی هنوز کاملاً آشنا نشده ایم. مسأله زبان و یا برخی رفتارهای نژادپرستانه باعث این دوری شده در حالی که نسل جوان با آشنایی نسبت به یک موضوع به آن رغبت پیدا میکند.
این فعال حوزه صنایع فرهنگی در ادامه افزود: تولیدکنندگان محصولات با نماد فلسطین به علت مطمئن نبودن از بازار آن در ایران به نوعی فداکاری میکنند. در حالی که در اروپا هزاران نفر به دنبال چفیه هستند، این نیاز در ایران هنوز وجود ندارد.
هنوز مارکت و بازار پرسود تولیدات با محور فلسطین را نشناخته ایم
محمد اصغری مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور و پژوهشگر فلسطین نیز در این باره گفت: در ایران، هنوز مارکت و بازار پر سود تولیدات با محور فلسطین را نشناخته ایم. آمارها نشان میدهد در دنیا رده سنی ۱۵ الی ۳۰ سال بیشترین هم آوایی را با مسأله فلسطین دارند و هرچقدر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی اینستاگرام و تیک تاک افزایش یابد این دغدغه بیشتر خواهد شد.
خشم پس از طوفان الاقصی خشم برساختهی رسانهای نبود. این خشم از وجود انسان برخاسته بود و نه از موج رسانه.
امروزه میبینیم شرکت پوما تحت همین فشارهای مردمی اعلام کرد که اسپانسرینگ تیمهای ورزشی اسرائیل را برای سال آینده لغو کرده است. برند زارا پس از نمایش کالکشن و مجموعهای توهین آمیز به شهدای فلسطین، مجبور به عذرخواهی شده و مجموعه خود را با هزینه بسیار جمعآوری میکند.
وی در ادامه افزود: با وجود میل به مصرف تولیدات خاص فلسطین در دنیا، ما مزیت رقابتی خود را گم کرده ایم. هنوز نتوانستهایم محصولی فرهنگی و انسان محور از این دو ارائه بدهیم با اینکه جدی ترین ضربه را به استکبار جهانی زدهاند. امروزه در ترکیه کارگاههای بسیاری محصولاتی با محوریت فلسطین تولید میکنند و به اروپا آمریکا، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر میکنند ولی ما ازین فرصت غفلت کردیم.
این پژوهشگر مسأله فلسطین در ادامه گفت: در دو هفته اخیر میزان مهاجرت به فلسطین اشغالی سیصد درصد افزوده شده درحالیکه در ۲ هفته بعد از طوفان الاقصی این میزان به صفر و منفی رسیده بود و قدر فرصت برای عملیاتهای بیشتر دانسته نشد. فلسطین سرزمین آفرینش، تلفیق و ادغام است. هنر فلسطین نتیجه همافزایی و تبادل میان فرهنگهای مختلف است. در بحث فلسطین، هنر، خط مقدم مبارزه است. چراکه مقاومت با زندگی روزمره مردم گره خورده است.
مسئله مد و سیاست را نمیتوانیم در ایران بیان کنیم
سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی نیز در این نشست گفت: یکی از اهداف کارگروه مد و لباس توسعه تعاملات ایران در حوزه مد و پوشاک با جهان اسلام است. نظام فرهنگی قوی ما میتواند تعامل عالمانه تری با جهان برقرار کند. ما باید به اهمیت مدل مقاومت توجه کنیم. مقاومت نباید به واسطه قطببندیهای سیاسی درک شود بلکه باید با ذات اصلی خود یعنی مقابله با ظالم فراگیر شود.
وی در ادامه افزود: زیستپذیر شدن معنای سیاسی و فرهنگی از طریق مصرف و سبک زندگی اتفاق میافتد و تا جاییکه اصالت این موارد حفظ شود تخدیر وجود نخواهد. همانند عاشورا که زنده است و برساخت و بازنمایی نمیشود.از نظر شهید آوینی حقیقیترین امر در دنیای ما شهادت است و این امر زنده تقلیل به برساخت نمیشود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود: ما بر روی فشن مقاومت کار میکنیم. ما مسئله مد و سیاست را نمیتوانیم در ایران بیان کنیم ولی باید گفت که زندگی سیاسی است، تمام مسائل زندگی سیاسی است اما بخش جوان از این تعامل زندگی با سیاست آگاه نیست. باید جبهه حق و باطل بهخوبی تصویر شود و مواضع سیاسی حق روشن شود. طوفان الاقصی بهترین فرصت برای بازسیاسی شدن بهدور از سیاستزدگی است و در واقع طراحان لباس و فشن باید از این سیاسی بودن لذت ببرند.
وی گفت: بر اساس آمارهای اقتصادی، ۹/۵ درصد هزینه خانوار ایرانی صرف سبد فرهنگی به جز آموزش میشود و از میان آن ۵/۷ درصد لباس و ملزومات اکسسوری است اما با توجه به این اهمیت و نسبت مصرف، میزان بودجه جشنواره مد و لباس فجر بسیار بسیار کمتر از نمایشگاه کتاب است.
فلسطین تنها نماد ما برای صدور انقلاب است
مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوریهای نرم و فرهنگی از مدعوین نشست رویداد مداومت، مسأله فلسطین در ایران را سیاسی عنوان کرد و گفت: این مسأله برای کشورهای همسایه حائز اهمیت تاریخی و در جهان وجهه فرهنگی اجتماعی دارد.
وی درباره بازار محصولات فلسطین محور افزود: ما درکی از بازار محصولات فلسطین در دنیا نداریم. در دنیا برای آن بازار وجود دارد. فلسطین تنها نماد ما برای صدور انقلاب است. ما در جنگ نمادها چه در منطقه چه در جهان و حتی در قضیه فلسطین شکست خورده ایم. مقدمه این امر در حیطه صنایع فرهنگی است. در واقع تا زمانیکه ملزومات سبک زندگی و سبد فرهنگی متناسب با پیام انقلاب نداشته باشیم مانند الگو و نماد، آن را نمیتوانیم صادر کنیم.
وی گفت: جریان طوفان الاقصی را ایران فراگیر نکرد و الجزیره مرجعیت رسانهای ما را گرفت. دنیا تشنه روایت است هر چقدر این روایت ریشه در حماسه داشته باشد پرمخاطب تر است. در جهانی که پر از روایتهای فانتزی از مارول و DC و ابرقهرمانها است، حماسههای واقعی طرفدار بیشتری دارند. دنیا تشنه حماسه و روایت است و هیچ حماسهای قویتر از فلسطین نیست و اگر تولید محصولات و بازار پردازی آن با هویت مقاومت و انقلاب صورت نگیرد فرصت تاریخی تقابل حق و باطل و صدور انقلاب از دست میرود .
صالحی دبیر نشست دیپلماسی صنایع فرهنگی با رویکرد مد و لباس و هویت فلسطین، در انتها به نامگذاری رویداد مداومت اشاره نمود که ترکیبی است از مد، مقاومت و امت که یادآور لزوم مداومت برای زیستپذیر کردن محصولات با هویت مقاومت و ایجاد بازار مصرف و نگاه مشترک جهانی و تمدنی است. صنایع فرهنگی، صنایع سیاسی و قدرت هستند و میتوانند دستاوردهای زیادی را برای انقلاب داشته باشند.
وی درباره این رویداد گفت: این اتفاق در قالب یک رویداد یکروزه با حضور طراحان و ایدهپردازان و برندهای لباس و پوشاک شکل میگیرد تا در طول آن ایدهها برای طراحی و تولید پوشاک و اکسسوری با هویت مقاومت فلسطین، آماده و اجرا شود. داوری، ارزیابی و پوشش رسانهای آثار نیز در انتهای رویداد انجام خواهد شد.
در انتهای این نشست از پوستر رویداد مداومت رونمایی شد.