آیین بزرگداشت روز جهانی خاک با شعار «مراقبت از خاک با سنجش، پایش و مدیریت»، ۱۳ آذر ماه سال جاری در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، صفدر نیازی شهرکی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز یکشنبه همزمان با برگزاری نخستین نشست هماهنگی معاونت‌ها با محوریت برگزاری روز جهانی خاک، گفت: آئین روز جهانی خاک هر سال در ۵ دسامبر با هدف توجه، تبیین اهمیت سلامت و حفاظت از این منبع تولید غذا و تبدیل آن به گفتمان عمومی در کشورهای جهان برگزار می‌شود و ایران نیز امسال این روز را در ۱۳ آذر ماه میزبانی می‌کند.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی خاک مبنی بر «مراقبت از خاک با سنجش، پایش و مدیریت» تصریح کرد: سنجش و پایش خاک به اعتبار و زمان نیاز دارد به طوری که ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم تا در مدت ۵ تا ۱۰ سال بتوانیم کل خاک‌های کشاورزی کشور را با مقیاس یک بیست‌وپنج هزارم مورد مطالعه خاک‌شناسی و حاصلخیزی و پایش قرار دهیم.

وی بر رصد آلودگی‌ها، تخریب و فرسایش خاک با عواملی همچون فاضلاب‌ها، سموم شیمیایی، پسماندها و طرح‌های عمرانی نظیر احداث جاده و ساختمان‌سازی‌ها تاکید کرد و گفت: ما باید آلودگی و تخریب خاک‌های کشاورزی و همچنین عناصر موجود در آن مانند فسفات، روی، پتاس و گوگرد که در تولیدات محصولات نقش دارند را رصد و پایش و بر اساس آن مدیریت کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در همین حال اظهار کرد: قانون حفاظت از خاک و آئین‌نامه اجرایی آن، تکالیف متعددی را برای مراقبت و پایش خاک بر دوش وزارت جهاد کشاورزی و مردم گذاشته است.

وی گفت: علاوه بر برگزاری آئین روز جهانی خاک با حضور مدعوین ملی و بین‌المللی و مهمان ویژه، از خادمان خاک تجلیل خواهد شد.

این مسئول دولتی اجرای مسابقات هنری در رشته‌هایی همچون نقاشی، عکس، فیلم، طراحی و مجسمه‌سازی با موضوع خاک، پخش کلیپ‌های تأثیرگذار در مورد نقش و اهمیت خاک و اقدامات انجام شده و سخنرانی ائمه جمعه و جماعات را از دیگر برنامه‌های این معاونت نام برد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: امسال برنامه داریم، زنگ حفاظت از خاک را توسط مدیران مدارس کشور به صدا درآوریم.