واکنش به صادر نشدن ویزای یک خواننده برای برگزاری کنسرت در کانادا، نوشته یک نوازنده برای انتشار آلبوم جدیدش و صدور حکم تتلو برخی از مطالب فضای مجازی موسیقی طی روزهای گذشته را تشکیل می‌دهند.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ فرآیند تولید و ارائه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه‌های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سال‌های اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه‌های رسمی به ارائه و انعکاس فعالیت‌های موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آن‌ها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی‌شان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که می‌تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی‌اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.

شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمی‌توان به راحتی از آنچه در این بستر رسانه‌ای روی می‌دهد، بی‌تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب‌های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی‌انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می‌شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه‌های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می‌تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.

اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه‌های رسمی» شده و هم ایجادکننده فضای رقابتی بین رسانه‌های رسمی و رسانه‌های فعال در فضای مجازی شده است که این مسائل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می‌تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب‌ناپذیر است.

«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش‌های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشر شده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

زکریا یوسفی؛ رفاقت با موسیقی «مینی مال» در «ادوار»

زکریا یوسفی نوازنده، مدرس، پژوهشگر و خواننده موسیقی ایرانی که طی سال‌های اخیر در کنسرت‌های ایرانی و بین المللی علیرضا قربانی به عنوان نوازنده سازهای کوبه ای فعالیت مستمری دارد، به بهانه انتشار تازه‌ترین آلبومش «ادوار» که در روزهای اخیر پیش روی مخاطبان قرار گرفته است، یادداشتی را در صفحه شخصی اش منتشر کرد.

در یادداشت یوسفی آمده است: «آلبوم «ادوار» روزهای آینده به صورت دیجیتال در پلتفرم‌ها بین المللی و همچنین به صورت فیزیکال منتشر خواهد شد. در ساخت و تنظیم این قطعات، سعی بر این بوده که با به کارگیری از امکانات اصوات الکترونیک در کنار سازهای آکوستیک بیشتر به فضای موسیقی مینی مال نزدیک شوم. هارمونی ثابت، تغییر آهسته فرم، استفاده از الگوها و تکرارهای ساده ریتمیک و در عین حال تنوع صوتی سازهای کوبه ای در جهت فضاسازی بیشتر، در این قطعات استفاده شده است. بیشتر ملودی‌های الهام گرفته از ملودی‌های موسیقی کرمانجی کردستان ترکیه است.

در این آلبوم مفتخر بودم دوستان عزیزم میلاد محمدی، هومن مهدویان، شقایق صادقیان، فرزاد بازگیر، نگار فرجی و بهنام بیات حضور داشتند. برخی از قطعات بی کلام و تعدادی هم با کلام و به صورت هم آوایی و چند صدایی از اشعار مولانا خوانده شده‌اند. ضمن اینکه این اثر به تهیه کنندگی دوست عزیز و گرانقدرم روزالین آریایی راد منتشر می‌شود، ازهمه زحمات و محبت‌هایش سپاسگزارم.»

سیامک عباسی؛ بازهم قصه دنباله دار صادر نشدن ویزا

سیامک عباسی خواننده موسیقی پاپ که طی ماه‌های گذشته به نسبت دیگر هم صنفانش فعالیت کمتری در حوزه اجرایی موسیقی داشته، گویا براساس برنامه ریزی های انجام گرفته، قرار بوده همراه با امیرعباس گلاب کنسرت مشترکی را در کانادا برگزار کند. فرآیندی که گویا به دلیل عدم صدور ویزا توسط کانادا منجر به لغو کنسرت شد تا قصه ادامه دار صادر نشدن ویزا برای خوانندگان ایرانی همچنان ادامه داشته باشد.

سیامک عباسی خواننده، با انتشار استوری در صفحه اینستاگرامش نوشت: «درود بر هموطنان و هم‌زبانان در کشور کانادا، متاسفانه بر خلاف میل باطنی و صبوری تا آخرین لحظه، به دلیل عدم صدور ویزای یکی از خوانندگان مجبور به لغو کنسرت گردیدیم. از این بابت بسیار عذر خواهیم و در حال پیگیری از اداره مهاجرت کانادا هستیم تا هر چه سریع‌تر این مشکل مرتفع گردد. از استقبال و درک شما از شرایط فعلی سپاسگزاریم و به زودی تاریخ جدید برگزاری را اعلام خواهیم کرد.»

این ۲ خواننده قرار بود ۲۲ مهر در ونکوور و ۲۷ مهر در تورنتو روی صحنه بروند که به دلیل صادر نشدن ویزای امیرعباس گلاب از سوی دولت کانادا این کنسرت‌ها لغو شد.

حسین علیشاپور؛ انتقاد به فحاشی و توهین در برخی اتفاقات موسیقی

حسین علیشاپور خواننده و مدرس موسیقی ایرانی که طی سال‌های دور در عرصه روزنامه نگاری نیز فعالیت می‌کرد، با انتشار یک استوری انتقادی نسبت به حضور برخی در فرآیند تولید و ارائه محصولات موسیقی واکنش نشان داد.

در متن منتشر شده از سوی علیشاپور آمده است:

«این که چه کسی از چه نوعی از موسیقی لذت می‌برد، چیزی است کاملاً قابل پذیرش و اصلاً بایسته … اما اینکه برخی به دلیل گرایش به یک ژانر یا یک سبک از یک ژانر، می‌زنند پدر صاحب آنهایی را که به آن ژانر و سبک، علاقه و یا رویکردی ندارند در می‌آورند و علاوه بر فحش و توهین، وجود آنها را هم زیر سوال می‌برند اسمش توحش است و لاغیر.

بابا! موسیقی یا هر هنر دیگری باید تو را آدم تر کند. اگر قرار است آدم نباشی چون کار موسیقی می‌کنی، بلند شو برو و کار دیگری بکن. اشتباه آمدی …»

محسن ابراهیم زاده؛ توصیه برای ارسال یک نوشته قصار به دوستان

محسن ابراهیم زاده خواننده موسیقی پاپ هم که طی ماه‌های اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی در حوزه فعالیت‌های موسیقایی‌اش مواجه بوده، چندی پیش بود که اقدام به انتشار یک نوشته انگیزشی در تازه‌ترین پست اینستاگرامی اش کرد.

وی در این پست نوشت: «غم دوریت سنگینه … دل زارم غمگینه... بیا و درمانم کن... که تویی درمان من...

بهترین چیزی است برای کسی که از آن دوری باید بفرستی.

الهی که هیچ وقت غم جدای و دوری در زندگی تان نباشد.»

امیرحسین مقصودلو؛ صدور حکم ۱۵ ساله و انتشار یک فیلم

اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه روز یکشنبه ۲۲ مهر بود که در بخشی از نشست خبری خود درباره پرونده قضائی امیرحسین مقصودلو ملقب به امیرتتلو توضیحاتی را ارائه داد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره پرونده تتلو گفت: در این زمینه ۲ پرونده مطرح است یکی به اتهام توهین به مقدسات که به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد که پرونده به دیوان ارسال شده و در دست رسیدگی است. پرونده دوم که مربوط به تشویق فساد بود و به ١٠ سال حبس محکوم شد و نامبرده در حال حاضر در زندان است، همچنین شایعاتی که در خصوص تسهیلات برای این شخص گفته شده نادرست است.

جهانگیر در ادامه این نشست خبری که بازتاب وسیعی هم در فضای مجازی پیدا کرد، بیان داشت: زندان نه تنها تسهیلاتی خلاف قانون به نامبرده نداده است، بلکه به دلیل برخی رفتارهای خلاف قانون و مقررات مشمول تنبیهات انضباطی هم شده است.

براساس این گزارش انتشار ویدئویی منسوب به انتقال امیر تتلو به زندان نیز بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت.