معاون صندوق توسعه ملی گفت: صندوق تسهیلات ۱۲.۵ میلیارد دلاری برای توسعه نیروگاه‌ها اختصاص داده که ۷.۵ میلیارد آن برای نیروگاه‌های حرارتی و ۵ میلیارد تسهیلات ارزی برای توسعه تجدیدپذیرهاست.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا صالح در ششمین همایش انرژی‌های تجدیدپذیر در شرکت برق منطقه‌ای تهران گفت: آمادگی داریم ۷.۵ میلیارد دلار مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی را با معرفی وزارت نیرو پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی تسهیلات ۱۲.۵ میلیارد دلاری برای توسعه نیروگاه‌ها اختصاص داده که ۷.۵ میلیارد آن برای نیروگاه‌های حرارتی و ۵ میلیارد دلار تسهیلات ارزی برای توسعه تجدیدپذیرها است.

معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی یک صندوق بین نسلی است، خاطرنشان کرد: منابعی که در این صندوق قرار می‌گیرد برای نسل آینده یک سرمایه گذاری زاینده است.

صالح گفت: از سال ۱۳۸۹ نزدیک به ۱۴۶ میلیارد دلار از منابع مختلف وارد صندوق شده که بخشی از آن تسهیلات داده شده است. حدود ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق نیز برای تأمین مالی نیروگاه‌ها تخصیص یافته است.

عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی به مشکلاتی که در بازپرداخت تسهیلات ایجاد شد اشاره کرد و از آمادگی برای طراحی مکانیزم جدید در این زمینه خبر داد.

صالح خواستار اصلاح نرخ صفر سوخت از سوی وزارت نیرو شد و گفت: اگر این اصلاح صورت نگیرد مشکلات تداوم خواهد داشت. همچنین آمادگی داریم برای منطقی کردن این نرخ همکاری کنیم.

معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی با بیان اینکه تاکنون در بازپرداخت تسهیلات تجدیدپذیرها مشکلی نداشته ایم، افزود: اما اگر بازیگران زیاد شود ممکن است اشکال ایجاد شود که باید فکری در این باره کرد.