تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۳

خرم‌آباد - هم‌زمان با ۲۰ مهرماه روز حافظ، بزرگداشت این شاعر بزرگ با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و پیش‌کسوتان شعر و ادب، در خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هم‌زمان با ۲۰ مهرماه روز حافظ، بزرگداشت این شاعر بزرگ با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی پیش‌کسوتان شعر و ادب، و استقبال اهالی فرهنگ و ادب در محوطه قلعه فلک‌الافلاک برگزار شد.

تفأل به حافظ با نیت حضار، شعرخوانی تنی چند از شاعران لرستانی، مناظره ادبی میان شاعران استان، اجرای موسیقی محلی، خوشنویسی زنده ابیات حافظ از بخش‌های مختلف این برنامه بود.

این برنامه با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری خرم‌آباد و مؤسسه فرهنگی هنری راه دانایی برگزار شد.

«حافظ» محبوب‌ترین شاعر ملی ما است

اعظم روانشاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در این مراسم با تأکید بر انتقال مفاهیم و ارزش‌ها به نسل‌های آینده، اظهار داشت: حافظ، بخشی از هویت ملی ما است.

وی ضمن گرامیداشت ۲۰ مهرماه روز حافظ، گفت: حافظ محبوب‌ترین شاعر ملی ما است و همه ساله شمارگان بالایی از دیوان حافظ پس از قرآن به فروش می‌رسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به اینکه حافظ، حافظه همه قرن‌ها است، افزود: پس از گذشت سده‌ها از زندگی حافظ اما او از معدود شاعرانی است که ذهن ایرانیان را مدام به خود مشغول داشته و هر کس به‌قدر دانش و آگاهی خویش از شعرش لذت برده و از آن بهره گرفته است.

روانشاد با اشاره به اینکه وقتی سخن از حافظ می‌گویم تنها سخن از یک شاعر چیره‌دست و سخنان ارزشمند نیست، افزود: حافظ، بخشی از هویت ملی ما است.

وی با اشاره به چهره‌های بی‌بدیل ادبیات ایران بر حفظ هویت ملی ایران تأکید کرد و گفت: یکی از راه‌های حفظ این ارزش‌ها و انتقال آن به نسل‌های آینده برگزاری این رویدادها است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، گفت: امید آنکه نگهبان جاوید اندیشه‌های ارزنده نیاکانمان باشیم.

«حافظ»، حافظه فرهنگ و ادبیات ایران

مسعود سپه‌وندی استاد ادبیات نیز در این مراسم، حافظ را حافظه فرهنگ و ادبیات ایران دانست و اظهار داشت: حافظ تمام ظرفیت و فرهنگ زبان فارسی ایرانی را در خدمت کلام خودش گرفته است و سالانه شاهد هستیم شعر حافظ در مجموعه و قطع‌های مختلف در تیراژهای بالا به فروش می‌رسد.

وی گفت: حافظ چهره بی‌بدیل ادبیات ایران و جهان است که با شعر و کلام خود عالمی را به وجد آورد.

این استاد ادبیات با اشاره به اینکه تقریباً از قرن ۱۵ میلادی اروپاییان با حافظ آشنا شدند، افزود: اکنون شاهد هستیم تقریباً به تمام زبان‌های زنده دنیا شعر حافظ ترجمه شده است.

سپه‌وندی در بخش دیگری از سخنان خود به هنر حسن طلب (سوال ادب) در ادب فارسی اشاره کرد و گفت: حافظ یکی از شاعران هنرمندی است که به بهترین شیوه حسن طلب را در قالب ابهام و ایهام شاعرانه مطرح کرده است، به شکلی که کوچک‌ترین گرد عار و ننگی بر دامن حافظ نمی‌نشیند.

وی با بیان اینکه او نیاز خود را در شکلی هنرمندانه در بسیاری از غزل‌های خود مطرح کرده است، افزود: بنابراین حسن طلب‌های حافظ از بهترین نمونه‌های در تمام دوران ادبیات فارسی است.

۲ عنوان کتاب شعر رونمایی شد

هم‌زمان با ۲۰ مهرماه آئین گرامیداشت روز حافظ در محوطه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی، پیش‌کسوتان شعر و ادب، اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.

در حاشیه این مراسم که با استقبال اهالی فرهنگ نیز همراه بود از دو عنوان کتاب شعر از شاعران لرستانی رونمایی شد.

کتاب «سوز سیل» اشعار بهزاد شکری و کتاب «خم یار» مجموعه اشعار امین خوش کیش منتشر شده از سوی انتشارات سنگ‌نبشته آثار رونمایی شده در این مراسم بودند.