مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی گفت: در حالی که در چهار ماه نخست ۱۴۰۳ حدود ۲۴۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، الهام فتاحی‌فر مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی، گفت: با توجه به افزایش میزان تولیدات گلخانه‌ای، ضرورت دارد نهاده‌های مورد نیاز مانند بذر، کود، سم و بستر کشت به میزان کافی و با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

وی افزود: در همین حال بر ارتقای دانش فنی و آموزش کارشناسان و بهره‌برداران، افزایش صادرات با تجهیز و تکمیل پایانه‌های صادراتی و زیرساخت‌های حمل و نقل داخلی و خارجی، رعایت استانداردهای کشورهای هدف صادرات، اصلاح و نوسازی واحدهای گلخانه‌ای و شناسه‌دار کردن واحدهای گلخانه‌ای، توسعه بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی با توجه به رشد تولید و تغییرات اقلیمی در این حوزه تاکید کرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر مجموع سطح گلخانه‌های احداث شده و در حال احداث کشور ۲۷ هزار هکتار است و طبق آمار رسمی سال ۱۴۰۱ سطح گلخانه‌های احداث شده حدود ۱۸ هزار و ۲۳۹ هکتار است.

فتاحی فر افزود: از این سطح احداث شده طبق آمار رسمی سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳ هزار و ۹۴۸ هکتار مربوط به گلخانه‌های سبزی و صیفی با تولید ۳.۱ میلیون تن محصول و ۳ هزار و ۳۳۲ هکتار مربوط به گل و گیاهان زینتی با تولید ۲۴ میلیارد عدد است و با احداث هر هکتار گلخانه برای حدود ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و پایدار و حدود دو برابر همین عدد اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

مدیرکل دفتر گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی درباره صادرات محصولات گلخانه نیز اعلام کرد: در چهار ماهه نخست امسال نزدیک به ۲۴۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار از کشور صادر شده است و در سال گذشته طبق آمار گمرک ایران بیش از ۷۰۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای، زینتی و قارچ خوراکی به ارزش ۳۱۶ میلیون دلار صادر شد.

فتاحی فر درباره گلخانه‌های کوچک مقیاس اذعان داشت: برای گلخانه‌های کوچک مقیاس، مجوز صادر می‌شود و متقاضیان می‌توانند با مطالعه و انتخاب محصول مناسب در این گلخانه‌ها، تولید اقتصادی داشته باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور انواع گلخانه‌ها با فناوری‌های بالا و متوسط وجود دارد که از نظر کمیت و کیفیت قابل رقابت با گلخانه‌های کشورهای پیشرو هستند و برخی از گلخانه‌های قدیمی نیز در برنامه اصلاح و نوسازی قرار گرفته‌اند که با تامین تسهیلات مورد نیاز و حمایت از این گلخانه‌داران می‌توان وضعیت کمی و کیفی تولیدات گلخانه‌ای و مصرف بهینه انرژی را ارتقا داد.

وی اضافه کرد: با اقدامات خوبی که در سال‌های اخیر در کشور به همت تولید کنندگان محصولات گلخانه‌ای و سازندگان سازه‌ها و تجهیزات گلخانه‌ای انجام گرفته و همچنین با حمایت‌های دولتی، کشور از وارد کننده تجهیزات و تاسیسات گلخانه‌ای به صادر کننده برخی از این اقلام تبدیل شده و ارزبری در این زمینه کاهش یافته است.