انتشار ویدئویی از هم خوانی بی کیفیت بنیامین بهادری با نصرالله رادش، دل نوشته همایون شجریان در سالگرد درگذشت پدر فقیدش و ... بخشی از فعالیت هنرمندان موسیقی در فضای مجازی را تشکیل می‌دهد.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ فرآیند تولید و ارائه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه‌های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سال‌های اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه‌های رسمی به ارائه و انعکاس فعالیت‌های موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آن‌ها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی‌شان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که می‌تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی‌اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.

شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمی‌توان به راحتی از آنچه در این بستر رسانه‌ای روی می‌دهد، بی‌تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب‌های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی‌انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می‌شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه‌های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می‌تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.

اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه‌های رسمی» شده و هم ایجادکننده فضای رقابتی بین رسانه‌های رسمی و رسانه‌های فعال در فضای مجازی شده است که این مسائل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می‌تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب‌ناپذیر است.

«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش‌های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشر شده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

محمدحسین پویانفر؛ من این جمله تکرار می‌کنم!

محمدحسین پویانفر مداح و خواننده آثار آیینی در پی انجام عملیات موفقیت آمیز «وعده صادق ۲» چند روز پس از شهادت شهید سیدحسن نصرالله در لبنان متن کوتاهی را منتشر کرد.

در متن منتشر شده از سوی پویانفر آمده است:

«از رو لبم نمی افته، هی تکرار می‌کنم. و هذا یوم فرحت بی آل زیاد … و چه قدر این روزها جبهه حق و باطل روشنه.»

همایون شجریان؛ رفیق خیل خیالیم و هم‌نشین شکیب

همایون شجریان خواننده موسیقی ایرانی نیز به مناسبت چهارمین سالروز درگذشت پدر هنرمندش مرحوم محمدرضا شجریان عکس کمتر دیده شده‌ای را در صفحه خود منتشر کرد.

وی در توضیح این عکس پدر و فرزندی که دربرگیرنده حس و حال متفاوتی است، نوشت:

«رفیق خیل خیالیم و هم‌نشین شکیب … قرین آتش هجران و هم قران فراق»

محمدرضا گلزار؛ «خراب کردی» و چند داستانِ باحاشیه

محمدرضا گلزار بازیگر و خواننده که طی سال‌های اخیر در انواع و اقسام فعالیت‌های بازرگانی، ورزشی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حضور بسیار پررنگی داشته طی روزهای گذشته بود که تک آهنگ «خراب کردی» را در فضای مجازی منتشر کرد.

انتشار این موزیک ویدئو در حالی بود که مهراد جم خواننده پرحاشیه این سال‌های موسیقی پاپ به عنوان تنظیم کننده این قطعه همراه گلزار بود و همان طور که پیش بینی می‌شود همین اتفاق منجر به این شد که چنین آهنگی با حواشی بیشتری همراه شود. موسیقی که به نسبت دیگر آثار محمدرضا گلزار از سبک و سیاق متفاوت‌تری برخوردار بود.

این خواننده، مجری، بازیگر، ورزشکار، مربی و … که عمدتاً برای گفت و گو با رسانه‌های رسمی وقت ندارد، اما برای گفت و گو با رسانه‌هایی که هم سو با نظرات و فعالیت‌های او هستند، همیشه فرصت گفت و گو برای تعریف و تمجید از خود را دارد، در یکی از مصاحبه‌های این چنینی اش توضیح داد: من فقط برای هواداران خودم می‌خوانم.

به گفته آنچه در رسانه‌های مختلف منتشر شده، پس از انتشار اثر جدید گلزار، کمپین‌های مختلفی در ایکس (توییتر سابق) و فضای مجازی شکل گرفته است. این کمپین‌ها به نزول جایگاه گلزار در حوزه سینما و تک قطعه جدید او که هجمه‌های زیادی را باعث شده، می‌پردازند. عده‌ای به شوخی از تقابل هوش مصنوعی با او شوخی‌هایی را مطرح کرده‌اند و عده‌ای نیز با دابسمش های رنگارنگ اثر جدید او را نقد کردند.

علیرضا قربانی؛ انتشار یک گفت‌وگوی خارجی در فضای مجازی

علیرضا قربانی از خوانندگان پرطرفدار و شناخته شده‌ای که طی سال‌های اخیر با پروژه «با من بخوان» تبدیل به یکی از پرکارترین هنرمندان عرصه موسیقی در حوزه اجرای کنسرت‌های داخلی و خارجی شده است، سرانجام بعد از مدت‌ها سکوت رسانه‌ای با یک خبرگزاری خارجی مصاحبه کرد. مصاحبه‌ای که بخش‌هایی از آن به دلیل عدم تمایل این خواننده برای گفت و گو با رسانه‌های داخلی بازتاب زیادی در فضای مجازی پیدا کرد.

قربانی در این مصاحبه تصویری که با خبرگزاری «آنادولو» ترکیه انجام شد، به حضورش در جشنواره بین‌المللی موسیقی سنتی استانبول، پیوندهای فرهنگی ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: «در صورت تولید مجموعه آثار جدید، یکی از اهداف اصلی ما اجرای این آثار در شهرهای مختلف ایران خواهد بود. همان‌طور که پیش‌تر در فستیوال‌های بین‌المللی و در شهرهایی مثل قونیه با همکاری آقای قاسم اف اجراهایی داشتیم، قصد داریم این تجربه را در شهرهای ایران نیز تکرار کنیم. همچنین برنامه‌ای برای اجرای این آثار در استانبول نیز داشتیم که به دلیل مشغله‌های مختلف به تأخیر افتاد، اما همچنان این پروژه در دستور کار ماست.»

پدرام فریوسفی؛ دل نوشته‌ای برای «ایشانِ جانی»!

پدرام فریوسفی نوازنده ویولن و آهنگساز که طی سال‌های گذشته فعالیت‌های متعددی را در حوزه‌های مختلف موسیقی انجام داده، با انتشار یک موزیک ویدئو به آهنگسازی خودش که توسط خواهرش پانیذ فریوسفی ساخته شده است و در آن عکس و تصویر برخی از رفقای او منتشر شده، دل نوشته‌ای را منتشر کرده است.

در دل نوشته پدرام فریوسفی آمده است:

«دلا یاران سه قِسمَند اَر بدانی / زبانی اند و نانی و جانی | به نانی نان بده از دربرانش / محبت کن به یاران زبانی | و لیکن یارجانی را نگه دار / به پایش جان بده تا می‌توانی

فارغ از اتفاقات آینده، ایشان جانی (دپ)، (دیپ)، (عمیق) هستند و هرکدامشان مثل یک درخت دارای شاخه‌های پرباری هستند که می تونی باهاشون رفاقت کنی و زندگی کنی. یکی شون به وقتش روانشناس به وقتش پزشک و موزیسین درجه یک که حاضره ساعت‌ها باهات حرف بزنه و اگه هوشیار باشی می تونی کلی ازش یاد بگیری، اگه بخواد کمتر از یک دقیقه غوغا می کنه. یکی شون با یه نگاه کار رو درمیاره … یکی شون سال‌ها سکوت می کنه و به وقتش، حرف داره که بزنه… یکی از اون ها می تونه ساعت‌ها حرف بزنه و اغلب خوب می گه و حساب شده… یکی شون هر جور دوست داره میاد و میره ولی وقتش همیشه هست… دیگری عشق و هنر و ساز و گندم و اقتصاد سیاسی و فلسفه و مسائل اجتماعی.

مخلص کلام می تونم برم وسط دریا چون پشتم به ایشان گرم بوده و هست. شاید هم دلیل علاقه و کشش ام به ایشان اینه که از هرکدام اشتراکاتی یا چیزهایی تو وجودم دارم. خوشا به حالم.»

بنیامین بهادری؛ یک شلوغ کاری جدید این بار با رادش

بنیامین بهادری خواننده موسیقی پاپ که معلوم نیست در اندک مدتی که دوباره خود را بعد از مدت‌ها به اذهان عمومی نشان می‌دهد، چه نقشه و استراتژی از این کارها یا بهتر بگوییم شلوغ کاری‌ها در سر دارد، طی روزهای گذشته ویدئویی را منتشر کرده که در آن با همراهی نصرالله رادش مشغول خوانش ناکوک و بسیار بی کیفیتی از تازه‌ترین اثر موسیقایی اش است.

این خواننده در توضیح این پست نوشته است: «انرژی این قدر بالا بود که نزدیک بود بریم تو کوچه ایران «فاتح شدم» رو بخونیم. رادش. انرژی این انسان بی‌نظیره و خود خودشه که در وجودش مهربونی خاصی موج می زنه.»

البته شنیده شده بنیامین با این شلوغ کاری‌های رسانه‌ای درصدد جلب مخاطب در آستانه انتشار آلبوم جدیدش است، پروژه‌ای که گفته می‌شود هیچ شباهتی با فرآیند فعلی محصولات ارائه شده در بازار موسیقی ندارد و دربرگیرنده یک قطعه بلند موسیقایی بوده که قرار است در پلتفرمی مختص این آلبوم به مخاطبان اراده شود.

مجتبی عسگری؛ شنونده یک آلبوم موسیقی نئوکلاسیک باشید

مجتبی عسگری خواننده و مدرس شناخته شده موسیقی ایرانی که طی این سال‌ها به طور مستمر در این حوزه به فعالیت مشغول است، از پس انتشار تازه‌ترین آلبوم خود به نام «رواق» متنی را منتشر کرد.

در متن نوشته شده از سوی عسگری آمده است: «پس از گذشت چندین سال از زمان ساخت و ضبط آلبوم موسیقی رواق این اثر با حمایت موسسه ماهور به صورت دیجیتال منتشر شده و در تمامی پلتفرم‌های بین المللی پخش موسیقی قرار گرفته است.

این اثر در حوزه موسیقی نئوکلاسیک و با استفاده از فنون آهنگسازی موسیقی قدیم ایران، همراه زیباشناسی موسیقی دستگاهی با رویکردی عاشقانه و در آواز دشتی ساخته شده است.»

برچسب‌ها