به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «بدریه» نوشته بابک خواجهپاشا با کارگردانی مجید اقبالی از اهواز روز دوشنبه ۲ بهمن و در دومین روز چهل و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر اجرا شد. این نمایش در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرا داشت. اجرای «بدریه» به شکل متفاوتی روی صحنه رفت و طی اجرا بازیگران و تماشاگران نمایش همگی روی صحنه سالن حضور داشتند.
مجید اقبالی درباره دلیل این شکل از اجرای نمایش «بدریه»، به خبرنگار مهر گفت: نمایش «بدریه» برگزیده جشنواره «سودای عشق» بود و به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شد. ۱۰ روز مانده به برگزاری جشنواره، به ما گفتند که در سالن ناظرزاده کرمانی نمایش را روی صحنه ببریم و این در حالی است برای اجرای «بدریه» نیاز به بلکباکس داشتیم. زمانی که موفق شدم با آقای شفیعی دبیر اجرایی جشنواره چهل و دوم صحبت کنم به من گفت یا از حضور در بخش رقابتی جشنواره انصراف دهم تا در بخش مهمان و در یک بلکباکس اثر را اجرا کنم یا اگر قصدم همچنان حضور در بخش رقابتی است باید در همین سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر که یک سالن با صحنه قابعکسی است، نمایش را اجرا کنم.
وی یادآور شد: به آقای شفیعی گفتم که ما را به مرگ میگیرید که به تب راضی شویم. گروه ما ۶ ماه تمرین کرد تا وارد جشنواره تئاتر فجر شویم و من چگونه میتوانم به گروه بگویم که در بخش رقابتی اجرا نکنیم؟
اقبالی تصریح کرد: جشنواره تئاتر فجر بزرگترین و معتبرترین جشنواره تئاتر ایران است، مگر میشود در این جشنواره یک پلاتو یا بلک باکس نباشد که برای اجرا در اختیار گروه ما قرار بگیرد. به ناچار مجبور شدیم روی صحنه سالن ناظرزاده کرمانی چیدمان تماشاگر را هم لحاظ کنیم تا بتوانیم نمایش را روی صحنه ببریم.
کارگردان «بدریه» تاکید کرد: خیلی پیگیری کردم و گفتم که نباید این اتفاق بیفتد زیرا نمایشی را که ویژه اجرا در بلکباکس است نباید در سالن قابعکسی اجرا کنیم ولی متاسفانه این اتفاق افتاد و کار از لحاظ نور، بازیها، صدا و بخشهای دیگر لطمه خورد و این اتفاق بدی بود.
وی درباره موضوع نمایش «بدریه»، توضیح داد: دختر و پسری در خرمشهر عاشق یکدیگر میشوند و میخواهند با هم ازدواج کنند. پسر قبل از ازدواج و در زمان انقلاب به انگلستان سفر میکند تا درس بخواند. وقتی به ایران برمیگردد سال ۶۱ و زمان جنگ تحمیلی است و خرمشهر ویرانه شده است.
اقبالی درباره شیوه اجرای این اثر نمایشی، گفت: اتفاق نمایش همزمان از دید ۳ کاراکتر اثر تعریف میشود. سعیام بر این بود که به سادهترین شکل ممکن حرف خود را بزنم.
وی درباره طراحی صحنه «بدریه»، اظهار کرد: برای طراحی صحنه نمایش از چند آکسسوآر استفاده کردیم زیرا قصدم اجرای نمایش به سادهترین شکل بود.
کارگردان «بدریه» درباره دغدغه خود برای پرداختن به موضوع مدنظر نمایش که مربوط به دوران دفاع مقدس بود، تصریح کرد: همیشه دوست داشتم راجع به رشادتهای زنهای ایران در جنگ تحمیلی صحبت کنم. من دفاع مقدس را برای خود دفاع مقدس کار میکنم ولاغیر، نه امتیازی از آن می گیرم و نه خواهم گرفت. معتقدم آدمهایی که در دفاع مقدس حضور داشتند با خلوص نیت رفتند.
این هنرمند تئاتر درباره چالشهایی که در مسیر تولید «بدریه» وجود داشت، تاکید کرد: تئاتر امروز، هزینههای زیادی دارد. در تولید یک اثر خیلی باید هزینه شود. ما هم چالشهای زیادی در تولید این اثر داشتیم، دردسرهای زیادی کشیدیم. حدود ۶ ماه تولید این اثر طول کشید.