اصفهان- رییس پناهگاه حیات‌وحش عباس آباد نایین از مشاهده مستقیم یک قلاده پلنگ نر در این منطقه حفاظت شده خبرداد.

محمدرضا حلوانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پس از بارها ثبت تصاویر پلنگ در پناهگاه حیات وحش عباس آباد، هفته گذشته حین گشت زنی با خودرو در منطقه متوجه حضور یک قلاده پلنگ شدیم.

وی توضیح داد: روز ۲۶ شهریور هنگام غروب آفتاب درحال بازگشت به پاسگاه محیط‌بانی از یک مسیر صاف در منطقه عباس آباد، مشکوک شدیم و زمانی که خودرو را متوقف کردیم و گردوخاک کمتر شد، مشاهده کردیم که یک پلنگ روبه روی خودروی ما خوابیده است.

رئیس پناهگاه حیات وحش عباس آباد خاطرنشان کرد: این شرایط نشان دهنده امنیت منطقه است که پلنگ علی رغم تردد خودروی محیط‌بان آرام خوابیده بود.

حلوانی افزود: این پلنگ نر بوده و اینکه آیا پیش‌تر هم در منطقه مشاهده شده یا فردی جدید است، نیاز به بررسی و مقایسه تصاویر پلنگ‌های این منطقه دارد.

وی ابراز داشت: این پلنگ با چهار پلنگی که تصاویر آنها دو ماه پیش در منطقه عباس آباد توسط دوربین‌های تله‌ای ثبت شد، متفاوت است چرا که آن چهار قلاده پلنگ یک ماده و سه توله بودند.

رئیس پناهگاه حیات وحش عباس اباد با بیان اینکه تاکنون جمعیت پلنگ‌های این منطقه سرشماری نشده است، گفت: با توجه به وسعت ۳۰۵ هزار هکتاری منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش عباس آباد، به نظر می‌رسد که بیش از ۱۰ قلاده پلنگ در این منطقه وجود دارد اما این مهم باید کارشناسی شود.

حلوانی ابراز داشت: طی چهار سال اخیر، هر سال تصاویر جدیدی از توله‌های جدید با دوربین دستی و تله‌ای در عباس آباد تصویربرداری و ثبت کردیم.

به گزارش مهر، پناهگاه حیات وحش عباس آباد به واسطه شرایط توپوگرافی، تنوع زیستگاهی، موقعیت جغرافیایی و همچنین بکر بودن آن، بهترین زیستگاه انواع گربه سانان به ویژه پلنگ تلقی می‌شود.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد در شرق استان اصفهان و در حوزه شهرستان‌های نائین و خور و بیابانک سال ۱۳۷۸ منطقه شکار ممنوع شد و به دلیل تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی و زیستگاه‌های منحصر بفرد سال ۱۳۸۹ با وسعت ۳۰۵ هزار هکتار از منطقه شکار ممنوع به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.