مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته، برای نخستین بار پیش‌نویس طرح تشکیل زنجیره ملی خرما تهیه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا جلیلی‌مقدم، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی به مناسبت ۲۵ شهریور روز ملی خرما با بیان اینکه میزان تولید خرما در سال جاری بیش از یک میلیون و ۶۴۰ هزار تن برآورد شده است، گفت: این میزان برداشت خرما از سطح ۲۸۱ هزار هکتار نخلستان کشور پیش‌بینی شده است.

وی میزان تولید خرما در سال گذشته را حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن عنوان و اظهار کرد: امسال با وجود برخی تنش‌های محیطی، تولید خرما کمتر از ۴ درصد افزایش داشته است.

جلیلی‌مقدم تصریح کرد: بر اساس آمار سازمان فائو، ایران به لحاظ سطح رتبه دوم و از نظر تولید دارای رتبه سوم جهانی است.

وی گفت: ۹۹ درصد خرمای کشور در استان‌های کرمان، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان تولید می‌شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری درباره اصلاح و احیای باغات خرما در برنامه هفتم توسعه اذعان کرد: در برنامه هفتم توسعه اصلاح و احیای نخلستان‌های کشور در سطح حدود ۱۱۷ هزار هکتار هدف‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این برنامه، عملیات اصلاح در سطح ۷۰ هزار هکتار و عملیات حذف نخلستان‌های قدیمی و فرسوده در سطح ۴۷ هزار هکتار انجام خواهد شد.

جلیلی‌مقدم، تهیه نهال سالم و با اصالت را از ضروری‌ترین برنامه‌ها در حوزه نخیلات دانست و تصریح کرد: تأمین و تکثیر نهال خرما از دو منبع کشت بافت و پاجوش صورت می‌گیرد، اما در مورد پاجوش، هم به لحاظ میزان و تعداد و هم از نظر امکان انتقال بیماری و آفات، با محدودیت‌هایی روبرو هستیم.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی به نخل‌داران و تولیدکنندگان توصیه کرد؛ از نقل و انتقال پاجوش‌های خرما به ویژه در استان‌هایی که به آفت سوسک سرخرطومی حنایی آلوده هستند، به طور جدی خودداری کنند.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در سه سال اخیر برای سلامت و اصالت پاجوش‌ها صورت گرفته، شناسنامه‌دار کردن یا ساماندهی تولید پاجوش بوده است.

جلیلی‌مقدم ادامه داد: در حال حاضر در ۶ استان خرماخیز کشور، تعدادی خزانه پاجوش خرما ایجاد شده است و طرح دیگری هم در زمینه نصب شناسه بر پاجوش‌ها، به منظور امکان ردیابی آن اجرا شده است.

وی تاکید کرد: با ساماندهی تولید نهال خرما، تولیدکنندگان با توجه به سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهند، دغدغه‌ای برای دسترسی به نهال سالم و استاندارد نخواهند داشت.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری، احداث نخلستان‌های مکانیزه و به‌روز را از دیگر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی نام برد و اظهار کرد: توسعه مکانیزاسیون به ویژه برای گرده‌افشانی و برداشت خرما را پیگیری می‌کنیم.

وی در همین حال حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی برای جلوگیری از خام فروشی را ضروری خواند.

جلیلی‌مقدم گفت: در سال گذشته، برای نخستین بار پیش‌نویس طرح تشکیل زنجیره ملی خرما را تهیه کرده‌ایم.

این مسئول دولتی در پایان از اقدام برای عضویت ایران در شورای بین‌المللی خرما خبر داد.