۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۳۹

رییس پناهگاه حیات‌وحش عباس‌آباد اصفهان عنوان کرد؛

جزییاتی از مشاهده مستقیم یک پلنگ در پناهگاه حیات وحش عباس آباد

جزییاتی از مشاهده مستقیم یک پلنگ در پناهگاه حیات وحش عباس آباد

اصفهان- رییس پناهگاه حیات‌وحش عباس آباد نایین از مشاهده مستقیم یک قلاده پلنگ نر در این منطقه حفاظت شده خبرداد.

محمدرضا حلوانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پس از بارها ثبت تصاویر پلنگ در پناهگاه حیات وحش عباس آباد، هفته گذشته حین گشت زنی با خودرو در منطقه متوجه حضور یک قلاده پلنگ شدیم.

وی توضیح داد: روز ۲۶ شهریور هنگام غروب آفتاب درحال بازگشت به پاسگاه محیط‌بانی از یک مسیر صاف در منطقه عباس آباد، مشکوک شدیم و زمانی که خودرو را متوقف کردیم و گردوخاک کمتر شد، مشاهده کردیم که یک پلنگ روبه روی خودروی ما خوابیده است.

رئیس پناهگاه حیات وحش عباس آباد خاطرنشان کرد: این شرایط نشان دهنده امنیت منطقه است که پلنگ علی رغم تردد خودروی محیط‌بان آرام خوابیده بود.

حلوانی افزود: این پلنگ نر بوده و اینکه آیا پیش‌تر هم در منطقه مشاهده شده یا فردی جدید است، نیاز به بررسی و مقایسه تصاویر پلنگ‌های این منطقه دارد.

وی ابراز داشت: این پلنگ با چهار پلنگی که تصاویر آنها دو ماه پیش در منطقه عباس آباد توسط دوربین‌های تله‌ای ثبت شد، متفاوت است چرا که آن چهار قلاده پلنگ یک ماده و سه توله بودند.

رئیس پناهگاه حیات وحش عباس اباد با بیان اینکه تاکنون جمعیت پلنگ‌های این منطقه سرشماری نشده است، گفت: با توجه به وسعت ۳۰۵ هزار هکتاری منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش عباس آباد، به نظر می‌رسد که بیش از ۱۰ قلاده پلنگ در این منطقه وجود دارد اما این مهم باید کارشناسی شود.

حلوانی ابراز داشت: طی چهار سال اخیر، هر سال تصاویر جدیدی از توله‌های جدید با دوربین دستی و تله‌ای در عباس آباد تصویربرداری و ثبت کردیم.

به گزارش مهر، پناهگاه حیات وحش عباس آباد به واسطه شرایط توپوگرافی، تنوع زیستگاهی، موقعیت جغرافیایی و همچنین بکر بودن آن، بهترین زیستگاه انواع گربه سانان به ویژه پلنگ تلقی می‌شود.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد در شرق استان اصفهان و در حوزه شهرستان‌های نائین و خور و بیابانک سال ۱۳۷۸ منطقه شکار ممنوع شد و به دلیل تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی و زیستگاه‌های منحصر بفرد سال ۱۳۸۹ با وسعت ۳۰۵ هزار هکتار از منطقه شکار ممنوع به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.

کد خبر 6232742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha