مجری کشت فراسرزمینی گفت: بر اساس آمارها سالانه حدود ۳۰ میلیون تن کالا وارد می‌شود و در برنامه توسعه هفتم تدوین شده که بتوانیم ۱۰ میلیون تن محصول را از طریق کشاورزی فراسرزمینی تامین کنیم.

رضا فتوحی، مجری طرح کشت فرا سرزمینی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: در اجرای این طرح محصولاتی همچون ذرت، جو، دانه‌های روغنی سویا و کلزا، کنجاله سویا، گوشت قرمز، شکر، برنج و در صورت نیاز گندم در اولویت ما هستند.

وی افزود: این موضوع در کشور با تأخیر آغاز شد و یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در این خصوص ایجاد تمهیدات لازم برای تسهیل کشاورزی فرا سرزمینی است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه باید ۲ میلیون هکتار اراضی کشاورزی در سایر کشورها تا پایان برنامه به این امر اختصاص پیدا کند. در این راستا قرار است با کشورهای هدف از جمله آفریقا، آمریکای جنوبی، CIS (قزاقستان، روسیه، ارمنستان، تاجیکستان و..)، پاکستان، عراق، اندونزی و… مذاکرات انجام شود.

مجری کشاورزی فرا سرزمینی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به مطالعات و پیگیری‌های انجام شده، مناطق مستعد در ۶۲ کشور شناسایی شده است و تدوین برنامه‌ها آغاز شده تا بتوانیم اقداماتی اثربخش داشته باشیم.

فتوحی با بیان اینکه کشاورزی یک استراتژی ملی است و همه باید کمک کنند تا به نتیجه برسد، عنوان کرد: بر اساس آمارها سالانه حدود ۳۰ میلیون تن کالا وارد کشور می‌شود و در برنامه توسعه هفتم تدوین شده که بتوانیم ۱۰ میلیون تن محصول را از طریق کشاورزی فرا سرزمینی تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه معاونت اقتصادی و بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تلاش دارند از طریق پشتیبانی این موضوع را عملیاتی کنند، ادامه داد: با هماهنگی‌هایی که امور بین‌الملل با وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های مختلف دارند، به استناد قوانین و آئین نامه اجرایی که در سال ۹۵ ایجاد شده، امیدواریم شرکت‌های بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام موفق به انعقاد قرارداد شوند.

مجری کشاورزی فرا سرزمینی وزارت جهاد کشاورزی در پایان با بیان اینکه ایران در کمربندی خشک کره زمین قرار دارد و باید تأمین محصولات استراتژیک آب‌بر در کشاورزی فرا سرزمینی دنبال شود، اظهار کرد: امیدواریم با همراهی سرمایه ایرانیان خارج از کشور این طرح عملیاتی شود.