رضا اسماعیلی می‌گوید برگزاری جشن غدیر اقدامی شایسته است و حرکت در مسیر بلوغ معنوی جامعه اسلامی و ترمیم و بازسازی «وحدت اسلامی» از برکات این همایش با شکوه معنوی است.

رضا اسماعیلی شاعر و نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اهیمت عید غدیر و لزوم وحدت اسلامی گفت: عید غدیر خم که در روایات و احادیث اسلامی از آن به عنوان «عیدالله الاکبر» یا «اشرف الاعیاد» نام برده شده است، از بزرگ‌ترین اعیاد اسلامی به خصوص در نزد شیعیان است.

وی افزود: شیعیان بر طبق یک سنت دیرینه، عید غدیر خم را در مساجد، تکایا و هیئت‌های مذهبی همانند عید فطر، عید قربان و دیگر اعیاد مسلمانان جشن می‌گیرند و اجتماعات بزرگی برگزار می‌کنند. گرامیداشت و بزرگداشت عید غدیر، بزرگداشت و تکریم «فضیلت» و «حقیقت» است. علامه سیدمحمدحسین طباطبایی در بیان جایگاه رفیع غدیر گفته است: «غدیر آغاز خروج جامعه انسانی از تاریکی جهل و تیرگی و جهالت عملی و ورود به فضای روشن دانش و صحنه منوّر بینشی است که همان هدف اصیل بعثت رسول مکرم اسلام است.»جایگاه با شکوه و رفیعی که غدیر در فرهنگ دینی ما دارد، همواره ذهن و زبان شاعران و ادیبان را به خود معطوف کرده و این واقعه تمدن ساز در طول تاریخ دستمایه خلق و آفرینش آثار فاخر ادبی گردیده است.

وی افزود: به رغم اهمیت و جایگاه سترگی که عید غدیر در فرهنگ دینی ما دارد، متأسفانه ما هنوز نتوانسته ایم از این واقعه فرهنگ ساز و تمدن آفرین به طرز شایسته و بایسته در جهت تقویت انسجام اجتماعی و هم افزایی دینی بهره ببریم. از این منظر، ما باید از این فرصت تاریخی – برگزاری جشن غدیر - برای به فعلیت درآوردن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های معنوی و مغفول مانده دین و تحقق آرمان «وحدت اسلامی»، تألیف قلوب، همدلی و همزبانی و «تقریب مذاهب» استفاده کنیم. چنان که علامه اقبال لاهوری که از بزرگ پرچمداران وحدت اسلامی و «بازگشت به خویشتن» در جهان اسلام است، در شعری با تاکید بر این دقیقه گفته است:

قوم را اندیشه‌ها باید یکی
در ضمیرش مدعا باید یکی
اهل حق را حجت و دعوا یکی است
خیمه‌های ما جدا دل‌ها یکی
جوهر ما با مقامی بسته نیست
باده تندش به جامی بسته نیست
هندی و چینی سفال جام ماست
رومی و شامی گل اندام ماست
قلب ما از هند و روم و شام نیست
مرز و بوم ما به جز اسلام نیست

این شاعر آئینی گفت: رسالت امروز ما معرفی عید غدیر به عنوان یک مناسبت «فرامذهبی» و «فرادینی» است. معرفی این واقعه بزرگ صرفاً به عنوان یک مناسبت مذهبی و شیعی، جفایی بزرگ در حق غدیر است. مقام معظم رهبری نیز با تاکید بر این نکته می‌فرمایند:

«غدیر حادثه مهمی است؛ یک حادثه اصولی است؛ ناظر به توجه اسلام به مهم‌ترین رکن تشکیل نظام اسلامی و جامعه اسلامی است. یعنی مسئله امامت و مسئله ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است. مسئله فقط مسئله‌ی شیعه و معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین (ع) نیست. اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسئله غدیر می‌تواند وحدت‌آفرین باشد. بحث اعتقاد قلبی و اتصال یک نحله دینی و مذهبی به یک اصل اعتقادی، یک بحث است؛ شناخت مسئله، بحث دیگری است. اسلام عالی‌ترین مسئله در باب تشکیل جامعه اسلامی و نظام اسلامی و دنیای اسلامی را در مسئله غدیر متجلی کرده است. امیدواریم که ما به معنای واقعی کلمه، به دنبال مفهوم و مضمون و معنای حقیقی غدیر و ولایت باشیم.»

برگزاری جشن غدیر اقدامی شایسته و قابل ستایش برای پرداختن به کارکردهای اجتماعی و «فرامذهبی» این واقعه تاریخی است. تقویت هم افزایی اجتماعی، گسترش روحیه دیگر اندیشی، عنایت به اصل «تقریب مذاهب»، تقویت تعامل دینی و گفتمان فرامذهبی، احیای کرامت‌های انسانی، افزایش نشاط اجتماعی و توجه به کارکردهای شادی آفرین دین، حرکت در مسیر بلوغ معنوی جامعه اسلامی و ترمیم و بازسازی «وحدت اسلامی» از برکات این همایش با شکوه معنوی است.