مدت‌هاست که از نوردرمانی برای درمان اختلال عاطفی فصلی استفاده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، اختلال عاطفی فصلی نوعی افسردگی است که می‌تواند زمانی که زمستان نزدیک می‌شود و روزها کوتاه می‌شود، برخی افراد را تحت فشار قرار دهد.

اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که زمان صرف شده در مقابل جعبه نور ممکن است سایر انواع افسردگی را نیز کاهش دهد.

بررسی جدید داده‌ها توسط «آرتور منگاز د آلمیدا»، از دانشگاه فدرال ماتو گروسو در برزیل انجام شد. تیم او اشاره کرد که در حال حاضر، اثربخشی نور درمانی فقط در برابر اختلال عاطفی فصلی ثابت شده است.

با این حال، او می‌گوید: «درمان با نور روشن به عنوان یک درمان کمکی بالقوه برای اختلال افسردگی اساسی مورد مطالعه قرار گرفته است، زیرا قرار گرفتن در معرض نور به خوبی بر خلق و خوی انسان و عملکرد شناختی تأثیر می‌گذارد.»

تیم برزیلی داده‌های ۱۱ کارآزمایی بالینی را که در مجموع ۸۵۸ بیمار را شامل می‌شد، بررسی کرد. این افراد تشخیص انواع غیر فصلی افسردگی حاد یا افسردگی دوقطبی داشتند.

برخی از بیماران علاوه بر دارویی که برایشان تجویز شده بود از نور درمانی استفاده می‌کردند. درمان به صورت نشستن در مقابل جعبه نور فلورسنت ۱۰۰۰۰ لوکس برای حداقل ۳۰ دقیقه تعریف شد که درمان بین ۱ تا ۶ هفته طول کشید.

نتایج آنها با بیمارانی که از سایر درمان‌های کمکی مانند یونیزه کننده هوا یا نور قرمز کم استفاده می‌کردند، مقایسه شد.

کاهش ۵۰% یا بیشتر در علائم افسردگی پاسخ خوبی به درمان در نظر گرفته شد.

به گفته محققان، ۶۰.۴ درصد از افرادی که تحت نور درمانی قرار گرفتند، به این هدف دست یافتند، در مقایسه با ۳۸.۶ درصد از افرادی که سایر درمان‌های اضافی را دریافت کردند.

بهبود کامل افسردگی نیز در بین گروه نوردرمانی در مقایسه با گروهی که درمان را دریافت نکردند، به طور قابل توجهی بیشتر بود: به ترتیب ۴۰.۷٪ در مقابل ۲۳.۵٪.

این شرایط نسبتاً سریع اتفاق افتاد و معمولاً در عرض یک ماه یک واکنش خوب یا بهبودی حاصل شد.