کارشناسان مسائل امنیتی به بررسی تاثیر ترور دبیرکل حزب الله لبنان در روند جنگ با رژیم صهیونیستی و توان نظامی این حزب در جنگ پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه خبری الجزیره در گفت و گو با تحلیلگران مسائل امنیتی و راهبردی منطقه به بررسی این موضوع پرداخت که آیا شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان می‌تواند در روند مبارزات ضد صهیونیستی این حزب تأثیرگذار باشد؟

منیر شحاده تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه و هماهنگ کننده سابق دولت لبنان و نیروهای یونیفل اعلام کرد که حوادث اخیر به وجود آمده نظیر انفجار دستگاه‌های پیجر و ترور تعدادی از رهبران یگان رضوان و همچنین شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گرچه می‌تواند تأثیراتی بر عملکرد مقاومت داشته باشد، اما این نیروها همبستگی مثال زدنی دارند و حتی چند ساعت بعد از وقوع این حملات نیز، عملیات پرتاب موشک ضد دشمن صهیونیستی را از سر گرفته اند. این موضوع قدرت حزب الله برای بازگرداندن سریع توازن خود را نشان می‌دهد.

شحاده می‌افزاید: مقاومت با وجود شرایط پیچیده‌ای که دارد، از حمله به سرزمین‌های اشغالی منصرف نمی‌شود. حتی می‌بینیم که بعد از اعلام ترور شهید نصرالله تعداد موشک‌های رهگیر شلیک شده به اراضی اشغالی از جمله تل‌آویو افزایش پیدا کرده است که این نشان دهنده استمرار توان مقاومت و قدرت آن برای مقابله با دشمن صهیونیستی است.

۷ برابر شدن جمعیت آوارگان صهیونیست

این تحلیلگر امنیتی به تحولات جبهه جنوبی سرزمین‌های اشغالی اشاره و تاکید کرد که تل‌آویو در این عرصه نیز با چالش‌های جدی مواجه است و به نظر می‌رسد عملیات نیروهای مقاومت تا پایان جنگ در غزه در آن محور نیز ادامه پیدا کند. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش دارد ساکنان سرزمین‌های شمالی را به منازل خودشان بازگرداند این در حالی است که مقاومت لبنان موفق شده موشک‌های خود را تا عمق ۱۲۰ کیلومتری به سمت تل‌آویو شلیک کند. به این ترتیب می‌توان گفت تمامی این مناطق و شهرک‌ها در معرض آواره شده ساکنان آن قرار دارند و اسرائیل به جای تلاش برای بازگرداندن ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار صهیونیست آواره، باید به بازگرداندن بیش از یک میلیون آواره فکر کند.

شحاده به عدم شکاف میان دو جبهه غزه و جنوب لبنان اشاره و تاکید کرد که مقاومت به ویژه بعد از عبور رژیم صهیونیستی از خطوط قرمز، گزینه‌های متنوعی در اختیار دارد که دست آن را برای آزادی عمل در این عرصه باز گذاشته است. در همین رابطه نیروهای حزب‌الله حملات خود با موشک‌های میان برد و تسلیحات جدید را افزایش داده‌اند و اگر اسرائیل بخواهد مبادرت به عملیات نظامی زمینی کند، می‌توان گفت هدیه‌ای به مقاومت داده است، چرا که در شرایطی که جنگ در مسافت صفر شروع شود، پشتیبانی هوایی نیروهای دشمن متوقف خواهد شد.

شحاده با اشاره به اینکه مقاومت توان بالایی در جنگ زمینی دارد، تاکید کرد که ماهیت اراضی جنوب لبنان تفاوت بسیار زیادی با غزه دارد و سرزمین‌های صعب العبوری در آنجا دیده می‌شود. مساحت این منطقه نیز زیاد است و عرضی حدوداً ۱۱۸ کیلومتری و عمقی ۵۰ کیلومتری دارد که از تمامی مساحت غزه بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه حزب الله در تمامی این منطقه تونل‌های مجهز به مقادیر بالایی از تسلیحات ضد تانک و موشک‌های کورنت و ثارالله در اختیار دارد، تاکید کرد که در صورت حمله زمینی، تانک‌های اسرائیل حتی قبل از ورود به عرصه جنگ تخریب خواهند شد.

حزب الله این شوک را مهار می‌کند

دکتر علی احمد نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی، استمرار جنگ در جبهه شمال سرزمین‌های اشغالی را امری طبیعی می‌داند و معتقد است که مقاومت گزینه‌ای غیر از مقابله با چالش‌های فراروی خود ندارد. اشغالگران اسرائیلی جنگ فراگیر را آغاز کرده‌اند و به این ترتیب مقاومت باید در مقابل حملات دشمن ایستادگی کند.

وی ابراز داشت که گرچه این جنگ با خسارت‌ها و سختی‌هایی برای حزب الله همراه بود، اما مقاومت به تدریج این شوک را مهار می‌کند. تاریخ مقاومت نشان می‌دهد که آنها همواره در هفته‌های اول درگیری با دشمن صهیونیست، شوک‌های وارد شده را پشت سر می‌گذارند. تجربه جنگ ۳۳ روزه نیز این موضوع را نشان داد. در آن زمان نیز اسرائیلی‌ها در ابتدای جنگ ضربات سختی را وارد کردند، اما مقاومت طی هفته اول، این ضربات را مهار کرد و موفق شد روند تحولات را دگرگون کند.

علی احمد ابراز داشت که مقاومت همچنان با قدرت در عرصه حضور دارد و به دشمن خسارت‌های زیادی وارد خواهد کرد. تحقق این واقعیت تنها به زمان نیاز دارد. لذا همانطور که دشمن صهیونیستی در تحقق اهداف و دستاوردها در جنگ غزه طی یک سال گذشته ناکام مانده، قطعاً در برابر پایداری مقاومت لبنان نیز هیچ دستاوردی نخواهد داشت.