آلبوم «جنون» به آهنگسازی مصطفی مومنیان، تنظیم برای ارکستر نیما ایزدآبادی و خوانندگی علی مومنیان به مناسبت چهارصدمین سال درگذشت شیخ بهایی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، «جنون» عنوان یکی از پروژه‌های موسیقی در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران است که نسخه دیجیتالی آن در روزهای گذشته به مناسبت چهارصدمین سال درگذشت شیخ بهایی حکیم، عارف و دانشمند شیعه ایرانی به آهنگسازی مصطفی مومنیان، تنظیم برای ارکستر نیما ایزدآبادی و آواز علی مومنیان توسط مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی منتشر شد.

«کشکول (مقدمه)»، «عندلیب (آواز و سنتور)»، «تمنا (تصنیف)»، «اصول عشق (آواز و تریو کمانچه)»، «طرقه (تک نوازی سنتور)»، «مقصود (تصنیف)»، «زنجیر جنون (آواز و سه تار)»، «بهانه (تصنیف)» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.

علیرضا دریایی و مونیکا لوران نوازندگان ویولن، علیرضا دریایی نوازنده ویولن آلتو، کوروش کشاورز نوازنده ویولنسل، محمد علیزاده نوازنده کنترباس، لیلا بازغی نوازنده هورن، فهیمه تقوی نوازنده ابوا، امیرسالار امامی نوازنده کلارینت، حمید رویین تن نوازنده سه تار، علیرضا دریایی نوازنده کمانچه، مرتضی مومنیان نوازنده تمبک، مصطفی مومنیان نوازنده سنتور، افشین آرام صدابردار، یاسر فلاح پور میکس و مسترینگ و انوشیروان مانی گرافیست عوامل اجرایی این آلبوم را تشکیل می دهند.

محمد مفتاحی شاعر و پژوهشگر ادبی در یادداشتی به بهانه انتشار این آلبوم نوشته است:

شیخ الاسلام بهاالدین محمدبن عبدالصمد عاملی متخلص به «بهایی» و معروف به «شیخ بهایی» را فقیه، عارف، اخترشناس، ریاضیدان، تاریخ نگار و دانشمند قرن دهم و یازدهم هجری می دانند.

از وی حدود ۹۶ کتاب و رساله در حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، فقه، عرفان، مهندسی، هنر و فیزیک برجای مانده است. با این اوصاف، بسیار بدیهی به نظر می رسد که شخصیتی چنین جامع الاطراف در برخی رشته ها بیشتر شناخته شود و در برخی کمتر؛ در ادبیات معاصر، آنچه درباره شیخ مورد اغفال واقع شده شعر او به ویژه غزل و رباعیاتش است.

با مختصر تحقیق و تفحص می توان دریافت که شعرا و شعری ساده و دلنشین و درعین حال مملو از مفاهیم ژرف عرفانی و انسانی است. مجموعه اشعار او بسیار مختصر و شامل ۲۵ غزل، ۸۱ رباعی و شعرهای اندکی در قالب ها دیگر هستند و از میان شاعران پیش از خود تاثیرپذیری اش از حافظ بسیار مشهود است.

سخن پایانی اینکه اشعار این مجموعه بسیار هوشمندانه و از دوران پختگی، شوریدگی و شیدایی شیخ انتخاب شده است. سرنوشت شیخ بهایی از این منظر به مولانا شبیه است که از درس و وعظ و زهد و تعلیم مسائل شرعی به عرفان و درک شاعرانه و تلطیف آن مسائل می رسد و آلبوم «جنون» ادای دینی به روح ملکوتی شیخ بهایی، عارف، دانشمند و شاعر بی مانند ایرانی است.

مصطفی مومنیان از جمله هنرمندانی است که نخستین بار، شنیدن سنتور فضل الله توکل، او را به دنیای موسیقی حرفه ‌ای کشاند و پس از آن مقدمات موسیقی و ساز سنتور را نزد کاوه آقازاده فرا گرفت.

وی در مرحله بعدی آموزش، ردیف های آوازی موسیقی ایرانی را نزد علی مومنیان آموخته و سپس از سال ۸۲ نزد اردوان کامکار به فراگیری دوره های مقدماتی، متوسطه و عالی سنتور، ردیف موسیقی ایرانی و همچنین شیوه‌ سنتورنوازی معاصر پرداخت.

مومنیان نوازنده مجموعه «تریو سنتور معاصر» بوده و از جمله آثار وی می توان به آهنگسازی و تنظیم آلبوم های «نقش ها»، «شهر نیستی»، «هنوز عاشقم» اشاره کرد. این در حالی است که ویرایش و بازخوانی کتاب «٣٧ قطعه برای سنتور» اثر اردوان کامکار، اجرا با گروه های مختلف، تدریس در آموزشگاه های موسیقی و نوازندگی در آلبوم های متعدد موسیقی از دیگر فعالیت های او در عرصه موسیقی است.