نشست هشتمین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران با موضوع مکتب ایرانی صلح در تالار حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست هشتمین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران با موضوع مکتب ایرانی صلح در تالار حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، «نعمت الله فاضلی»، دبیر علمی هشتمین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران گفت: بحث مکتب ایرانی صلح چندین سال است که در انجمن علمی مطالعات صلح ایران مطرح شده است و فارغ از مخالفان و منتقدان، این مکتب و دیدگاه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مفهوم انجمن ایرانی صلح از حیث استقبالی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: این نشان می‌دهد که مفهوم صلح ایرانی دارای یک جاذبه‌ای است که حدود ۴۰ نفر از نویسندگان طراز اول در سه حوزه انسان شناسی، جامعه شناسی صلح ایران و هنر صلح ایران در ترویج آن مشارکت دارند.

فاضلی گفت: در تاریخ ایران صلح به عنوان یک ارزش فرهنگی برجسته شده است. از ادبیات و آئین‌ها گرفته تا رفتارهای اجتماعی، همه نشان از تلاش ایرانیان برای حفظ صلح دارند. این مساله نه تنها در گذشته بلکه در دوران معاصر نیز اهمیت دارد. به ویژه با توجه به نابرابری‌ها و جنگ‌ها و جنگ‌هایی که منطقه را تحت تأثیر قرار داده است. گفتمان صلح ایرانی می‌تواند به عنوان بخشی از یک فلسفه جهانی مطرح شود. ایران با داشتن تاریخ چندین ساله و منابع خلاقانه فرهنگی می‌تواند نقش مهمی در ایجاد صلح در منطقه و حتی جهان ایفا کند. این گفتمان باید از طریق گفتگو های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی تقویت شود.

دبیر علمی هشتمین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران با بیان اینکه صلح یک زبان جهانی است، بیان کرد: هیچ ملتی در جهان وجود ندارد که این زبان را نداشته باشد. همان طور که جنگ و خشونت زبان جنگ است، همیشه تاریخ مفهوم صلح را در اذهان جهانی داشته، همیشه جنگ و صلح در کنار هم بودند. در میان همه موجودات و حیوانات تنها جمعیت انسان است که افزایش یافته و این نشان می‌دهد که بشر توانسته بقای خود را حفظ نماید و نشان داده که زندگی فقط تعارض و ستیز نیست و در کنار این جنگ و ستیز، همیشه صلح نیز مورد توجه انسان‌ها بوده است.

وی ادامه داد: اما به دلیل اینکه همیشه امر منفی جذابیت بیشتری دارد؛ منفی‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و امور مثبت همیشه به سختی توجهات را به خود جلب می‌کند؛ اما باید آن را توسط اندیشمندان، دانشگاهیان و محققان برجسته کنیم.

دبیر علمی هشتمین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران در ادامه افزود: بنابراین ما به دنبال پایش منابع هستیم تا عناصری از ادبیات را پیدا کنیم که صلح دینی، صلح آئینی و صلح زبانی را گسترش دهیم. همین گفت و گوهایی که در سطح جامعه شکل می‌گیرد، زمینه‌ای برای ایجاد صلح در آینده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ساختارهای سیاسی و اجتماعی نقش مهمی در ایجاد و حفظ صلح دارند افزود: هر چند حکومت‌ها یکی از بازیگران اصلی در این فرایند هستند، اما مردم و نخبگان فکری نیز باید در این مسیر مشارکت داشته باشند. صلح تنها یک مفهوم فلسفی نیست، بلکه یک رویکرد اجرایی و فرهنگی است که باید در زندگی روزمره جاری شود. برخی از منتقدان به ما می‌گویند که شما چه کاره هستید که می‌خواهید مکتب ایرانی صلح را در جامعه راه اندازی کنید؟ سیاستمداران نقش بیشتری در ایجاد صلح یا ناصلح در جامعه دارند و بعد از دولت، به ترتیب نخبگان فکری و طبقات اجتماعی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

می‌خواهیم سناریوی صلح را در تئاتر جامعه فعال کنیم

دبیر علمی هشتمین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران تصریح کرد: وقتی می‌گوئیم مکتب اجرایی صلح به مفهوم اجرا کردن صلح هم است. ما می‌خواهیم سناریوی صلح را در تئاتر جامعه فعال کنیم. هدف ما این است که پرفورمنس صلح در جامعه ایرانی شکل بگیرد.

وی بر لزوم گفت و گو در جامعه تاکید کرد و افزود: مطالبات در سطوح مختلف زبان مردم و تحلیل اجتماعی را تغییر می‌دهد. وقتی گفت و گو در جامعه جدی می‌شود، خود به خود همه کارها درست می‌شود. اشتباه نکنیم انتظارمان از آگاهی را بیشتر از حد نکنیم اینکه تصور کنیم آگاهی می‌تواند طی دو یا سه هفته جواب دهد درست نیست؛ چرا که پاسخگویی به مطالبات و خواسته‌های مردم در بلندمدت صورت می‌گیرد.

همچنین جواد رنجبر، دبیر اجرایی هشتمین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران نیز در این نشست گفت: این همایش امسال با موضوع «مکتب ایرانی صلح» هشتم و نهم اسفند سال جاری در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود. این مکتب ایده جدید و نظریه علمی است که صلح در فرهنگ و آئین‌ها را در تاریخ ایران جست و جو می‌کند؛ ضمن اینکه اخیراً نیز کتابی با عنوان «صلح ایرانی» که مجموعه مقالاتی است، به چاپ رسیده است.

۴۹ چکیده از اساتید و کشورهای مختلف دریافت کردیم

وی افزود: فراخوان این همایش چند ماه پیش به زبان‌های فارسی و انگلیسی اعلام شد. استقبال از آن کمی بیشتر از حد انتظار بود و تا امروز هم حدود ۴۹ چکیده از کشورها، اساتید و شهرهای مختلف دریافت کردیم. این چکیده‌ها در شورای علمی همایش در حال بررسی است. اعضای علمی این شورا را اسد دادبه، جعفری قناواتی، سید محمد بهشتی، منصورنژاد، بستانی و تعدادی از اساتید کشورهای ترکیه، افغانستان، ایتالیا، قزاقستان و گرجستان تشکیل می‌دهند.

همچنین در این نشست، مجتبی مقصودی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز با بیان اینکه امسال هشتمین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار می‌شود، گفت: انجمن مطالعات صلح ایران بسته به ضرورت‌ها و نیازهای جامعه ایران حدود ۱۰ سال است که مجوز خود را از وزارت علوم دریافت نموده و فعالیت می‌کند. این انجمن از جمله بیش از ۴۰۰ انجمنی است که فعال است و در میان این انجمن‌ها پیشتاز می‌باشد.

وی با بیان اینکه در طول همین هفته شش برنامه علمی در دستور کار انجمن قرار گرفته است، تصریح کرد: این انجمن سابقه‌ای کاملاً علمی دارد و بین رشته‌ای است؛ با حضور داوطلبانه اعضا فعالیت می‌کند و دارای کمیته‌هایی مانند کمیته محیط زیست، ادبیات و صلح، زنان و صلح، کودکان و صلح می‌باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران با بیان اینکه تمام جوامع دنیا نیاز به صلح دارد، تصریح کرد: قطعاً در سطح جهان الگوها و مدل‌های صلح مختلفی وجود دارد. شاید برخی آنها به لحاظ تاریخی منشأ اثر بوده و هستند. به نظرم در تاریخ، ادبیات و فرهنگ و ریشه‌های این مرز و بوم، داشته‌های زیادی داریم که می‌توانیم صحبت از مکتب ایرانی صلح بکنیم البته مکتب ایرانی صلح نافی تلاش‌های دیگران برای استقرار صلح نیست؛ وضعیتی که ما به دنبال استقرار آن هستیم به منزله نبود جنگ نیست بلکه به مفهوم فراگیرتر است؛ مفهومی که در آن انسان‌ها کرامت داشته باشند و آن را در همه حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی احساس کنند.

مقصودی تصریح کرد: زمانی که انجمن علمی مطالعات صلح ایران ۱۰ سال پیش تأسیس شد، شاید در حوزه صلح، تولید ادبیات، متون علمی، مقالات و تولید کتاب بسیار محدود بود اما امروز مدعی هستیم، انجمن مطالعات صلح ایران تنها نیست و به این نتیجه رسیدیم که جامعه نیازمند صلح است.

وی با بیان اینکه امیدواریم این همایش به سرانجام خوبی برسد، اظهار کرد: سرانجام خوب به این معناست که سیاست‌های پیشنهادی و راهبردهای این انجمن دیده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه صلح یک مطالعه جهانی است، خاطرنشان کرد: اما این نیاز در بعضی کشورهای دنیا شدیدتر است، به عنوان مثال در کشور افغانستان. اصولاً نسل‌های جدید به سمت صلح گرایش بیشتری دارند؛ بنابراین همه ما در ایجاد صلح و ناصلح سهیم هستیم ولی دولت‌ها مسئولیت بیشتری در این زمینه دارند. در ابتدا مهمترین وظیفه دولت‌ها برقراری امنیت بود ولی بعدها دولت‌ها پیشرفت کردند و اکنون نسل سوم دولت‌ها مسئولیت صلح و ایجاد شادی و نشاط را نیز بر عهده دارند. مسلماً باید همه هم و غم دولت‌ها ایجاد جامعه سالم و شاد باشد چرا که در این صورت جامعه مستعد آسیب‌های اجتماعی مانند افزایش طلاق و اعتیاد می‌شود.