نشان بین‌المللی توسعه روستایی عزیزالحق به دست مدیرکل مرکز توسعه روستایی یکپارچه برای آسیا و اقیانوسیه (سیرداپ) به وزیر جهاد کشاورزی اعطا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امروز دوشنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۳، در دیدار مدیرکل مرکز بین‌المللی توسعه روستایی یکپارچه برای آسیا و اقیانوسیه (سیرداپ) با وزیر جهاد کشاورزی نشان عالی توسعه روستایی به پاس اقدامات جمهوری اسلامی ایران و وزارت جهاد کشاورزی در راستای فراهم کردن اقدامات مؤثر برای امنیت غذایی، توسعه روستایی و رفع فقر به وزارت جهاد کشاورزی اعطا شد.

در دیدار غلامرضا نوری قزلجه و چاندرا شکارا، اقدامات مؤثر وزارت جهاد کشاورزی در توسعه روستایی، ایجاد اشتغال و رفع فقر و توسعه منابع انسانی و شبکه‌های ارتباطی، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نوری با تاکید بر سیاست روستا محوری، توسعه کشاورزی ایران را گره خورده با توسعه روستاها دانست و توجه به کشاورزان و منابع انسانی تولیدکننده محصولات کشاورزی را از راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی در این دوره اعلام کرد.

چاندرا شکار هم در این دیدار با قدردانی از سیاست‌ها و خط و مشی جمهوری اسلامی ایران در توسعه روستایی و همگامی با برنامه‌های بین‌المللی سیرداپ در رسیدن به اهداف جهانی مرکز بین‌المللی توسعه روستایی یکپارچه برای آسیا و اقیانوسیه، نشان عزیزالحق را به وزیر جهاد کشاورزی اعطا کرد.

نشان عزیزالحق به یاد بنیان‌گذار فقید سیرداپ متفکر، فیلسوف و سیاست‌گذار بنگلادشی که نقش بزرگی در توسعه و سازماندهی مردم روستای کومیلا داشت، به افراد، نهادها و سازمان‌های فعال در توسعه روستایی اعطا می‌شود.
گفتنی است سیرداپ به عنوان مرکز منطقه‌ای و بین دولتی که دارای ارتباط عمیق با سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (فائو) است در سال ۱۹۷۹ میلادی تأسیس شد. مرکز این نهاد در کشور بنگلادش است و اکنون ۱۵ کشور شامل جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، بنگلادش، فیجی، هندوستان، اندونزی، جمهوری دموکراتیک خلق لائو، مالزی، میانمار، نپال، پاکستان، فیلیپین، سریلانکا، تایلند و ویتنام عضو آن هستند.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۳ و با قانون مصوب مجلس شورای اسلامی به عضویت مرکز مذکور درآمد. وزیر جهاد کشاورزی نماینده کشور در شورای حکام، و مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مؤسسه رابط جمهوری اسلامی ایران (Country Linked Institute (CLI)) و نماینده کشور در کمیته‌های اجرایی و فنی این مرکز است.

رسالت سیرداپ جلب همکاری و استفاده از تجارب کشورهای عضو جهت ارتقای سطح زندگی روستاییان است. همچنین مأموریت این مرکز بین‌المللی فراهم کردن زمینه‌های اثر گذاری برای تدوین سیاست‌ها و اجرای برنامه‌ها در راستای توسعه روستایی و کاهش فقر از طریق ارتباط مؤسسات مرتبط با سیرداپ است و تلاش می‌کند تا اهداف زیر را در منطقه آسیا و اقیانوسیه و کشورهای عضو حاصل کند؛
• بهبود بخشیدن به همکاری‌های منطقه‌ای
• فراهم نمودن زمینه توصیه‌های سیاستی مؤثر بر توسعه روستایی
• ارائه بهترین فعالیت‌های عملی برای توسعه روستایی و کاهش فقر
• کمک به فعالیت‌ها و اقدامات مرتبط با توسعه منابع انسانی روستایی
• زمینه سازی برای ایجاد شبکه‌های اطلاعات و آمار و به اشتراک گذاری تجربیات در حوزه توسعه روستایی.