اردبیل- مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: طبق تحقیقات خون بند ناف می‌تواند در درمان بیش از ۸۰ درصد بیماری‌ها موثر باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ضرابی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست با مسئولین حوزه سلامت استان در راستای توسعه فعالیت‌های دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی اردبیل ضمن تقدیر و تشکر از جهاد دانشگاهی اردبیل و جامعه پزشکی استان به خاطر همکاری خوب با این شرکت در جمع آوری خون بند ناف اظهار کرد: خودنوزایی و تمایز نسبت به سایر سلول‌ها دو ویژگی سلول‌های بنیادی می‌باشد و این ویژگی‌ها به اهمیت ذخیره‌سازی آن‌ها منجر شده است.

وی افزود: جمع‌آوری خون بند ناف، انجام تست‌های میکروبی بر روی نمونه خون، سنجش شاخص‌های ژنتیکی، جداسازی سلول‌های بنیادی خون‌ساز و در ذخیره سازی آن در تانک محتوی نیتروژن مایع منهای ۱۹۶ درجه از مهمترین فعالیت بانک خون بند ناف بوده و مدت زمان مفید استفاده از آن را بیست و پنج سال است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با بیان اینکه طبق تحقیقات به عمل آمده، خون بند ناف می‌تواند بیش از ۸۰ درصد بیماری‌ها را درمان کند، اضافه کرد: بیماری‌های دارای منشأ خونی مثل تالاسمی، نقص سیستم ایمنی، کم خونی‌های مادرزادی و سرطان‌های مرتبط با خون از جمله این بیماری‌ها هستند.

ضرابی با اشاره به اینکه طبق پیش بینی ما می‌توان بیش از ۲۰ محصول از زباله‌های زایمانی جداسازی کرد که از آن‌ها می‌توان برای درمان بیماری‌ها استفاده کرد، ادامه داد: فعالیت پالایشگاه محصولات زایمانی برای جلوگیری از دور ریز این ضایعات است و در مرحله اول جمع‌آوری خون بند ناف، بافت بند ناف، پرده آمنیوتیک، سرم خون بند ناف و پلاسمای غنی از پلاکت در اولویت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: سلول‌های بنیادی مزانشیمی را نیز می‌توان از بافت بند ناف جداسازی کرد و در درمان بیماری‌های عصبی، غضروفی و استخوانی از پیوند این نوع از سلول‌ها بهره برد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان از نگهداری ۲۱۵ هزار نمونه خون بند ناف در بانک خصوصی و ۵ هزار و ۱۰۰ نمونه در بانک عمومی خون بند ناف رویان خبر داد و خاطرنشان کرد: این بانک، بزرگترین ظرفیت سلول‌های بنیادی در منطقه خاورمیانه است.

ضرابی با اشاره به اینکه حمایت و راهنمایی‌های پزشکان می‌تواند به توسعه و افزایش ذخیره سازی خون بند ناف کمک شایان کند، تاکید کرد: همه خانواده‌ها به ویژه خانواده‌هایی که فرزندان مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی و خونی دارند توصیه می‌شود در بارداری دوباره نسبت به ذخیره‌سازی خون بند ناف فرزند خود اقدام کنند تا در درمان فرزندان بیمارشان از آن استفاده شود.