۲۸ فروردین ۱۳۹۲، ۱۶:۵۷

مزدگير:

بیستمین نمايندگي بانك خون بند ناف ایران در سمنان ايجاد مي شود

بیستمین نمايندگي بانك خون بند ناف ایران در سمنان ايجاد مي شود

سمنان-خبرگزاري مهر: مدير تضمين كيفيت شركت فناوري بن ياخته‌هاي رويان جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت 19 نمايندگي بانك خون بند ناف در سراسر كشور، گفت: بيستمين نمايندگي کشور در استان سمنان ایجاد می شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اشكان مزدگير ظهر چهارشنبه در نشستی با مسئولان واحد جهاد دانشگاهي استان سمنان از اعطاي نمايندگي خون بند ناف به این واحد خبر داد و گفت: بيش از 60 درصد نمونه‌ها از نمايندگي شهرستانها وارد بانك خون بند ناف مي‌شود.

وي خدمت به جامعه و نجات حتي يك نفر را از اهداف اين بانك دانست و تاکید کرد: بهره معنوي مزد فعالان این بخش است.

مزدگير با بیان اینکه نمونه گيري، حمل نمونه، جدا سازي سلولهاي بنيادي و فريز نمونه، چهار مرحله اصلي نمونه گيري است افزود: دو مرحله اوليه آن يعني نمونه گيري و حمل نمونه از مهمترين مراحل این فرایند است كه توسط نمايندگي ها صورت مي‌گيرد.

مدير تضمين كيفيت شركت فناوري بن ياخته‌هاي رويان جهاد دانشگاهی، با اشاره به اهمیت کار نمایندگی ها، تصریح کرد: چنانچه در این مراحل خطا و اشتباهي صورت گيرد نمونه قابليت استفاده را نخواهد داشت.

وي با بیان اینکه نمونه گیری می تواند به دو شکل درون رحمی و خارج رحمی صورت گیرد، گفت: نمونه گیری داخل رحمی دارای كيفيت بالاتری نسبت به نمونه گیری خارج رحمی است و به صورت معناداري بر كيفيت نمونه اثرگذار است.

 مدير تضمين كيفيت شركت فناوري بن ياخته‌هاي رويان جهاددانشگاهی، لازمه انجام نمونه گیری درون رحمی همكاري با پزشكان زنان و زايمان است خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از پزشکان در برابر این عمل مقاومت می کنند، که برگزاری همایش ها در نزدیک کردن نظرات پزشکان و بانک خون موثر خواهد بود.

مزدگير با بيان اينكه کاربرد درمانی سلول‌های بنیادی خون بند ناف، در درمان بیماری‌های لاعلاج است افزود: تحقیقات نشان می دهد پیوند خون بندناف برای درمان 70 نوع بیماری مانند کم‌خونی مادرزادی، انواع سرطان خون، تالاسمی، فلج مغزی، پارکینسون، دیابت و اختلالات کبدی استفاده می‌شود اما افزایش تعداد نمونه‌های ذخیره شده در بانک‌های خون بند ناف کشور مسلماً به اطلاع رسانی و فرهنگسازی بیشتری نیاز دارد.

وی افزود: خون بند ناف حاوی سلول‌های بنیادی است و این قابلیت را دارد که حتی سال‌ها بعد برای ترمیم بافت‌های صدمه دیده بدن در برخی قسمت‌ها مانند قلب و مغز استفاده شود.

مدير تضمين كيفيت شركت فناوري بن ياخته‌هاي رويان جهاددانشگاهی تصريح كرد: خون بند ناف در هنگام وضع حمل از نوزاد جدا و نگهداری می شود تا در صورت نیاز برای مداوای همان شخص، افراد خانواده و یا برای اشخاص دیگر استفاده شود.

مزدگير ضمن بیان اینکه هم‌اکنون در بانک‌های خصوصی و عمومی که در سطح کشور دایر شده سلول‌های بنیادی بندناف فریز و نگهداری می شود، افزود: در بانک‌های خصوصی خون بند ناف، سلول‌های بنیادی بند ناف هر نوزاد را با دریافت مبلغی از والدین برای آینده کودک آنها نگهداری می‌کنند اما در بانک عمومی این سلول‌های بنیادی برای استفاده همگانی نگهداری می‌شود.

سرپرست جهاد دانشگاهي استان سمنان نیز در این نشست از افتتاح نمایندگی خون بند ناف جهاد دانشگاهي استان سمنان خبر داد و گفت: نمایندگی بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی سمنان در راستاي مصوبات سفر سوم هيأت دولت به استان، مبنی بر راه اندازی شعبه منطقه ای پژوهشكده رويان در مهديشهر است.

حسن رهايي با بیان اینکه اين نمایندگی بزودي با حضور مديران جهاد دانشگاهي و برخي مسئولان استان بطور رسمي افتتاح مي‌شود، تصریح کرد: مقدمات و زير ساخت‌هاي راه‌اندازي اين مرکز فراهم شده و علاوه بر بازديد كارشناسان پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي از سمنان،یک نشست تخصصي در اين زمينه تشكيل و مقدمات افتتاح اين نمایندگی فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه استان سمنان به لحاظ موقعيت جغرافيايي و ارتباط با ساير استانها يك استان معين است گفت: واحد جهاد دانشگاهي سمنان نيز ظرفيت و زير ساخت هاي لازم را براي ايجاد این نمايندگي دارا است.

سرپرست جهاد دانشگاهي استان سمنان در خاتمه اظهار كرد: نگاه این مرکز به اين كار خدمات پزشكي نيست بلكه نگاه به این مهم فراتر از این است چرا که جهاد دانشگاهي استان مي‌تواند یکی از بازوان بانك خون باشد.

وي افزود: پژوهشکده رويان جهاد دانشگاهي در اين زمينه از مراكز پيشرو كشور و منطقه محسوب مي‌شود و بانك عمومي خون بند ناف رويان در سال 87 فعاليت هاي خود را با جمع‌آوري و ذخيره‌سازي واحدهاي خون بند ناف اهدايي آغاز كرده است.

رهايي در خاتمه با بيان اينكه استفاده از خون بند ناف در درمان، پيشينه چندان زيادي ندارد، اظهار داشت: اولين پيوند خون بند ناف در جهان حدود 25 سال پيش در فرانسه انجام گرفته و كشورمان نيز پس از مدتي به اين عرصه قدم گذاشته است.

کد خبر 2034854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha