حسین عصمتی داور رشته نگارگری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره کمیت و کیفیت آثار این بخش توضیح داد: خوشبختانه هر سال شاهد حضور خوب هنرمندان نگارگر در جشنواره «تجسمی فجر» هستیم چون نگارگری، هنر ایرانی است و معمولاً هنرمندان این رشته درگیر مسایل حاشیهای نمیشوند و کار هنری خودشان را انجام میدهند. تا جایی که من اطلاع دارم چیزی بیش از هشتصد اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که ما آنها را بررسی کردیم و در مرحله اول حدود ۱۵۰ اثر انتخاب شدند تا در مرحله دوم و آخر، بازبینی نهایی را با اصل آثار انجام دهیم.
فرمولی برای گذر از نگارگری گذشته نداریم
وی درباره ویژگیهای داوری آثار و اینکه آثار چقدر به دور از تکرار و همراه با خلاقیت هستند، گفت: ما در نقاشی و هنرهای دیگر نیز با تکرار مواجه هستیم اما قابل تشخیص نیستند و این موضوع در نگارگری مشهودتر است چون ساختاری مشخص و شبیه دارند. متاسفانه امکان کار برای هنرمندان نگارگر فراهم نمیشود و گاهی نیز آنها را محدود میکنند که این موضوع خلاقیت را از کار آنها میگیرد. اگر قرار است اتفاقی در نگارگری رخ دهد که همه امیدواریم، باید کارهایی نو انجام شود و برای اینکه بتوانیم فضایی جدید را برای هنرمندان ایجاد کنیم حتماً نیاز داریم امکان و موقعیت و فضای کار را در اختیار داشته باشند تا کاری نو خلق شود.
عصمتی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه تعریف دقیق نوآوری و خلاقیت چیست، بیان کرد: باید تعریف دقیقی از نوآوری ارایه کرد اما گذر از آثار گذشتگان نیز مهم است و زمانی اتفاق میافتد که آزمون و خطای زیادی از سوی هنرمند صورت گیرد تا این اتفاق رخ دهد. در واقع فرمولی برای گذر از نگارگری گذشته، به جز کار کردن زیاد نداریم.
تاکید بر تفکر بینارشتهای نگارگران
وی همچنین تصریح کرد: با این تفاسیر، هنرمندان نگارگر باید بینارشتهای فکر کنند و از تجربه رشتههای دیگر هنری نیز در کارشان بهره بگیرند. برای مثال من مجسمهسازی هم میکنم و از ویژگیهای نگارگری نیز در مجسمهسازی بهره گرفتم و مجسمههایی را با ساختار نگارگری و ویژگیهای نقش برجستههای تخت جمشید ساختهام که بینارشتهای محسوب میشود.
این هنرمند نگارگر در پایان گفت: بحث حرفهای برگزار شدن جشنواره که مطرح شد، یعنی هنرمندان پیشکسوت نیز میتوانند در «تجسمی فجر» شرکت کنند اما هنرمندان جوان نیز به صورت حرفهای ظاهر شدند که جای خوشحالی دارد.