گل و گیاه در هزار سال شعر فارسی حاصل پژوهش گسترده‌ای است که طی دوازده سال به نتیجه رسیده است. در یازده و نیم‌قرن، سیزده هزار شاعر داریم که بخشی از اشعار آن‌ها مربوط به گل و گیاه است.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «گل و گیاه در هزار سال شعر فارسی، تشبیهات و استعارات» همراه با شرح و معنی همه ابیات مربوط به گل و گیاه در دیوان حافظ، اثر بهرام گرامی به‌تازگی توسط نشر فرهنگ معاصر به چاپ سوم رسیده است.

بهرام گرامی نویسنده این‌کتاب، متولد ۱۳۲۱ در تهران است، او تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در همین شهر به پایان رساند و لیسانس مهندسی کشاورزی را در سال ۱۳۴۳ از دانشگاه تهران دریافت کرد. سپس تا سال ۱۳۴۹ دوره فوق لیسانس را در رشته اصلاح نباتات و بیماریهای گیاهی، در دانشگاه آمریکایی بیروت گذراند؛ و در سال ۱۳۵۶ دکترای ژنتیک و علوم گیاهی را از دانشگاه مانی‌توبا در کانادا دریافت کرد. دو کتاب سنگ و گهر در هزار سال شعر فارسی و گیاهان در قرآن (با مقدمه بهاءالدین خرمشاهی) از تألیفات اخیر اوست. وی هم اکنون ویراستار مشاور دانشنامه ایرانیکا در حوزه گل و گیاه است.

از آغاز شعر فارسی تاکنون ده‌ها میلیون بیت از هزاران شاعر در زمینه‌های مختلف به‌جای مانده، که بخشی از آن در اشاره به گل‌ها و میوه‌ها و دیگر گیاهان است. شاعران نکته‌سنج شعر فارسی، به خصوصیات و ویژگی‌های گل‌ها و گیاهان واقف بوده‌اند و طی قرن‌ها تشبیهات و استعاره‌های بدیعی از گل و گیاه پدید آورده‌اند. دریای تشبیهاتی که در شعر کهن وجود دارد، در اشعار شعرای معاصر یافت نمی شود. این اثر حاصل پژوهش گسترده‌ای است که طی دوازده سال به نتیجه رسیده است. طی این دوره _یازده و نیم‌قرن_ سیزده هزار شاعر داریم که بخشی از اشعار آن‌ها مربوط به گل و گیاه است.

ایرج افشار در بخشی از مقدمه کتاب آورده است:

«مولف نگاه حافظ را شایسته آن دانسته است که گفتاری جدا و حتی در پیشانی کتاب طرح کند، زیرا دید آن سخن‌سرای بزرگ دارای معنویتی دگرگونه است و هر گلی را که به باغ شعر خود نشانیده بدان برجستگی و حشمت داده است.»

چاپ اول این کتاب در سال ۱۳۸۶ منتشر شده بود. از انتشار دو چاپ قبلی این کتاب تا این زمان که چاپ سوم عرضه شده، مؤلف کتاب را با ویرایش جدید و تصاویر موارد و گونه‌های ذکر شده در کتاب کامل‌تر کرده و به این‌ترتیب، چاپ سوم این‌کتاب با مقدمه ایرج افشار در ۶۹۱ صفحه مصور، شمارگان ۱۱۰۰ و قیمت ۵۶۰ هزار تومان چاپ و عرضه شده است.