۶ تیر ۱۳۸۶، ۱۵:۴۸

توقف ثبت نام عمره همچنان ادامه دارد

توقف ثبت نام عمره همچنان ادامه دارد

رئیس سازمان حج و زیارت از ادامه توقف ثبت نام عمره با توجه به شرایط موجود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، مصطفی خاکسار قهرودی صبح امروز در نشست خبری افزود: آمار موجود ثبت نام کنندگان عمره پاسخگوی اعزام زائران تا دو سال آینده خواهد بود و شروع زمان ثبت نام با توجه به این اصول اعلام می‌ شود و همچنین شیوه‌ ثبت نام در بانک ملی درحال بررسی و مطالعه است، تا ثبت نام عمره روان ‌تر انجام شود.

رئیس سازمان حج و زیارت درخصوص کاهش مدت زمان سفر حج، گفت: کاهش مدت زمان این سفر واجب، ساده نیست و مردم انتظار دارند، در این شرایط، هزینه‌ها نیز کاهش پیدا کند ولی با توجه به محدودیت ‌ها و وضعیت عربستان هنوز امکان کاهش مدت زمان و هزینه حج وجود ندارد.

قهرودی اظهار داشت: امسال سطح خدمات بیمه زائران بهتر از سال گذشته بود و رفع نواقص آن نیز پی ‌گیری شده است. بنابراین هزینه و درآمد بهداشت و درمان در این بخش افزایش داشته است.

وی درخصوص افزایش هزینه‌ حج و عمره، افزود : این هزینه نسبت به سال گذشته، 9 درصد افزایش داشته است که این میزان افزایش به رشد سطح خدمات در بخش‌ هایی مانند مسکن، تعذیه و تدارکات مربوط می ‌شود و درصدی از آن نیزبه ‌دلیل تورم طبیعی و قیمت ارز است. در بخش مسکن با وجود تمام تدابیر زودهنگام برای اجاره، حدود 6/8 درصد هزینه ‌ها افزایش داشته است.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت : در سال جاری 102هزار نفر به حج اعزام می‌ شوند که 99هزار و 900 نفر زایر هستند .

وی گفت: امسال 20هزار نفر اضافه ظرفیت درخواست شده که موافقت با پنج‌ هزار نفر آن قطعی است ، سال گذشته برای 10هزار نفر ظرفیت اضافی درخواست ‌شد و با احتساب این رقم، آمار زایران حج امسال اعلام شده است.

قهرودی افزود: در مدینه، تمام زایران ایرانی در هتل‌های مرکزی اسکان می‌ یابند و در مکه نیز وضعیت اسکان مانند سال گذشته است، ولی 10 درصد رشد کیفی دارد.

وی با اشاره به اینکه تا پایان عمره حدود  620 هزار نفر توسط  5 هزار کاروان امکان تشرف به عربستان را پیدا می کنند ، گفت: تاکنون 322هزار نفر از زایران برای عمره به عربستان مشرف شده‌ اند که اعزامها تا اواسط شهریورماه نیز ادامه دارد .

رییس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: برخوردهای نامناسب در عربستان ازسوی افراد تندرو که به منافع خود عربستان لطمه می‌زنند و تاخیرهای پروازی از جمله مشکلات عمره بوده ‌اند.

وی افزود: تاخیر پروازهای عمره با پی‌ گیری بسیار، کاهش یافت، ولی در دو روز گذشته، بار دیگر این تاخیرها ازسوی سعودی ‌ایرلاین ایجاد شد.

وی تصریح کرد : در موسم حج، ایران به لحاظ جمعیت پس از اندونزی، پاکستان و ترکیه قرار دارد اما از نظر سطح خدمات به گفته‌ مسئولان عربستانی، ایران رتبه‌ نخست را دارد. 

قهرودی گفت: مسئولان عربستانی وعده داده ‌اند، از بروز برخوردهای نامناسب با زایران ایرانی در عربستان جلوگیری کنند و این مشکلات کاهش یافته ‌است ولی آن‌ گونه که ما انتظار داریم، نیست. امیدوارم این مسائل در عربستان رفع شود، تا مجبور به اجرای دستور مراجع تقلید کشور برای توقف این سفر معنوی نشویم.

وی آمار سپرده‌ گذاران عمره را تاکنون بیش از یک میلیون نفر عنوان کرد و گفت: اما هیچ ‌یک از افرادی که در نوبت انتظارهستند قبول ندارند ، این سفر در شرایطی که اصول اساسی آنها مخدوش می ‌شود، انجام گیرد.

وی با اشاره به واکنش صحیح مراجع و علمای اسلامی کشور دربرابر این برخوردها، تصریح کرد : مسئولان رسمی عربستان همواره نسبت به این گونه برخوردها ابراز تاسف و عذرخواهی کرده ‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: سرمنشاء این افکار برای مسئولان عربستانی مشخص است و پی ‌درپی برای کنترل آن تلاش می ‌کنند، ولی باید با این حرکت‌ های غرض ‌ورزانه، آگاهانه برخورد شود و در فرآیند روشنگرانه و فرهنگی از این اهداف و تفکرها جلوگیری کرد.

قهرودی افزود: تاخیر پروازها در عمره‌ امسال به ‌دلیل استفاده نکردن از تمام توانمندی ملی است که تنش ایجاد کرده و برای جبران آن در بخش هواپیمایی ایران، درباره‌ همکاری سعودی ‌ایرلاین تصمیم گرفته شد وبا این کار، آمار تاخیرها کاهش می ‌یابد.

کد خبر 508830

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha