رئیس مرکز بین المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اجرای موفق همایش «رسالات الله»گفت:۲۶ مهرماه در کوالالامپور و سوم آبان‌ماه در جاکارتا این همایش قرآنی برگزار شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دومین همایش بین‌المللی قرآنی «رسالات الله» در کشورهای مالزی و اندونزی با حضور حجت الاسلام حسینی نیشابوری رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صبح امروز بیست و دوم مهر ماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسینی نیشابوری به تشریح اهداف این نشست پرداخت و گفت: جهانی‌سازی و اجتماعی‌سازی پیام‌های قرآنی خداوند در چهار مؤلفه اصلی (فطرت، عقلانیت، اخوت و ولایت)، تبیین اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری در جنوب شرق آسیا علی‌الخصوص در مالزی تحت عنوان انسان در قرآن و در اندونزی تحت عنوان سبک زندگی قرآنی مورد توجه خواهد گرفت.

رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: در قرارگاه تبیین و ترویج معارف قرآنی ظرفیت‌های علمی، هنری و ادبی را به عنوان بخشی از اعضا در اختیار داریم و از امکانات و ظرفیت آنان برای نشر معارف قرآنی استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به برگزاری اولین همایش بین‌المللی قرآنی «رسالات الله» در سال گذشته گفت: این همایش کمیسیون محور و موضوع محور بود و بستری فراهم شد تا کشورهای خارجی شرکت کننده ظرفیت‌های قرآنی یکدیگر را بشناسند. در تلاش هستیم تا تفاهم نامه‌های ایجاد شده در این همایش را به برنامه‌های عملیاتی تبدیل کنیم.

رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اجرای موفق همایش «رسالات الله» در قدم اول و نتایجی که به وجود آورد، عنوان کرد: این اتفاقاً باعث شد تا پیشنهاداتی را از کشورهای دیگر داشته باشیم. قدم اول همایش رسالات الله در تهران برداشته شد و ما مؤسس آن بودیم، اما از چهار کشور پیشنهاد داشتیم که سال جاری همایش رسالات الله به میزبانی آنان برگزار شود. در نهایت نسبت به پیشنهاد کشورهای مالزی و اندونزی جواب مثبت دادیم و قرار است ۲۶ مهرماه در کوالالامپور و سوم آبان‌ماه در جاکارتا برگزار شود.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری افزود: تبیین اندیشه‌های قرآنی اندیشمندان جهان اسلام در مالزی و اندونزی و شکل گیری گفتگوهای قرآنی فعالان قرآنی جمهوری اسلامی ایران، مالزی و اندونزی، توسعه روابط قرآنی جمهوری اسلامی ایران، مالزی و اندونزی، تبیین و معرفی دستاوردهای قرآنی جمهوری اسلامی ایران در مالزی و اندونزی و زمینه سازی برای ایجاد شبکه نخبگان قرآنی جمهوری اسلامی ایران، مالزی و اندونزی از دیگر اهداف این نشست خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه محورهای همایش کلان در نشست مالزی بررسی اندیشه‌های قرآنی اندیشمندان معاصر در موضوع انسان در قرآن گفت: اندیشه قرآنی علامه طباطبایی در رابطه با جایگاه انسان در قرآن، اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری در رابطه با وظایف انسان در اجتماع، اندیشه قرآنی علامه جوادی در تعریف وحیانی انسان از جمله محورهای این نشست در مالزی خواهد بود.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری افزود: دکتر رضایی اصفهانی که در همایش رسالات الله ارائه خواهند داشت سال هاست در اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری تحقیق می‌کنند و تولیدات مکتوب داشته اند. حضور محققان قرآن پژوه در همایش مغتنم خواهد بود و برای مسلمانان دیگر کشورها جالب و جاذب خواهد بود.

رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به استفاده از ابزار نوین خصوصاً بستر فضای مجازی و هوش مصنوعی اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از تولیدات محتوای افراد، گروه‌ها و مؤسسات در حوزه قرآن استقبال خواهد کرد تا آن را امتداد بین‌المللی ببخشد. امکانات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خدمت دیپلماسی قرآنی است.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری در ادامه به موضوع نشست اندونزی پرداخت و اظهار داشت: بررسی اندیشه‌های قرآنی اندیشمندان معاصر در موضوع سبک زندگی قرآنی محور اصلی نشست در اندونزی است اما نقش اندیشه قرآنی در مقابله با تهاجم فرهنگی غرب مبتنی بر اندیشه‌های قرآنی امام خمینی، بررسی روش‌های برجسته سازی هویت اصیل قرآنی از منظر امام موسی صدر، بررسی نقش علم و اخلاق در زندگی قرآنی بر اساس اندیشه قرآنی استاد مطهری در دیگر برنامه‌های این نشست در اندونزی خواهد بود.

رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به استفاده از ابزار نوین خصوصاً بستر فضای مجازی و هوش مصنوعی اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از تولیدات محتوای افراد، گروه‌ها و مؤسسات در حوزه قرآن استقبال خواهد کرد تا آن را امتداد بین‌المللی ببخشد. امکانات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خدمت دیپلماسی قرآنی است.

وی در پایان گفت: در بیستمین اجلاس مسلمین جهان در مسکو پایتخت روسیه که هیئت‌های عالی رتبه از ۴۸ کشور حضور داشتند، حجت الاسلام ایمانی‌پور از طرف جمهوری اسلامی ایران شرکت داشتند و در آن جلسه پیشنهاد تشکیل پارلمانی قرآنی جهان اسلام را برای تحقق صلح و عدالت جهانی جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند که این طرح مبتکرانه مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت. پیش‌نویس اساسنامه پارلمان قرآنی در حال تدوین است تا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و به زودی ارائه خواهد شد.