صحرا اسدالهی کارگردان فیلم کوتاه «تاری» با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه فیلم کوتاه بسیار برایش جدی است گفت در کارهایی که می‌سازد دغدغه بچه‌ها را دارد.

صحرا اسدالهی کارگردان فیلم کوتاه «تاری» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره ایده ساخت این فیلم عنوان کرد: سال‌ها این تصویر در ذهن من وجود داشت که زنی بچه‌ای را در آغوش گرفته که این بچه مال او نیست. ایده ساخت فیلم کوتاه «تاری» نیز از همین تصویر ذهنی شکل گرفت.

وی درباره توجه به کودکان در فیلم‌هایش گفت: من کلاً در زندگی و عرصه کاری دغدغه بچه‌ها را دارم و در اثر قبلی‌ام به نام «اسپاسم» نیز درباره بچه‌ها فیلم ساختم و دوست دارم تا پایان کارم در سینما درباره بچه‌ها و رابطه میان مادر و فرزند فیلم بسازم.

این بازیگر سینما درباره توجه ویژه به کودکان و نوجوانانی که در پشت صحنه یک پروژه با آن‌ها همکاری می‌کند، تصریح کرد: من خاطرات تلخی از دوران کودکی‌ام دارم که این خاطرات اکنون برایم تبدیل به تروما شده اند. در نتیجه سعی می کنم بچه‌هایی که در فیلم من بازی می‌کنند خاطره خوبی از همکاری در این پروژه برایشان باقی بماند و این همکاری برایشان تبدیل به یک تجربه شیرین شود. من در پشت صحنه خیلی صبوری می کنم و نهایت تلاشم را می‌کنم که بچه‌ها هنگام کار آسیب نبینند.

اسدالهی درباره تجربه بازی و کارگردانی در فیلم کوتاه «تاری» گفت: بازیگری و کارگردانی در این فیلم بسیار کار سختی بود زیرا باید همزمان فیلمبرداری، قاب‌بندی و عوامل را کنترل می‌کردم و از طرفی جلوی دوربین نیز ایفای نقش می‌کردم. من قصه این فیلم را خیلی دوست داشتم به همین دلیل مقابل همه چالش‌ها صبوری کردم.

از فیلم کوتاه برای رسیدن به سینمای بلند استفاده نمی‌کنم

وی عنوان کرد: من اکنون در یک فیلم سینمایی مشغول بازی هستم. به عنوان فیلمساز نیز بسیار دوست دارم که وارد عرصه سینمای بلند شوم اما این مساله به منزله این نیست که دیگر فیلم کوتاه کار نکنم زیرا حوزه فیلم کوتاه برای من بسیار جدی است و اصلاً دوست ندارم که از فیلم کوتاه برای رسیدن به سینمای بلند استفاده کنم.

این فیلمساز درباره ساخت اولین فیلم بلند خود گفت: قصد دارم تا پایان امسال یک فیلم سینمایی بلند بسازم که فیلمنامه و همه چیز آن آماده است.

اسدالهی که با فیلم کوتاه «تاری» در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه حضور دارد، بیان کرد: بابت حضور فیلمم در جشنواره فیلم کوتاه تهران بسیار خوشحالم زیرا من اصولاً به این دلیل فیلم می‌سازم که در کشور خودم نمایش داده شود و حضور در جشنواره های جهانی در اولویت دوم من قرار دارد. فکر می کنم امسال جشنواره خوبی داشته باشیم زیرا فیلمسازان خوبی در این دوره حضور دارند.

لزوم سرمایه‌گذاری در فیلم بلند

همچنین حسن بیوک‌خان تهیه‌کننده این فیلم کوتاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: من تهیه‌کنندگی چند تئاتر را انجام دادم و می‌خواستم که وارد عرصه سینما شوم. دوست داشتم کارم را از فیلم کوتاه شروع کنم. این مساله دغدغه من بود که اکنون فیلم کوتاه جایگاه خوبی ندارد و باید با سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه به فیلم کوتاه بها داد زیرا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

وی افزود: من پیش از فیلم کوتاه «تاری»، فیلم ۱ دقیقه‌ای «چراغ قرمز طلایی» را تهیه‌کنندگی کردم اما کارهای رسانه‌ای این اثر زودتر انجام شد زیرا هدف ما این بود که «تاری» ابتدا در جشنواره های خارجی شرکت کند و بعد روی تبلیغات اثر تمرکز کنیم.

بیوک‌خان در پایان عنوان کرد: متاسفانه فیلم کوتاه هنوز بین مردم کشور ما شناخته نشده است و از این بابت هر تهیه‌کننده ای در این حوزه بابت بازگشت سرمایه نگران است به همین دلیل تهیه‌کنندگان خیلی به این حوزه ورود پیدا نمی‌کنند.

داستان این فیلم کوتاه درباره مرضیه است که برای آسودگی خاطر شوهرش در لحظات پیش از مرگ، کودکی قرضی را به جای فرزند از دست رفته‌شان به همسرش نشان می‌دهد تا وی را از عذاب وجدان از دست‌دادن فرزندشان رهایی بخشد.

عوامل «تاری» عبارتند از کارگردان: صحرا اسداللهی، تهیه کننده: حسن بیوک‌خان، مجری طرح و سرمایه‌گذار: شبنم شکروی، نویسنده: رضا فخار، مدیر فیلم‌برداری: وحید ابراهیمی، مشاور کارگردان و طراح لباس: عاطفه صالحی، صدا بردار و طراحی و ترکیب صدا: سامان شهامت، تدوین: جعفر مطلب‌پور، دستیار اول و برنامه ریز: سعید بیات، مدیرتولید: محسن جهان پناه، طراح گریم: نوشین خلج، عکاسان: محمد صادق زرجویان، امیرعلی سیدجلالی، اصلاح رنگ و نور: فربد جلالی، منشی صحنه: صفورا برسان، طراح پوستر: محمدصادق زرجویان، طراح صحنه: وحید نعمت‌الله، پخش بین‌الملل: نشاط باقری.