در دومین نشست شورای هنری و انتخاب آثار نمایشگاه آثار قرآنی «روایت باران» بر لزوم توجه به اقتصاد در توسعه و ترویج هنرهای قرآنی و تاثیر مستقیم و بسزایی که در این عرصه دارد، تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی ترانه باران، دومین نشست شورای هنری و انتخاب آثار نمایشگاه آیات قرآنی «روایت باران» با حضور یدالله کابلی، احمد شفیعی‌ها، علی اشرف صندوق آبادی، مهدی فلاح، محمدعلی قربانی، سید حیدر موسوی و محبوبه کاظمی دولابی برگزار شد.

«نَسخ ایرانی» می‌تواند در تحریر و ترویج قرآن تاثیر بسزایی داشته باشد

محبوبه کاظمی دولابی مدیر مسؤول نگارخانه ترانه باران با اشاره به نظر آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد قرآن «عثمان طه» گفت: ایشان بارها به وجود کاستی های فراوان در املاء و نگارش (رسم الخط) «عثمان طه» و لزوم اصلاح آن تاکید دارند. این در حالی است که خط «نسخ ایرانی» می‌تواند در تحریر و ترویج قرآن تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که در دنیا ۵۷ کشور مسلمان داریم و کتاب مشترک‌مان نیز قرآن است و هنر مشترک‌مان خوشنویسی است که هر کشور به شیوه خود آن را اجرا می‌کند. از این رو شاید یکی از مباحث مهمی که بتواند در نمایشگاه آثار قرآنی «روایت باران» مطرح شود میراث فرهنگی باشد چرا که هنر خوشنویسی و آثاری که مرتبط با آیات قرآن خلق می‌شوند در زمره میراث فرهنگی به حساب می‌آیند و فقط نباید توجهمان به ابعاد هنرهای تجسمی معطوف شود چرا که ابعاد میراث فرهنگی با شیوه قدما چیزی است که نمونه‌های آن در سایر کشورها نیز وجود دارد.

کاظمی دولابی در ادامه به بحث اقتصاد خوشنویسی و اقتصاد هنرهای قرآنی اشاره کرد و گفت: هرچند مسؤولان دغدغه این امور را دارند و اما نیاز است تا راه و روش آن از طریق جامعه تخصصی ارایه شود. که همراهی و حمایت مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل محترم صندوق اعتباری هنر از برگزاری این رویداد تخصصی نشانگر دغدغه های فرهنگی این مسؤولان است.

شاید گاها در نمایشگاه‌های قرآن شاهد ارایه آثاری با محتوای قرآنی اعم از صنایع دستی علم و فناوری رسانه و هنر و ... باشیم اما وقتی آثار قرانی از همه حوزه‌ها و بدون تفکیک خاص ارایه شود مخاطب در رویارویی با آن دچار سردرگمی می‌شود. در این نقطه است که توجه تخصصی به آثار هنری قرآنی چه در بعد فرهنگی و چه در بعد اقتصادی بیش از گذشته جلوه‌گر می‌شود، باید هنرمندانی که در عرصه هنرهای قرآنی فعالیت می‌کنند دیده و به جامعه ملی و بین المللی معرفی شوند و این بارِ مسئولیت متولیان امر را بیشتر می‌کند.

مدیر نگارخانه ترانه باران یادآور شد: اگر اکنون به هنرمندان فعال در عرصه آیات قرآن توجه نداشته باشیم با توجه به شرایط جامعه و وضعیت اقتصاد هنر چگونه می‌توانیم چند سال دیگر به حضور و فعالیت این هنرمندان در عرصه قرآن امید داشته باشیم؟ شاید کم کم هنرهای قرآنی که حتما مهمترین منبع اقتصاد فرهنگی کشورمان محسوب می‌شود، با کم توجهی به سمت کمرنگ شدن پیش رود. توجه به اقتصاد و سرمایه گذاری در این حوزه در توسعه و ترویج هنرهای قرآنی تاثیر مستقیم و بسزایی دارد. نمی‌توان از این مهم چشم پوشی کرد که نسخ خطی قرآن این قابلیت را دارند که رکورد فروش آثار را در حراجی‌ها جابجا کنند. همانطور که نمونه هایی از این رکوردها را در کشورهای غربی دیده‌ایم.

ایرانیان هویت خود را در خط و خوشنویسی می‌دانند

یدالله کابلی هنرمند و استاد پیشکسوت خوشنویسی نیز با اشاره به نخستین دوره های نمایشگاه‌های قرآن که در ماه مبارک رمضان در مجموعه حجاب برگزار می‌شد، گفت: در آن سال‌ها در اولین و دومین دوره برگزاری نمایشگاه‌ قرآن شاهد آن بودیم که این نمایشگاه با محوریت خط و خوشنویسی برگزار می‌شد، کم کم در دوره‌های بعد صور قرآنی و فروشگاه‌های نشر قرآن افزوده شدند و در نهایت کار به جایی رسید که خط و خوشنویسی کنار گذاشته شد.

وی با تاکید بر اینکه خوشنویسی هنر دیرینه ایرانیان است گفت: همه ما ایرانی ها پتانسیل داشتن یک اثر خوشنویسی را در خانه‌مان داریم چرا که علاقه به خط و خوشنویسی در ذات ما وجود دارد. در بسیاری از موارد ایرانیان خارج از کشور خواهان خرید آثار خوشنویسی هستند چرا که هویت خود را در این آثار می ‌بینند و حس می‌کنند.

لزوم برگزاری نشست‌های تخصصی در عرصه خط و خوشنویسی

علی اشرف صندوق آبادی هنرمند و استاد خوشنویسی نیز با تاکید بر سیاست‌های برگزاری نمایشگاه تخصصی آثار قرآنی «روایت باران» گفت: در جامعه امروز خوشنویسی لزوم توجه به برگزاری نشست‌های تخصصی با محوریت و موضوع‌های مختلف از شیوه‌ها و تکنیک‌های خوشنویسی گرفته تا توجه به خوشنویسان و برقراری ارتباط استادان با مخاطبان مدنظر است از این رو این نیاز احساس می‌شود که باید در روند برگزاری نمایشگاه «روایت باران» شاهد برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور اساتید خوشنویس و هنرمندان عرصه هنرهای قرآنی باشیم.

«خوشنویسی»، هنری با گام‌های رو به جلو

مهدی فلاح هنرمند خوشنویس نیز با تاکید بر آنکه خوشنویسان باید با پشتوانه میراث گذشته راه آینده را مشخص کنند، گفت: قدمای ما آنچه که برای ما باقیمانده است را به بهترین شکل نوشته‌اند از این رو خوشنویسان باید به جامعه نشان دهند که این هنر رو به جلو گام برمی‌دارد. هرچند معتقد هستم هیچ خوشنویسی نمی‌تواند بدون تمرین آثار قدما به مراحل بالا دست یابد اما در نهایت باید بتواند اثر خود را به جای بگذارد و برای آیندگان قدمی بردارد.

به گفتمان در عرصه خوشنویسی دست پیدا کنیم

محمدعلی قربانی استاد خوشنویسی نیز در ادامه صحبت‌های فلاح یادآور شد: برای تحقق این مهم نیاز است تا فضا را برای گفتمان و توصیف فراهم کنیم. اینکه بتوانیم درباره مختصات هر یک از روش‌های قدما و معاصر در خط و خوشنویسی به گفتمان بنشینیم و آن را توصیف و تفسیر کنیم یکی از گام‌های مهم برای پیش رفتن به جلو خواهد بود.

دومین نشست شورای هنری نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» با انتخاب آثار برای حضور در نمایشگاه ادامه پیدا کرد.

نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی _اسلامی «ترانه باران» در ادامه برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری، نمایشگاهی تخصصی با محوریت خط و خوشنویسی آثار قرآنی در عرصه هنرهای تجسمی تحت عنوان «روایت باران» را با هدف توسعه و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی با محوریت قرآنی، رشد و توسعه اقتصاد هنرهای ایرانی و اسلامی و حمایت از هنرمندان فعال در عرصه آثار قرآنی، ۳۱ فروردین در فرهنگسرای نیاوران افتتاح خواهد کرد.

برچسب‌ها