۱۸ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۲۴

هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت؛

از انتخابات و تاثیر آن بر تجسمی تا ظرفیت‌های نادیده نیمه خرداد

از انتخابات و تاثیر آن بر تجسمی تا ظرفیت‌های نادیده نیمه خرداد

در هفته‌ای که گذشت هادی جمالی نقاش نامدار کشور در سن ۷۴ سالگی درگذشت و مدیرکل هنرهای تجسمی درباره ظرفیت‌های تجسمی نیمه خرداد با توجه به نگاه مردمی امام خمینی (ره) و شهدای عرصه خدمت سخن گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود. در گزارش پیش‌رو درصدد هستیم تا گوشه‌ای از این مهجور بودن را جبران کنیم.

هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند. «آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می‌کند.

بر این اساس، در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

انتخابات ریاست جمهوری و تاثیر آن بر هنرهای تجسمی

پس از حادثه دردناک شهادت آیت الله رئیسی و انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر فضای انتخاباتی در کشور بودیم؛ البته هنوز نامزدهای اصلی برای شرکت در انتخابات اعلام نشده‌اند تا زمان آغاز تبلیغات نامزدها فرابرسد اما دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با عنوان «انتخابات در انحصار هیچکس نیست» با قاب‌هایی از دوره‌های مختلف انتخابات در کشور طراحی شده است که این عکس‌ها در گوشه‌ای از دیوارنگاره، چهره امام راحل (ره) را با توجه به اینکه در این هفته سالگرد رحلت ایشان بود، نشان می‌دهد.

ظرفیت‌های تجسمی نیمه خرداد

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی در گفت‌وگویی با خبرنگار مهر درباره برنامه‌های امسال سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد گفت: سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) امسال رنگ و بوی دیگری دارد، چراکه یکی از یاران راستین حضرت امام (ره)، رئیس جمهور محبوب ما به همراه یاران‌شان به شهادت رسیدند و از طرف دیگر در آستانه انتخاب تازه‌ای هستیم و مردم ایران باید با انتخاب شایسته خود تلاش کنند تا مسیر عدالت گستری که در دولت آقای رئیسی وجود داشت و ایشان تا پای جان بر سر آن ایستادند، در بالاترین سطح ممکن تداوم پیدا کند، لذا امسال ماجرای ۱۴ خرداد و نیمه خرداد، حال و هوای متفاوتی دارد. در بسیاری از استان‌ها با مشارکت ادارات کل ارشاد اسلامی، برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته و رویدادهایی برای خلق آثار هنری برگزار می شود. همچنین در تهران نیز رویدادی برای خلق اثر در داخل حرم حضرت امام (ره) یا در فضای نزدیک به حرم در نیمه خرداد برگزار می‌شود.

وی خطاب به هنرمندان تجسمی پیشنهاد داد: خط مشترک و موضوع همه این رویدادها، مساله نگاه مردمی امام خمینی (ره) و شهدای عرصه خدمت و نقش آفرینی مردم در سرنوشت‌شان در انتخابات پیش رو خواهد بود و امیدوارم که مردم درخشان‌تر از همیشه در این رویداد حضور داشته باشند. هنرهای تجسمی در همه پدیده‌ها پیشرو است لذا می‌خواهم بگویم که این انگیزه‌ها هر چقدر درونی‌تر باشد و هرچه بیشتر از دل برآید، تاثیرگذاری بیشتری نیز خواهد داشت.

درگذشت هادی جمالی هنرمند نقاش

هادی جمالی نقاش نامدار کشور و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت که مدتی بیمار بود، شامگاه ۱۵ خرداد در سن ۷۴ سالگی در بیمارستان درگذشت.

هادی جمالی در اردیبهشت سال ۱۳۲۹ در شیراز متولد شد. او فارغ‌التحصیل معماری داخلی از دانشگاه هنر و کارشناسی‌ارشد طراحی‌صنعتی از دانشکده هنر معماری دانشگاه‌ آزاد اسلامی بود و علاوه بر تحصیل در این رشته‌ها، به نقاشی نیز پرداخته‌است. جمالی در سبک آبستره اکسپرسیونیسم کار می‌کند و معتقد است این سبک، نوعی از آبستره است که تأثیر شدیدتری دارد و تا اندازه‌ای در آن خشونت به کار رفته‌است؛ به این معنا که آبستره رمانتیک نیست و به نوعی جدی‌تر و با سرعتی بیشتر کار می‌شود.

وی همچنین سابقه تدریس دانشگاهی داشت و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، عضو افتخاری انجمن هنرمندان نقاش ایران و عضو چندین گروه هنری بود. محمدهادی جمالی آثارش را در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی بسیاری، در داخل و خارج از کشور به نمایش گذاشته‌ بود. جمالی در زمینه هنر بسیار فعال بود و کسب جوایز مختلف، ارائه مقالات هنری در سمینارهای دانشگاهی و مراکز فرهنگی، تألیف کتاب‌های آموزش طراحی، داوری مسابقات هنرهای تجسمی و اجرای نقاشی‌های دیواری در تهران از جمله فعالیت‌ها و دستاوردهای هنری این هنرمند است.

جمالی کتابی نیز با عنوان «اسکیس و راندو با ماژیک و روان‌نویس» چاپ کرده که حاصل ۲۶ سال تجربه تدریس اوست. او مدرک درجه‌ یک‌ هنری داشت و از سال ۱۳۹۲ عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت بود.

آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه

نمایشگاه گروهی عکس «حرم آنجاست» در گالری خانه عکاسان جوان، کارنمای گروهی «هامون» به یاد داریوش مهرجویی در گالری باشگاه، نمایشگاه گروهی عکس «زاستار» در گالری ثالث، نمایشگاه انفرادی آثار آزاده یعقوب‌پور با عنوان «گوهر زمین» در گالری شکوه، نمایشگاه‌های نخستین سالانه تبادل عکس با موضوع «فاین آرت» در نگارخانه لاله، نمایشگاه «نگاه دوربین من» در نگارخانه آبی فرهنگسرای امید، نمایشگاه انفرادی نقاشی «بیان خویشتن» در گالری بهارک و نمایشگاه نقاشی‌های حمیده عظیمی با عنوان «انعکاس» در گالری دوست، از جمله نمایشگاه‌هایی است که عصر روز جمعه ۱۸ خرداد ماه افتتاح می‌شوند.

کد خبر 6129069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha