اسناد واقعیتِ این ماجرا مثلثی است که سروده ها و نوشته های خود مولانا در آثار خود یک ضلع آن و گفته های شمس در مقالات - ضلع دیگر و گزارش بهاءالدین ولد (مشهور به سلطان ولد)ضلع سوم آن است.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: قصه مولانا با شمس تبریزی چیزی شگفت و شگرف است. «اسناد واقعیتِ این ماجرا مثلثی است که سروده ها و نوشته های خود مولانا در دیوان و مثنوی وفیه مافیه و مکتوبات یک ضلع، آن و گفته های شمس در مقالات - ضلع دیگر و گزارش بهاءالدین ولد (مشهور به سلطان ولد) فرزند مولانا ضلع سوم آن است. گزارش سلطان ولد گواهی دست اول نزدیک ترین و مطلع ترین شاهد آن ماجراست.»

همین جمله از مقدمه کتاب قصه قصه ها، نوشته محمدعلی موحد، بیانگر این است که برای خواندن و شناختن مولوی و شمس باید به قدیمی ترین و نزدیک ترین منبع به دوران این دو رجوع کرد؛ یعنی ابتدا نامه نوشته سلطان ولد پسر مولوی. این کتاب کهن ترین روایت از ماجرای شمس و مولانا است. محمدعلی موحد نویسنده، ادیب، عرفان پژوه، حقوقدان و تاریخ نگار بزرگ ایرانی است. دیگر آثار او خواب آشفته‌ی نفت، در حال و هوای حق و عدالت و در کشاکش دین و دولت هستند.

او در توضیح این کتاب مینویسد: «آنچه ما در این دفتر کرده‌ایم، ارائه خدمتی به اهل تحقیق است. بدین شرح که اولاً، اجزای پراکنده گزارش را از جاهای مختلف ابتدای نامه گرد آورده و آن را برحسب ترتیب تاریخی مرتب ساخته و سامان داده‌ایم. ثانیاً، حاصل تتبعات خود درباره سلطان ولد و شخصیت و آثار وی را در گفتاری که به دنبال این یادداشت می‌آید، بر صاحب‌نظران عرضه کرده‌ایم. سلطان ولد علاوه بر ابتدا نامه، در دو مثنوی دیگر خود - رباب‌نامه و انتها نامه - نیز مطالبی درباره شمس و مولانا دارد. ما آن مطالب را هم از آن دو کتاب استخراج کرده و در ضمن گفتار خود آورده‌ایم تا خوانندگان نسخه جامع و کامل همه روایت‌های سلطان ولد را از این داستان شگفت در دسترس داشته باشند.»

قصه قصه ها که چاپ اولش سال ۱۳۸۶ _همزمان با نامگذاری سال ۲۰۰۷ به نام مولوی توسط یونسکو_ منتشر شد، بارها تجدید چاپ شده و مورد استفاده مولوی پژوهان قرار گرفته است. ششمین چاپ این کتاب با قطع رقعی و جلد سخت در ۳۰۸ صفحه توسط نشر کارنامه منتشر و با قیمت ۴۲۰ هزار تومان عرضه میشود.