سرمربی تیم والیبال سایپا بانوان گفت: متأسفانه فدراسیون والیبال در این چند سال اخیر هیچ تلاشی برای ثبات تیم‌های بانوان نکرد و اسپانسرهای خصوصی را نگه نداشت.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم والیبال زنان سایپا به عنوان نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا شرکت کرد که ۶ مسابقه انجام داد و با شکست در پنج دیدار و کسب یک پیروزی در جایگاه هفتم این رقابت‌ها قرار گرفت.

نیلوفر حجتی سرمربی تیم والیبال بانوان سایپا درباره عملکرد تیم در جام باشگاه‌های آسیا گفت: ما در دوره مقدماتی در گروه B با تیم‌های ویتنام، فیلیپین و ژاپن همگروه بودیم که هر سه تیم سطح بالایی داشتند و کار ما سخت بود. حتی تیم ژاپن در این مسابقات بازیکن خارجی از برزیل جذب کرده بود، ژاپنی‌ها سابقه حضور در مسابقات المپیک و جهان را دارند و بازیکنان در سطح بالایی هستند. طبیعی است که در این شرایط کار سخت است و ما نتوانستیم در دوره مقدماتی خوب کار کنیم.

وی ادامه داد: در دوره مقدماتی با قرار گرفتن در جایگاه چهارم به دور بعد صعود کردیم ولی در صدر جدول به تیم قزاقستان خوردیم. آن‌ها سالیان سال است که تلاش می‌کنند تا سطح والیبال خود را ارتقا دهند، برای این مسابقات هم بازیکن خارجی جذب کرده بودند. متأسفانه ما در این مرحله هم نتوانستیم موفق شویم.

سرمربی تیم والیبال سایپا بانوان بااشاره به اینکه بازی تدارکاتی نداشتند، اظهارداشت: قبلاً زمان برگزاری جام باشگاه‌های آسیا در زمان اردوهای تیم ملی بود و تیم‌ها این شانس را داشتند که مسابقه برگزار کنند، اما در این بازه زمانی لیگ دسته یک و لیگ برتر شروع نشده بود و تیم‌ها شکل نگرفته بودند. حتی ما چند بار تلاش کردیم با نمایندگان تیم تهران که تازه لیگشان به پایان رسانده بودند مسابقه برگزار کنیم اما این اتفاق نیفتاد و به همین خاطر بدون بازی تدارکاتی در مسابقات شرکت کردیم.

حجتی بااشاره به اینکه سطح والیبال ایران از آسیا خاطرنشان کرد: تفاوت والیبال ایران از آسیا خیلی زیاد است و اگر ما بخواهیم در آسیا رنکینگ را جابه جا کنیم یا سکویی به دست بیاوریم باید ریشه‌ای کار کنیم. در واقع والیبال ایران باید ابتدا از مدارس شروع کند و یک فرهنگ تیمی کار کردن را به بازیکنان و به خصوص بازیکنان زیر ۱۶ سال که جذب تیم‌های ملی یا باشگاهی می‌شوند، صورت بگیرد. این موضوع به سیستم آموزشی برمی‌گردد و اگر اقدام کنند سالیان سال طول می‌کشد.

وی گفت: بازیکنان ما باید نظم و کار تیمی را یاد بگیرند؛ ما اگر قصد نتیجه گیری در تیم ملی با مربی خارجی را داشته باشیم به این زودی رقم نمی‌خورد. شاید حالا در مسابقه‌ای مثل جام باشگاه‌های آسیا با جذب بازیکن خارجی تا حدودی بتوان به نتیجه رسید؛ البته به شرطی که بازیکنان خارجی هم از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشند. این موضوع دور از دسترس نیست اما اما اگر هدف هم‌طرازی والیبال ایران با آسیا باشد به توجه ویژه‌ای نیاز است و باید کار را از پایه شروع کنیم و زمان زیادی هم صرف آن کنیم.

حجتی بااشاره به وضعیت بلاتکلیفی لیگ بانوان گفت: متأسفانه باید بگویم فدراسیون در این چند سال اخیر هیچ تلاشی نکرد که تیم‌های بانوان ثبات داشته باشد، چند تیم دولتی با توجه به ارتباطی که در گذشته با فدراسیون داشتند در لیگ بانوان تیمداری می‌کردند که حمایت کنند. اما هر سالی که اسپانسر خصوصی به لیگ بانوان آمده فدراسیون نه تنها کاری نکرده که اسپانسر در لیگ بماند بلکه گاهی وقت‌ها کاری هم انجام داده که اسپانسر از لیگ برود. زمانی که من هدایت سریک را برعهده داشتم اسپانسر تیم اصلاً نیازی به تبلیغات نداشت و برند خاصی هم در اختیار نداشت اما متأسفانه در انتهای فصل فدراسیون سر یک موضوع کوچک با آن‌ها بد برخورد کرد و دیگر هم این اسپانسر در لیگ بانوان حضور پیدا نکرد.

سرمربی تیم سایپا عنوان کرد: به هر حال کمترین انتظار این است که فدراسیون اسپانسرهای خصوصی که در لیگ بانوان تیمداری می‌کنند را حفظ کند. تا زمانی که این اتفاق نیفتد هیچ چیزی تغییر نمی‌کند. باید ارتباط فدراسیون با باشگاه‌ها خیلی خوب باشد و به نوعی حمایت‌گری باشد چون برای اسپانسر خصوصی حضور در لیگ شاید کمترین نفع را داشته باشد اما تیمداری آن‌ها به والیبال ما و بازیکنان ملی‌پوش و همچنین مربیان کمک بزرگی می‌کند. ارتباط فدراسیون با اسپانسرهای خصوصی اصلاً خوب نبوده است.

حجتی گفت: متأسفانه یکی دیگر از موضوعات حمایت بی چون و چرا فدراسیون از برخی مربیان است که رزومه خاصی ندارند. این مربیان وارد لیگ می‌شوند و اسپانسرها را دلسرد می‌کنند. به نظرم همه چیز باید پله پله جلو برود. مربی که چند سال کمک مربی بوده باید ابتدا به تیم ملی کمک کند بعد کمک مربی تیم ملی شود. این مراحل باید کم کم اتفاق بیافتد بعد از آن همان مربی باید در لیگ سرمربی شود و پس از چند سال در نهایت سرمربی تیم ملی شود، این یک رزومه برای مربی است.

وی ادامه داد: حالا فرض کنید یک مربی ناشی وارد لیگ می‌شود و اسپانسری که سالیان سال در لیگ تیمداری می‌کند نتیجه نمی‌گیرد و در نهایت دلسرد می‌شود. من معتقدم فدراسیون باید ریشه‌ای کار کند و افراد کارشناس‌تری را به کار بگیرد که این بلا سر تیم ملی و باشگاه‌ها نیاید.

حجتی در مورد ادامه همکاری‌اش با سایپا گفت: من هنوز قراردادم را نهایی نکردم و در حال مذاکره هستیم. شرایط مالی و امکانات برای من مهم است. این طور نیست که به هر قیمتی و با هر تیمی کار کنم. در حال مذاکره هستیم و باید ببینم شرایط به چه صورت پیش می‌رود. من باز هم به این موضوع تأکید می‌کنم که در خیلی از موارد و حتی در پیشنهاداتی که به مربیان داده می‌شود فدراسیون تأثیرگذار است و متأسفانه خیلی از دخالت‌ها نابه‌جاست.