نشست هم‌افزایی نمایندگان بیوت مراجع تقلید با حضور نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در پژوهشکده حج و زیارت در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، با بیان آغاز اعزام زائران عمره به کشور سرزمین وحی گفت: هر روز قریب به هزارنفر به سفر عمره مشرف می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود در موسم عمره کنونی حدود ۱۷۰ هزارنفر به این سفر معنوی مشرف شوند.

وی افزود: متأسفانه کشور میزبان بر خلاف روش خوب گذشته برای زائران عمره محدودیت‌های جدیدی مانند ممنوعیت برگزاری مراسم فرهنگی و دعای عمومی در هتل‌ها و همچنین ممنوعیت استفاده از وسیله صوتی را اعمال کرده است که این امر برخلاف سیاست توسعه زائران توسط کشور میزبان است که امیدواریم این محدودیت‌ها برطرف شود.

در این نشست انجام حلق توسط ابزارهای مختلف که می‌تواند مورد استفاده حجاج قرار گیرد به صورت مصداقی و با استفاده از نظرات یکی از کارشناسان این امر مورد بررسی دقیق حاضران قرار گرفت و مقرر شد بررسی دقیق آن با روشی دیگر جهت اطمینان خاطر کامل حاضران صورت گیرد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام محمدحسین فلاح‌زاده به طرح موضوعات مورد ابتلاء پرداخت و گفت: در بررسی سوالات مطرح شده این نتیجه حاصل شد که مسئله‌ی نماز پشت مقام ابراهیم بیشترین مورد سوال بوده و برهمین اساس مرکز موضوع شناسی احکام پرونده‌ی ویژه‌ای برای این موضوع ایجاد کرده است و به زودی نتایج تحقیقات تقدیم مراجع معظم تقلید و نمایندگان آنان خواهد شد.

همچنین موضوع استفاده از فن آوری خویش‌انداز (سلفی) تلفن همراه که از نظر فقهی ذیل نگاه کردن به آینه تعریف شده است مورد بحث و بررسی قرار گرفت و برخی فروعات آن توسط حاضران طرح و قرار شد از مراجع معظم تقلید استفتاء شود.

در پایان این نشست نیز موضوع کثیرالشک بودن در طواف و سعی و معیارهای صدق کثیرالشک به افراد بحث و بررسی شد.