دلنوشته همایون شجریان، پیام تسلیت خوانندگان برای کشته شدگان معدن طبس، انعکاس تبرئه شدن شروین حاجی پور و واکنش معین زد به حرکات عجیبش بخش مهم اخبار فضای مجازی موسیقی را تشکیل می‌دهند.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ فرآیند تولید و ارائه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه‌های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سال‌های اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه‌های رسمی به ارائه و انعکاس فعالیت‌های موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آن‌ها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی‌شان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که می‌تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی‌اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.

شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمی‌توان به راحتی از آنچه در این بستر رسانه‌ای روی می‌دهد، بی‌تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب‌های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی‌انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می‌شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه‌های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می‌تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.

اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه‌های رسمی» شده و هم ایجادکننده فضای رقابتی بین رسانه‌های رسمی و رسانه‌های فعال در فضای مجازی شده است که این مسائل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می‌تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب‌ناپذیر است.

«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش‌های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشر شده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

ادای احترام خوانندگان به جان باختگان حادثه معدن طبس

هم زمان با جان باختن ۴۹ تن از هم وطنان عزیزمان در حادثه معدن طبس که طی روزهای گذشته بسیاری از رویدادها و مطالب فضای مجازی را تحت تاثیر خود قرار داده بود، بسیاری از هنرمندان فعال عرصه موسیقی در قالب استورهای و پست های مختلف نسبت به این فاجعه انسانی واکنش نشان دادند.

در همین چارچوب چندین اثر موسیقایی در قالب پست و استوری با ملودی هایی که مفاهیمی نزدیک به این گونه فجایع دارند، توسط کاربران و اینفلئونسرها در قالب استوری و پست تولید شدند که بخش زیادی از آنها با واکنش های زیادی توسط کاربران مواجه شد.

یکی از این تولیدات مربوط به پست ادای احترام محسن چاوشی خواننده موسیقی پاپ در همین رابطه است که در کمتر از ۴۸ ساعت بیش از ۳۵ میلیون بازدید کننده داشت. فرآیندی که علاوه بر صفحه شخصی این خواننده در سایر صفحات توییتری، تلگرام و سایت های خبری نیز بازدیدکنندگان زیادی داشته است.

در همین چارچوب برخی از آثار علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی هم شرایطی مشابه آنچه از آثار چاوشی در فضای مجازی منعکس شده، داشت و توانست سوژه اصلی ساخت بسیاری از موشن گرافیک ها در زمینه این حادثه تلخ و ناگوار باشد.

همایون شجریان؛ دلنوشته ای برای تولد هشتاد و چهار سالگی پدر

همایون شجریان خواننده موسیقی ایرانی که طی روزهای گذشته بیش از هفتاد درصد بیلبوردهای شهری را به واسطه آلبوم جدیدش به آهنگسازی کیخسرو پورناظری و حمایت یک بنگاه اقتصادی معروف از آن خود کرده است، به مناسبت سالروز تولد هشتاد و چهارسالگی پدرش مرحوم محمدرضا شجریان دلنوشته ای را منتشر کرد.

در این نوشته آمده است:

«جان جانانم پدرم، زادروزت روز تحریر است و آواز است من را … همانند آوای زندگی مردمان، با غم و شادی توامان.

یکم مهر ماه بر دوستداران نوای جاودانت فرخنده باد.»

شروین حاجی پور؛ پرونده قضایی مختومه شد

شروین حاجی پور با انتشار ویدئویی از پایان روند رسیدگی به پرونده خود خبر داد و اعلام کرد که پرونده او شامل عفو شده و کاملاً مختومه شده است.

حاجی پور همچنین ضمن تشکر از محسن چاوشی اعلام کرد که این خواننده تا آخرین لحظه پیگیر حل مشکل او بوده است.

پیش تر شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان ساری، شروین حاجی‌پور را بابت اتهام اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور، به ۳ سال حبس محکوم کرده بود؛ این مجازات به عنوان مجازات اشد، قابلیت اجرا داشته است که پس از تجدیدنظرخواهی، شعبه «۴۲» دادگاه تجدیدنظر استان مازندران، یک سال و نیم از این حکم را به مدت ٢ سال تعلیق کرد.

معین زندی؛ پاسخ‌های عجیب به حواشی عجیب‌تر

معین زندی ملقب به معین زد که طی چند وقت گذشته به واسطه حرکات عجیب و غریبش در کنسرت های خارج از کشور واکنش های زیادی داشته، با حضور در یک برنامه اینترنتی به چند سوال حاشیه ای پاسخ داد.

وی در گفت‌وگو با علی ضیا افشاگری‌هایی را درباره زندگی خصوصی‌اش انجام داد و درباره شغلش قبل از خوانندگی و معروف شدنش گفت: من کارگری هم کردم، در رستوران و در پیک کار کردم، تا حالا هم این را نگفته بودم که کجا کار کردم اما بدانید من سه سال توی امداد آب و فاضلاب کار کردم.

در ادامه گفت‌وگو به حرکات عجیب معین زد در کنسرت‌هایش و تکان دادن میکروفن بالای سر اشاره شد که وی به این سوال ضیا اینطور پاسخ داد: بله من این کار را انجام دادم. اما این حرکت در یک ساعت کنسرت شاید ۱۵ ثانیه باشد اما بعضی‌ها این ۱۵ ثانیه‌ها را از کنسرت‌ها درآوردند و به هم چسباندند. طبیعتاً کسی که به کنسرت من نیامده باشد با دیدن این فیلم‌ها فکر می‌کند من دائم با میکروفن در هوا می‌چرخم؛ چرا فکر می کنید چیزی که برایتان تازگی دارد اشتباه است، من به کسی آسیبی نمی‌زنم پس چرا باید گارد گرفته شود؟ شاید من یک تکنیک کشف کردم و چون نمی توانم تحریر بزنم به همین خاطر یک تکنیک پیدا کردم تا ایراد صدای من گرفته شود. اصلاً شاید چیزی درست کردم که خودم را با آن معرفی کنم. به کسی که آسیب نمی زنم. مگر میکروفن را روی سر آدم‌ها می‌زنم؟

شهرام شکوهی؛ این پاییز وقتشه!

شهرام شکوهی خواننده موسیقی پاپ ایران که مدت‌های زیادی است در حوزه موسیقی فعالیت چندانی ندارد و به غیر از انتشار چند تک آهنگ و چند اجرای بسیار محدود، آن چنان که باید پیش روی مخاطبان و طرفدارانش قرار نگرفته است، به تازگی متنی را در تجلیل از فرا رسیدن فصل پاییز منتشر کرده که به نظر می آید مقدمه ای برای تولید یا انتشار تک آهنگی جدید در ردیف فعالیت های اوست.

شکوهی نوشته است:

«با وجود خستگی با همه دلبستگی، با گوشه نگاهی، بگو جانم عزیزم، بعضی وقت ها شنیدن یک جانم از آنی که دوستش داری، به عالم می ارزد. پس بگو جانم. این پاییز وقتش است.»

برچسب‌ها