۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۳۷

تئاتر فجر ۴۲ در آینه مهر؛

«کاپوتاژ» قضاوت نمی‌کند!/اجازه ندادیم مسایل مالی به کار لطمه بزند

«کاپوتاژ» قضاوت نمی‌کند!/اجازه ندادیم مسایل مالی به کار لطمه بزند

نمایش «کاپوتاژ» که در چهارمین و پنجمین روز چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود، به موضوع قضاوت انسان‌ها درباره هم‌نوع خود می‌پردازد.

مرتضی نجفی کارگردان نمایش «کاپوتاژ» نوشته کامران شهلایی که در روزهای ۴ و ۵ بهمن در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در سالن سمندریان تماشاخانه ایران‌شهر به صحنه می‌رود، درباره موضوع این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: «کاپوتاژ» ماجرای سفر تفریحی ۲ خانواده به خارج از کشور است که طی این سفر اتفاقاتی برای‌شان رخ می‌دهد و ما این اتفاقات را در ذهن شخصیت اصلی داستان که «لیلا» نام دارد، مشاهده می‌کنیم.

وی یادآور شد: موضوع اصلی قصه «کاپوتاژ» درباره قضاوت انسان‌ها درباره هم‌نوع خودشان هست. وقتی کسی را نمی‌شناسیم نمی‌توانیم به راحتی او را قضاوت کنیم. ما در این کار تلاش کردیم هیچ قضاوتی نداشته باشیم.

نجفی درباره روند تولید این اثر نمایشی، توضیح داد: از زمانی که متن را از آقای کامران شهلایی گرفتیم، ۵ ماه تمرین مستمر داشتیم تا در جشنواره تئاتر استانی قزوین حضور پیدا کردیم. در آن جشنواره به عنوان اثر برگزیده به جشنواره منطقه‌ای تبریز معرفی شدیم و پس از انتخاب در آن جشنواره نیز به چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا کردیم.

کارگردان نمایش «کاپوتاژ» درباره شیوه اجرایی این اثر نمایشی، گفت: نمایشنامه بستر رئالیستی دارد ولی ما از آن‌جایی که بخشی از کار وارد فضاهای خیالی می‌شود، فضایی سوررئال در اجرا شکل می‌گیرد.

وی درباره طراحی صحنه و نور این اثر، افزود: در طراحی صحنه و نور فضای مدنظر انتزاعی و سوررئال است. چون عمق روابط آدم‌ها سرد است و نسبت به هم تردید دارند، از آهن بدون رنگ در طراحی صحنه استفاده کردیم تا این سردی را منتقل کند.

نجفی درباره چالش‌های مالی بر سر راه تولید نمایش «کاپوتاژ»، تاکید کرد: هزینه‌های تولید را به صورت شخصی تامین می‌کنیم ولی چون کار برای‌مان ارزش زیادی داردT سعی می‌کنیم با این مسایل مالی کنار بیاییم. از سوی مسؤولان فرهنگی و هنری شهر و استان حمایت نمی‌شویم و به همین دلیل چشم به اجرای عمومی نمایش داریم. به شخصه هیچ‌وقت برای تولید کارم کم نمی‌گذارم و اجازه نمی‌دهم مسایل مالی باعث کم‌کاری ما شود.

وی درباره وضعیت پرداخت کمک‌هزینه‌ مدنظر جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر، یادآور شد: بخشی از کمک‌هزینه پرداخت شده ولی هنوز نمی‌دانیم قرار است چه مقدار به ما کمک هزینه پرداخت شود. تقریبا اکثر کارها ۲ اجرا دارند ولی ما ۴ اجرا داریم و برای ۲ اجرای بیشتر ما برآورد مالی نکرده‌اند و این هم برای ما معضلی شده است.

این کارگردان تئاتر درباره روند برگزاری جشنواره تئاتر فجر طی دوره‌های مختلف، تصریح کرد: فکر می‌کنم دهمین دوره است که به عنوان کارگردان و بازیگر در جشنواره تئاتر فجر حضور دارم. همیشه بحث مسایل مالی و اقتصادی دامن‌گیر ما در جشنواره بوده است. در این دوره از جشنواره به شخصه معتقد هستم نسبت به دوره‌های قبل برنامه‌ریزی بهتری وجود دارد و نگاه تخصصی‌تری دارند ولی ایده‌آل مدنظرمان نیست.

نمایش «کاپوتاژ» با حضور شیما برناس، پیام نوروزی، سحر نجفی، مرتضی نجفی، نکیسا ناپلئونی، در ۲ نوبت ۱۸ و ۲۱ در سالن سمندریان تماشاخانه ایران‌شهر به صحنه می‌رود.

کد خبر 6003578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha