هفته گذشته، هنرمندان تجسمی تحت تاثیر شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و عملیات موشکی ایران «وعده صادق ۲» قرار گرفتند و آثاری را خلق کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود.

در گزارش پیش‌رو درصدد هستیم تا گوشه‌ای از این مهجور بودن را جبران کنیم. هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند.

«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می‌کند.

بر این اساس، در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

پویش «آغاز نصرالله» پس از شهادت سیدمقاومت

در هفته‌ای که گذشت، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در عملیات وحشیانه رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی، به همراه یارانش و یکی از مستشاران ایران به شهادت رسیدند.

بر همین اساس، تعدادی از گروه‌های هنری و هنرمندان طراح گرافیک از همان ساعات ابتدایی حمله صهیونیست‌ها، دست به قلم شدند و زمانی که سیدحسن نصرالله به شهادت رسید، نیز طرح‌های گرافیکی، تصویرسازی شده و حروف نگاری یا لوگوتایپ‌هایی نیز ترسیم کردند. این آثار اکثراً در تجلیل از مقام ارزشمند شهید سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و جبهه مقاومت است که عرض ارادت خود را به این شهید بزرگوار اعلام داشته‌اند.

خانه طراحان انقلاب اسلامی، نهضت مردم، پوستر انقلاب و «هنر هیئت» که شبکه‌ای از هنرمندان فعال در عرصه هیئت را تشکیل می‌دهد، از جمله مراکز و سازمان‌هایی هستند که به محض بروز اتفاقات، دست به قلم شدند و واکنش سریع خود را در فضای مجازی برای بهره‌برداری عموم منتشر کردند.

هانیه هادیان، طیبه محمد یاری، محمدرضا میری، حمید ژولانژاد، مهران پندار، محسن راستی پور، حسین براتی، محمد حسین ساسانی، محمدمهدی منصوری، محمدطاها نکویی، امیرمهدی خرم دل و عباس گودرزی، تنها بخشی از هنرمندانی هستند که برای سیدمقاومت نقش و طرح ترسیم کرده‌اند.

همچنین، پوستر «ققنوس» که توسط محمد حسین مویدی طراحی شده است، نیز به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در پاسداشت و ادای احترام به مقام دبیرکل فقید حزب الله لبنان، شهید سید حسن نصرالله منتشر شد. برای مشاهده این طرح‌ها می‌توانید اینجا کلیک کنید.

پوستر ققنوس

دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج)، دیوارنگاره میدان فلسطین و دیوارنگاره میدان جهاد نیز با توجه به شهادت جانسوز سید مقاومت سیدحسن نصرالله تغییر کردند که هر ۳ به پویش «آغاز نصرالله» و به یاد مجاهد کبیر، سید حسن نصرالله رضوان‌الله‌علیه اشاره داشتند.

دومین وعده صادق ایرانی‌ها سوژه هنرمندان شد

پس از شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و اسماعیل هنیه در تهران، سه شنبه ۱۰ مهر عملیات «وعده صادق ۲» در پاسخ به شهادت رهبران مقاومت و سرداران سرافراز سپاه اسلام انجام شد و از همان ساعات ابتدایی پس از این عملیات ایران، هنرمندان طراح دست به قلم شدند و طرح‌هایی ترسیم کردند.

جدیدترین دیوارنگاره میدان انقلاب صبح روز ۱۱ شهریور بعد از انجام عملیات «وعده صادق ۲» رونمایی شد. این دیوارنگاره با شعار «اگر جنگ می‌خواهید ما استاد جنگیم» و در پاسخ به شهادت رهبران مقاومت و سرداران سرافراز سپاه اسلام به دست رژیم صهیونیستی تماشایی شد.

همچنین، طرح دیوارنگاره میدان فلسطین تهران پس از عملیات «وعده صادق ۲» تغییر کرد. این طرح در واکنش به حمله موشکی ایران به اراضی اشغالی با شعار عبری «آغاز پایان صهیون» در میدان فلسطین نصب شد. دیوارنگاره «وعده صادق ۲» نیز سحرگاه پنجشنبه ۱۲ مهر در میدان ولیعصر (عج) تهران رونمایی شد.

واکنش‌هایی به حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به لبنان

همزمان با جنایات ددمنشانه رژیم غاصب صهیونیستی در لبنان و فلسطین، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، نمایشگاه عکس «نصر قریب» را در مرکز هنرپژوهی نقش‌جهان فرهنگستان هنر برگزار کرد. این نمایشگاه شامل ۳۶ اثر عکاسی از هنرمندانی چون مجید سعیدی، رضا معطریان، ساتیار امامی، حسین فاطمی، پیام برازجانی، سعید فرجی و محمدرضا علی‌مددی است که تلاش کرده‌اند تصویر واقعی و ملموس از این رژیم ستمگر به تصویر بکشند و آرمان ماندگار وارثان قدس شریف را زنده نگه دارند.

همچنین، هنرمندان انقلابی به فرمان جهاد حضرت آیت الله خامنه‌ای لبیک گفتند و در یک رویداد ملی با عنوان «انتفاضه هنر» گردهم آمدند تا برای جبهه مقاومت اثر هنری خلق کنند. رویداد ملی «انتفاضه هنر» در رشته‌های گرافیک، تصویرسازی، حروف‌نگاری، نقاشی و کاریکاتور از ۱۱ مهر در محل لانه جاسوسی آمریکا برگزار شده و امروز به پایان می‌رسد.

خانه طراحان انقلاب اسلامی پس از آغاز حمله وحشیانه رژیم غاصب به لبنان، طرح‌های پوستر و بیلبورد بسیاری را طراحی کرده که در سطح شهر نصب شده است که بزرگترین آنها، دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) است که باتوجه به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به ملت لبنان و نادیده گرفتن این جنایات توسط سازمان ملل طراحی شده است. در توضیح این دیوارنگاره قطعه شعری از محمدمهدی سیار نقش بسته بود: «لبنان سخن بگو که جهان لال مانده است / ‏ تکلم یا لبنان! فان العالم قد بات صامتا».

آژانس عکس ایران اعضای جدیدش را شناخت

مهدی آذرپندار مدیر عامل و رئیس هیئت‌ مدیره انجمن سینمای جوانان ایران، طی حکمی اعضای شورای سیاست‌گذاری آژانس عکس ایران را معرفی کرد.

اسماعیل عباسی عکاس، مترجم، نویسنده، مدرس دانشگاه و داور عکس، سید عباس میرهاشمی عضو هیئت مؤسس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، مدیر عامل سابق انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و مشاور مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، فرهاد سلیمانی عضو سابق هیئت مدیره و نایب رئیس انجمن عکاسان مطبوعات، عضو هیئت مؤسس و هیئت مدیره انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، مدیر گروه عکس دانشگاه هنر، عاطفه حقیقی عکاس، مدرس و داور جشنواره‌های عکاسی، مهدی وثوق‌نیا عکاس، مدرس و داور جشنواره‌های عکاسی، مهدی مقیم‌نژاد عکاس هنری، مدرس دانشگاه، پژوهشگر و نظریه‌پرداز، هادی آذری عکاس، مدرس عکاسی، عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیر گروه عکس دانشکده هنرهای زیبا، ساسان مؤیدی عکاس برگزیده هشت سال دفاع مقدس و صاحب کتاب عکس در مجموعه کتاب‌های جنگ تحمیلی، سید وحید سید حسینی معاون امور استان‌ها و جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان به عنوان مسئول و محمدرئوف شهبازی به عنوان دبیر شورا، اعضای شورای سیاست‌گذاری آژانس عکس ایران هستند.

نخستین جشنواره عکس تهران هم‌زمان با چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در تاریخ ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ در پردیس سینما گالری ملت برگزار می‌شود.

آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه

نمایشگاه «بال های ایکاروس» در گالری ثالث، نمایشگاه «یاد، بود» در گالری ایرانشهر، نمایشگاه «گره سرخ» در گالری نگر، نمایشگاه «هزار و یک شب» در گالری ویستا، نمایشگاه «هام» در گالری شریف، نمایشگاه «ابهام» در گالری آتبین، نمایشگاه گزیده آثار کیخسرو خروش در گالری جاوید و نمایشگاه «کروکی» در گالری نگاه، از جمله نمایشگاه‌هایی است که روز جمعه ۱۳ مهر افتتاح می‌شوند.