رئیس موسسه تحقیقات پنبه از ایجاد مزارع الگویی به‌ منظور افزایش ضریب نفوذ دانش و معرفی ارقام جدید به‌ویژه در راستای تغییر اقلیم و استفاده از آب‌های نامتعارف در کشت پنبه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، قربان قربانی، رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور در روز جهانی پنبه، به اهمیت و نقش استراتژیک گیاه پنبه در اقتصاد کشور و تولید بیش از ۷۰ محصول مختلف اشاره کرد و گفت: پنبه به عنوان اصلی‌ترین محصول لیفی جهان، در ایجاد اشتغال برای صدها میلیون نفر در بیش از ۱۰۰ کشور از جمله ایران نقش بسزایی دارد و با توجه به ارزش افزوده بالای این محصول، خودکفایی در تولید آن ضروری است.

وی با بیان این که مدیریت کشت و سیاست‌های حمایتی می‌توانند نقش مهمی در رفع چالش‌ها و افزایش بهره‌وری داشته باشند، اظهار داشت: تا زمانی که پنبه با ارز آزاد وارد شود، تولیدات داخلی قادر به رقابت نخواهند بود و ضرورت دارد که تعرفه‌های وارداتی برقرار شود.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی پنبه خاطرنشان کرد: با افزایش عملکرد در واحد سطح پنبه به همت متخصصان می‌توان کشت این محصول را برای کشاورزان و کارخانه‌داران به صرفه کرد.

به گفته وی، پنبه ارزش افزوده زیادی برای کشور دارد، به طوری که با اشتغال در ۴ هکتار پنبه‌کاری، یک شغل دائم برای یک فرد در سال ایجاد می‌شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور با اشاره به این که نیاز کشور به الیاف پنبه ۱۵۰ هزار تن است که تقریباً ۵۰ درصد آن وارد می‌شود، گفت: هدف مؤسسه تحقیقات پنبه، برای جبران این کمبود از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح خواهد بود.

وی تصریح کرد: با ابلاغ سند امنیت غذایی کشور و پیش‌بینی تولید ۸۷ درصدی الیاف، امیدواریم با ضریب نفوذ دانش و فناوری، تا ۵ سال آینده در این محصول به خودکفایی برسیم.

قربانی به ضرورت اجرای طرح الگوی کشت اشاره و تأکید کرد: با اجرای این طرح در ۱۰۵ هزار هکتار، افزایش ۳۰ درصدی بهره‌وری آب و افزایش میانگین عملکرد در واحد سطح، در برنامه‌های آتی مؤسسه قرار دارد.

وی از حمایت بخش خصوصی در توزیع ارقام معرفی شده توسط مؤسسه نیز خبر داد و افزود: این ارقام از طریق ۸ شرکت خصوصی تکثیر و توزیع می‌شوند.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور با اشاره به اقدامات انجام شده برای ترغیب کشاورزان به پنبه‌کاری گفت: در گذشته بذر به صورت تخم پنبه در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفت اما از حدود ۳ سال گذشته بذرها به صورت ضدعفونی، غنی شده و پوش‌دار در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و این کار باعث صرفه‌جویی در بذر مصرفی، افزایش ماندگاری بذر و همچنین افزایش قدرت جوانه‌زنی می‌شود.

وی با بیان این که از سال گذشته در تأمین بذر پنبه مورد نیاز کشور خودکفا شده‌ایم، افزود: در حال حاضر بذر مازاد بر نیاز کشاورزان تولید می‌شود و بذرهای تولیدی از نظر بازارپسندی کاملاً با بذرهای وارداتی قابل رقابت هستند، در واقع با توسعه ارقام پنبه دوره رشد آن کاهش و طول رشد پنبه نیز از ۱۸۰ تا ۲۰۰ روز به ۱۱۰ تا ۱۳۰ روز کاهش یافته است.

قربانی همچنین به آفات مهم در آخر فصل کشت اشاره کرد و گفت: شرایط اقلیمی ۵ استان کشور شامل گلستان، اردبیل، خراسان شمالی، خراسان رضوی و فارس مناسب برای کشت پنبه است و طرح الگوی کشت به کشاورزان کمک می‌کند تا بهینه‌ترین تصمیم‌ها را برای کشت محصولات اتخاذ کنند.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور، پنبه را به عنوان بهترین محصول در تناوب گندم عنوان کرد و افزود: پنبه دارای ریشه‌های عمیق است و مواد آلی را به خاک تزریق می‌کند و باعث حاصلخیزی خاک و افزایش عملکرد محصول می‌شود، اگر این دو محصول در تناوب با هم کشت شوند علاوه بر افزایش عملکرد محصول بعضی از آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز کاهش می‌یابد.

گفتنی است؛ هفتم اکتبر به ابتکار ۴ کشور آفریقایی و حمایت سازمان تجارت جهانی و سازمان فائو در سال ۲۰۱۹، به عنوان روز جهانی پنبه نامگذاری شده است، هدف از نامگذاری این روز، افزایش آگاهی در مورد اهمیت پنبه و فرآورده‌های قابل استحصال آن (بیش از ۷۰ فرآورده)، برجسته کردن نقش حیاتی پنبه در توسعه اقتصادی و کاهش فقر در کشورهای کمتر توسعه یافته، ترویج تجارت بین‌المللی پنبه و توانمندسازی کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته از زنجیره تأمین پنبه است.