وزیر ورزش و جوانان در آغاز هفته تربیت بدنی با نواختن زنگ زورخانه گفت: اگر بخواهیم مشی ما جوانمردی باشد باید بتوانیم در این گود پهلوانان بزرگی را تربیت کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، هفته تربیت بدنی امروز پنجشنبه ۲۶ مهر با به صدا درآمدن صدای زنگ زورخانه در زورخانه شهید فهمیده توسط وزیر ورزش و جوانان آغاز شد. برنامه‌های هفته تربیت بدنی در سراسر کشور امروز پنجشنبه ۲۶ مهر با به صدا درآمدن زنگ زورخانه توسط احمد دنیامالی وزیر ورزش و جوانان در زورخانه شهید فهمیده آغاز شد.

در این مراسم سردار عبداللهی معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح، امیر فولادی رئیس تربیت‌بدنی کل نیروهای مسلح، اسبقیان معاون فرهنگی و توسعه ورزش قهرمانی، کاظمی‌پور معاون توسعه ورزش بانوان، هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک، مدیران کل ستادی وزارت ورزش و جوانان و جمعی از رؤسای فدراسیون‌ها و ورزشکاران حضور دارند.

نخستین روز از آغاز هفته تربیت بدنی به عنوان ورزش و منش پهلوانی و فرهنگ ایثار نامگذاری شده است.

احمد دنیامالی در این مراسم گفت: ما جدای از ورزش باید سیره شهدا و پهلوانان را مد نظر قرار دهیم و قبل از قهرمان‌پرروی، باید مسائل اخلاقی و پهلوانی را اولویت قرار دهیم. ورزش همگانی، یک سبک زندگی است و جامعه ما هر چقدر به حرکت و ورزش تشویق شود، به کاهش آسیب‌های اجتماعی و حتی در حوزه اقتصاد اثر می‌گذارد. با همکاری شهرداری‌ها و شورای روستایی و دهیاری‌ها تلاش می‌کنیم تا تحرک در سطح جامعه بیشتر شود.

وزیر ورزش و جوانان گفت: به ورزش زورخانه‌ای توجه ویژه‌ای خواهم داشت و همه تلاش خود را خواهیم کرد که جوانان ما در این گود زورخانه مشی پهلوانی را آموزش ببینند اما در وهله اول خودمان به این مشی آراسته شویم. اگر بخواهیم مشی ما جوانمردی باشد باید بتوانیم در این گود پهلوانان بزرگی را تربیت کنیم.

وی گفت: این گود، تاریخ و ادبیات ماست، تمام تمدن ما در این گود خلاصه شده و تمام جنگ آوران سرزمین ایران برگرفته از این گود هستند و مشی پهلوانی داشتند. هیچ انسانی بر انسان دیگر برتری ندارد مگر این که این مقیاس بر اساس منش پهلوانی، اخلاق، ارزش‌های انسانی و فروتنی باشد.

دنیامالی از شهدا به عنوان نماد ادب و پهلوانی نام برد و افزود: شهدا الگوی ادب و پهلوانی هستند، ۲۴۹ هزار شهید تقدیم ایران شده تا یک وجب از خاک این سرزمین به دست اجنبی نیفتد.

دنیامالی در بخش دیگری از سخنانش از شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای هسته‌ای، مدافعان حرم و شهید نیلفروشان و شهدای مقاومت یاد کرد و نام و خاطره آنها را گرامی داشت.

وزیر ورزش همچنین به شهدای غزه در روزهای اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: فلسطینی‌ها تنها می‌خواهند کشورشان را حفظ کنند و ما با افتخار کنارشان هستیم. دشمن تا دندان مسلح بیش از ۴۰ هزار نفر را در غزه به شهادت رسانده است. جریان مقاومت نیز در سوریه و لبنان بیش از ۵۰ شهید تقدیم کرده چون می‌خواستند سرزمین خود را حفظ کنند و به دشمن ندهند. ما در این مبارزه با افتخار در کنار آنها هستیم.

دنیامالی در این مراسم اظهار کرد: هفته تربیت بدنی است اما امیدواریم هر روز هفته روز ورزش باشد و شرایطی مهیا شود تا تمام مردم روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از وقت خود را به ورزش اختصاص دهند. بر اساس آماری میانگین ورزش در کشور روزی ١٣ دقیقه است که اگر واقعی باشد، خوب است اما باید تلاش کنیم این آمار بهبود پیدا کند.

وزیر ورزش و جوانان تأکید کرد: از وقتی که توفیق پیدا کردم که خدمتگزار ورزش باشم به ورزش زورخانه‌ای توجه ویژه‌ای کرده و خواهم کرد. ما تلاش می‌کنیم که جوانان در این گود زورخانه منش پهلوانی را آموزش ببینند. اگر بخواهیم جوانان ما مشی پهلوانی را آموزش ببینید باید خودمان به این اخلاق و تقوا آراسته باشیم. اگر بخواهیم مشی ما جوانمردی باشد باید بتوانیم در این گود پهلوانان بزرگی را تربیت کنیم.

وی با تاکید بر نشر ارزش‌های اخلاقی و پهلوانی در در ورزش تاکید کرد: این موضوع مهم را باید از گود زورخانه‌ها و میادین ورزشی آغاز کنیم.

او با اشاره به رؤسای فدراسیون‌های ورزشی گفت: شما قهرمان و پهلوان تربیت می‌کنید اما فاصله زیادی بین مرز قهرمانی با پهلوانی وجود دارد. باید در میادین ورزشی شاهد رفتارهای جوانمردانه باشیم. حتی کمیته بین المللی المپیک ملزم شده در حوزه اخلاق کار و برنامه داشته باشد.