اصفهان- این روزها بسیاری از مربیان پرورشی استان اصفهان به دلیل بلاتکلیفی در استخدام و دریافت حق و حقوقشان بلاتکلیف و معترض هستند و معتقدند که سیاست‌های متغیر دولت آنها را سردرگم کرده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: آموزش هنگامی سودمند است که با فعالیت‌های پرورشی همراه شود، نگاه واقع‌بینانه به امر تربیت ایجاب می‌کند که در نظام‌های آموزشی از ابتدایی‌ترین مرحله برنامه‌ریزی تا مراحل نهایی و در تدوین، تنظیم محتوا و طراحی اهداف، استعدادها و نیازهای همه جانبه مربیان به عنوان افراد انسانی مطرح نظر قرار گیرد، در غیر این صورت پیشرفت و موفقیت آموزشی منهای پرورش منش و کمک به شکل‌گیری شخصیت متعادل انسانی امری ناقص و از درون تهی است. بدین منظور در نظام آموزشی کشور، واحدی به نام امور تربیتی تعریف شده است که وظیفه اجرای فعالیت‌های فوق برنامه را در مدارس به عهده گیرد تا به این شکل به همراهی آموزش با پرورش رسمیت بیشتر بخشد.

اقدامات پرورشی در مدارس صوری است

در این ارتباط گفته‌های مسئولان امر و کارشناسان تربیتی بیانگر آن است که اقدامات پرورشی کارکرد خود را از دست داده و در حال حاضر فقط به شکل صوری در مدارس اجرا می‌شود و جایگاهی قابل ذکر در تربیت دانش‌آموزان ندارد، به طوری که آموزش و پرورش با کمبود حدود ۳۷ هزار مشاور و ۶۰ هزار مربی پرورشی در مدارس مواجه است، چرا که در طول ۱۰ سال گذشته ورودی نیروی پرورشی از طریق حدوداً ۲۰ هزار دانشجو دانشگاه فرهنگیان، کمتر از ۵ درصد بوده است.

گرچه اجازه جذب ۲۵ هزار نیروی پرورشی گرفته شده اما هنوز مجوز این امر صادر نشده است

بر این اساس طی مرداد سال ۱۴۰۲، مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند گرچه اجازه جذب ۲۵ هزار نیروی پرورشی گرفته شده اما هنوز مجوز این امر صادر نشده است؛ بنا بر مطالعات انجام شده، این قانون صراحت دارد که هر مدرسه باید یک مسئول پرورشی داشته باشد، اما از دهه‌های گذشته ترتیب اثر داده نشد، یعنی از سال ۱۳۸۶ که قانون احیای معاونت پرورشی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، برنامه مدونی تنظیم نشد تا به‌طور دقیق مشخص شود که چه تعداد نیرو نیاز است و چه تعدادی از افراد، بازنشسته می‌شوند.

سی‌ام آذر سال ۱۴۰۲، مجوز استخدام ۱۹ هزار و ۷۰۰ مربی امور تربیتی و پرورشی توسط مجلس شورای اسلامی در وزارت آموزش و پرورش صادر شد و ثبت‌نام آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش‌وپرورش در راستای اجرای ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و بنا بر مفاد دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام بیش از ۱۹ هزار مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیت بدنی، سلامت و مشاور تخصصی، برگزار شد که ۴۰۶ هزار و ۲۱۴ نفر به صورت همزمان در ۳۱ استان و ۱۵۴ شهر سراسر کشور در این آزمون شرکت کردند.

با توجه به اینکه استخدام در آموزش و پرورش متقاضیان زیادی دارد، این سازمان هر ساله آزمون‌هایی را تحت عنوان آزمون‌های استخدامی برگزار می‌کند، بنابراین مجری برگزار کننده اکثر آزمون‌های آموزش و پرورش، سازمان سنجش بوده، اما مجری برگزار کننده آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی جهاد دانشگاهی در سال جاری، سازمان جهاد دانشگاهی بود. داوطلبان آزمون مشاغل کیفیت بخشی از نحوه زمان برگزاری، تأخیر سه ماهه در اعلام نتایج این آزمون، عدم استخدام و تعیین نشدن تکلیفشان معترض شدند و گلایه دارند.

تغییر زمان برگزاری آزمون استخدامی «معلم پرورشی»

یکی از مربیان پرورشی ورودی جدید الاستخدام در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد روند تغییر زمان برگزاری آزمون استخدامی، گفت: در حالی که پیش از این زمان برگزاری آزمون استخدامی مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیتی بدنی و سلامت و مشاور تخصصی آموزش و پرورش در ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ اعلام شده بود، اما با تغییر زمان آن، آزمون در روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه آزمون کیفیت بخشی یا مربیان پرورشی پس از ۱۴ سال در کشور برگزار می‌شد، افزود: پس از برگزاری آزمون کتبی که مرسوم نبود طی ۲ مرحله همچون کنکور، در ۱۰ تیر سال جاری مرحله موردکاوی افزوده شد و با مدت زمان ۱۵۰ دقیقه آزمون تشریحی بدون هماهنگی قبلی و حتی معرفی کتب، برگزار گردید و هر فردی با اطلاعات و مطالعات خود از این مرحله عبور کرد.

وی درباره برگزاری مصاحبه‌های تخصصی مرتبط با رشته‌های داوطلبان آزمون کیفیت بخشی، بیان کرد: این مصاحبه‌ها طی مرداد در سه اتاق اختصاصی، تخصصی و عمومی با موضوعات ایفای نقش، ارزیابی تخصصی حرفه‌ای و غیره با احتساب ۶۰۰ نمره مورد ارزیابی تکمیلی قرار گرفت.

این داوطلب آزمون کیفیت بخشی با گلایه از تأخیر اعلام نتایج استخدام، گفت: در همین راستا، مرکز آزمون جهاد دانشگاهی با توجه به سوالات مکرر داوطلبان، توضیحاتی پیرامون علت عدم اعلام نتایج آزمون مشاغل کیفیت بخشی آموزش و پرورش منتشر کرد که این مرکز، مسئولیت برگزاری آزمون کتبی را به عهده دارد و بقیه فرآیند جذب (بررسی مدارک، ارزیابی تکمیلی، گزینش) در دستگاه اجرایی انجام خواهد شد.

در همین ارتباط دلایل عدم اعلام نتایج آزمون مشاغل کیفیت بخشی آموزش و پرورش از سوی این مرکز این‌گونه اعلام شد که مزید استحضار مخاطبان، در اکثر آزمون‌های استخدامی تمام این موارد در سامانه مرکز آزمون انجام می‌شود، اما در آزمون‌های مرتبط با وزارت آموزش و پرورش این مهم در سامانه طراحی شده توسط وزارتخانه مذکور انجام و نتایج برای اعمال در کارنامه نهایی به این مرکز ارسال می‌شود؛ بنابراین مبنای اعلام نتایج نهایی و صدور کارنامه پایانی، داشتن اطلاعات مورد نیاز است؛ لذا به اطلاع داوطلبان گرامی می‌رساند به‌رغم پیگیری مداوم تا زمان نگارش این اطلاعیه (عصر روز جمعه ۳۰ شهریورماه) فعلاً نتایج بخش ارزیابی تکمیلی برای این مرکز ارسال نشده است.

وی پیرامون اینکه نتایج آزمون کیفیت بخشی وزارت آموزش و پرورش ۸ مهر سال جاری اعلام شد و داوطلبان می‌توانستند نتیجه پایانی آزمون و کارنامه را با ورود به پروفایل خود در سایت hrtc.ir مشاهده کنند، اظهار کرد: با توجه به نمرات اعلام شده مصاحبه انجام گرفته در سه مرحله عمومی، اختصاصی و تخصصی، ما معتقدیم که نمره اعلام شده، با توانایی‌ها و تلاش‌های واقعی داوطلبان در این مراحل، تطابق ندارد.

این مربی پرورشی در اصفهان با بیان اینکه بسیاری از داوطلبان آزمون کیفیت بخشی با تحصیلات تکمیلی و سابقه کار از مجموع ۱۶۰، ۲۵۰ یا ۶۰۰ نمره آزمون حدود ۵ تا ۲۰ نمره حتی کمتر کسب کردند، تاکید کرد: این سبک نمره‌دهی دور از حقیقت بوده و موجب شده داوطلبان نسبت به آزمون‌های استخدامی آینده ناامید شوند، شور و علاقه خود را از دست بدهند و از لحاظ روحی آسیب ببینند.

وی با ابراز تأسف از اینکه چنانچه فردی کر، کور و لال هم در اتاق‌های آزمون کیفیت بخشی شرکت می‌کرد، حداقل احتساب نمرات بالاتر از چنین ارزیابی‌ها بود، گفت: پس از اعلام مهلت اعتراضات، بیش از ۱۰۰ نفر از کارنامه سبزهای استخدامی آزمون کیفیت بخشی سراسر کشور طی شانزدهم مهر در مقابل نهاد ریاست جمهوری خیابان پاستور پایتخت برای کسب نمرات واقعی خودشان تجمع کردند، چرا که معتقد بودیم بعد از اینکه نتایج نهایی آزمون کیفیت‌بخشی اعلام شد با نمرات عجیب و بسیار پایین مواجه شدیم که بعد از آن مصاحبه عالی و حتی تأیید از طرف ارزیاب‌ها، به دور از انتظار ما بود.

این داوطلب آزمون کیفیت بخشی با تعجب از اینکه بسیاری از افراد شرکت کننده حتی با داشتن سهمیه جانبازی و ایثارگری نمرات پایین را کسب کردند، اظهار کرد: برای نمونه نتایج آزمون این افراد از مجموع ۱۵۰ حدود ۵ نمره بوده است، بنابراین ما داوطلبان آزمون کیفیت بخشی به نتایج ارزیابی تکمیلی شدیداً معترضیم این نمرات با عملکرد ما هیچ تطابقی ندارد و غیر واقعی است، زحمت چندین ماهه ما نادیده گرفته شده خواهشمندیم پیگیری کنید.

وی با اشاره به اینکه آزمون کیفیت بخشی مطابق دستورات برای استخدام بیش از ۱۹ هزار مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، تدوین شده بود، اما با ۱۱ هزار داوطلب برگزار شد، افزود: سوال این است که تکلیف هشت هزار نفر داوطلب چه شد؟

این مربی پرورشی داوطلبانی یکی از موارد تامل‌برانگیز در نتایج آزمون کیفیت بخشی را درج کد ۱۹ در کارنامه بیش از هشت هزار داوطلبان، اعلام کرد و گفت: به معنای این است که داوطلب شرایط احراز شغل را دارا است، اما مراحل گزینش آن دارای اشکال بوده یا مشکلاتی در پرونده داوطلب وجود دارد.

این داوطلب آزمون کیفیت بخشی افزود: مسئولان این وزارتخانه نیز پس از شنیدن سخنان داوطلبان بر غیرواقعی بودن نمرات اذعان داشتند و تا ۱۵ آبان ماه مهلت رسیدگی دادند.

ثبت اعتراض بیش از ۱۰ هزار مربی نسبت به نتایج آزمون

وی تصریح کرد: مطالبه اصلی داوطلبان کیفیت بخشی به امور اعلام نمرات واقعی و تعیین تکلیف وضعیت‌ها است و این در حالی است که نه تنها دستور مکتوبی مبنی بر رسیدگی اعتراضات تا ۱۵ آبان تدوین نشد بلکه پس از ثبت اعتراض بیش از ۱۰ هزار نفر مربی پرورشی در سامانه مورد نظر، تاکنون دستورات لازم اعمال نشده است.

وی با بیان اینکه بیشتر داوطلبان متولدین دهه ۶۰ هستند که پس از سال‌ها با ایجاد فرصتی با همت مضاعف و تلاش شبانه‌روزی فرصت‌ها به غنیمت تبدیل کردند تا با شرکت در آزمون کیفیت بخشی بهترین نتایج را کسب کنند، خاطرنشان کرد: بسیاری از داوطلبان آزمون پرورشی با وجود مقامات کشوری و سابقه فعالیت نسبت به نمرات و وضعیت فعلی خود معترض شدند، چرا که بسیاری از این نیروها معتقدند که سیاست‌های متغیر دولت‌ها باعث شده تا آنها همیشه درگیر مساله استخدام و دریافت حقشان باشند.

این مربی تاکید کرد: معمولاً تمام مدیران نهادها تعلق خاطری به کارهای دیر بازده ندارند و می‌گویند به برنامه‌هایی می‌پردازیم که در دوره مدیریت خودمان جواب دهد، بنابراین تا به این مساله ریشه‌ای و اساسی پرداخته نشود، بهترین برنامه‌ها هم به میدان عمل نمی‌رسد.