محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی متوجه شدند بین مواد شیمیایی PFAS در خون و خواب ضعیف، ارتباط وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، تحقیقات آنها اولین تحقیقی است که ارتباط بین سطوح خونی چهار نوع ماده شیمیایی PFAS و خواب را بررسی می‌کند.

مطالعه آنها شامل بیش از ۱۴۰ فرد ۱۹ تا ۲۴ ساله بود که به عنوان بخشی از یک مطالعه جداگانه سلامت، نمونه خونی با فاصله چند سال از آنها گرفته شده بود. آنها همچنین مدت و کیفیت خواب شأن را توضیح دادند.

محققان دریافتند چهار ماده شیمیایی PFAS با کیفیت یا مدت خواب ارتباط قابل توجهی دارند.

«شیون لی»، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «کیفیت خواب موضوعی است که تقریباً همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین تأثیر PFAS بر خواب ممکن است پیامدهای زیادی داشته باشد.»

لی در بیانیه خبری دانشگاه افزود: «بدخوابی طولانی مدت با پیامدهایی از جمله مشکلات عصبی و رفتاری، دیابت نوع ۲ و بیماری آلزایمر مرتبط است.»

مواد شیمیایی PFAS می‌توانند برای چندین دهه در محیط باقی بمانند. آنها در بسیاری از محصولات مصرفی، از ظروف نچسب تا شامپو یافت می‌شوند. آنها همچنین ممکن است با غذا و آب مصرف شوند.

چهار نوع از هفت نوع PFAS مورد بررسی با مشکلات خواب مرتبط بودند: PFDA، PFHxS، PFOA و PFOS.

شرکت‌کنندگانی که در مطالعه دارای بالاترین سطح خونی سه ماده شیمیایی اول بودند، به طور متوسط هر شب حدود ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه کمتر از شرکت‌کنندگانی که کمترین سطح را داشتند، می‌خوابیدند.

به گفته محققان، سطوح بالای PFOS خون با مشکلات خواب، خواب عمیق داشتن، بیدار شدن یا احساس خستگی در طول روز مرتبط است.

این چهار ماده شیمیایی از دهه ۱۹۵۰ تا اوایل دهه ۲۰۰۰ به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند.

تیم لی با استفاده از پایگاه‌های داده‌ای که تحقیقات مرتبط با مواد شیمیایی، بیماری‌ها و تغییرات در بیان ژن را برای تجزیه و تحلیل چهار نوع PFAS جمع‌آوری می‌کند، به بررسی ارتباط بین ژن‌های متأثر از PFAS و ژن‌های مرتبط با اختلالات خواب پرداختند.

به گفته محققان، از بین بیش از ۶۰۰ ژن کاندید، هفت مورد فعال شده توسط PFAS بر خواب تأثیر می‌گذارند. یکی از آنها یک ژن مبتنی بر سیستم ایمنی بود که به تولید هورمون کورتیزول کمک می‌کند. کورتیزول نقش مهمی در تنظیم ریتم خواب و بیداری دارد.

کاتپسین B، ژن دیگری که به نظر می‌رسد نقش مهمی ایفا می‌کند، مربوط به حافظه و مهارت‌های تفکر، از جمله ایجاد پلاک‌های موجود در مغز بیماران آلزایمر است. آلزایمر ارتباط خاصی با مشکلات خواب دارد.