درگذشت ابراهیم اقلیدی، مترجم و محقق «هزار و یک‌شب» و اعطای دکترای افتخاری مستندنگاری به گل‌علی بابایی از جمله مهم‌ترین اخبار کتاب و ادبیات در این هفته بودند.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب: گزارش مرور اخبار این هفته حوزه کتاب و ادبیات ۶ خبر مهم دارد که درگذشت ابراهیم اقلیدی، مترجم و محقق «هزار و یک‌شب» و اعطای دکترای افتخاری مستندنگاری به گل‌علی بابایی از جمله مهم‌ترین آن ها هستند.

انتشار فراخوان سیزدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، معرفی فینالیست‌های جایزه ادبی بوکر، ارسال ۱۳۵ هزار نسخه کتاب کودک‌ونوجوان به کتابخانه‌ها و دیدار رئیس کتابخانه غازی خسروبیگ با دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها نیز از دیگر اخبار این گزارش هستند.

مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

انتشار فراخوان سیزدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

فراخوان ثبت نام سیزدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت توسط خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شد.

سیزدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت در راستای توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس، ایثار و شهادت همزمان با دومین کنگره ملی چهارده هزار و پانصد شهید سرافراز استان مازندران از هشتم تا سیزدهم مهر ۱۴۰۳ به مدت ۶ روز در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی شهرستان قائمشهر به صورت حضوری برگزار می‌شود.

درگذشت ابراهیم اقلیدی

ابراهیم اقلیدی، مترجم و محقق «هزار و یک‌شب» در سن ۷۶ سالگی از دنیا رفت. وی متولد ۱۳۲۷ در اقلید فارس و دارای مدرک لیسانس در رشته حقوق از دانشگاه تهران بود. بیشترین شهرت او در زمینه ترجمه و تحقیق «هزار و یک‌شب» بود.

معرفی فینالیست‌های جایزه ادبی «بوکر»

فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبی «بوکر» ۲۰۲۴ شامگاه دوشنبه ۲۶ شهریور درحالی اعلام شد که ۵ مورد از ۶ نامزد این فهرست را آثار نویسندگان زنان تشکیل داده‌اند که در تاریخچه ۵۵ ساله این جایزه ادبی بی‌سابقه بوده است.

جایزه بوکر مهم‌ترین جایزه جهان برای بهترین اثر داستانی که به زبان انگلیسی توسط نویسندگانی از سراسر دنیا نوشته شده و در بریتانیا یا ایرلند منتشر شده است.

ارسال ۱۳۵ هزار نسخه کتاب کودک‌ونوجوان به کتابخانه‌ها

بسته ویژه «کتاب کودک و نوجوان» حاوی ۵۰ عنوان کتاب در ۱۳۵ هزار نسخه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به تمامی کتابخانه‌های عمومی در حال ارسال است.

منابع موجود در این بسته از ۲۵ ناشر از جمله افق، امیرکبیر، ایران‌بان، به‌نشر، پرتقال، پیدایش جمال، چشمه، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، رودآبی، سوره مهر، صابرین، علمی و فرهنگی، فاطمی، فنی ایران، کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان، کتابک، مبتکران، محراب قلم، مهرسا، میچکا، میرماه، میلکان، واله و ویژه نشر خریداری و به ۲۷۰۰ باب کتابخانه نهادی در سراسر کشور ارسال می‌شود.

دیدار رئیس کتابخانه غازی خسروبیگ با دبیرکل نهادکتابخانه‌ها

جنان هاندجیچ رئیس کتابخانه غازی خسروبیگ بوسنی و هرزگوین روز گذشته سه‌شنبه ۲۷ شهریور با حضور در ساختمان مرکزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با مهدی رمضانی دبیرکل نهاد دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار طرفین ضمن تأکید بر اجرای کامل تفاهم‌نامه و استفاده از ظرفیت‌های همکاری مشترک، در خصوص گام‌های بعدی تبادل نظر کردند.

اعطای دکترای افتخاری مستندنگاری به گل‌علی بابایی

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور، مدرک درجه ۱ هنری، هم‌طراز با مدرک دکترای افتخاری را به گلعلی بابایی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس اعطا کرد.

این‌مدرک افتخاری نظر به سوابق کاری در حوزه مستندنگاری، پژوهش و تحقیق و مدارج علمی در این حوزه به بابایی اعطا شد.