نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد رصد محصولات کشاورزی در مرحله کاشت، داشت و برداشت را مقدمه اتخاذ تصمیمات درست مدیریتی برای کنترل بازار و پیشگیری از زیان کشاورزان و اتلاف محصول عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌السلام والمسلمین سیدحسن ربانی در شورای مدیران حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی که به میزبانی رصدخانه کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: آمار و اطلاعات درست در زمینه کشاورزی، مدیریت عرضه و تقاضا را بهبود می‌بخشد و در بسیاری موارد از اتلاف محصول کشاورزان جلوگیری می‌شود.

وی افزود: رکن اصلی امنیت غذایی پایدار به واسطه اطلاعات و آماری است که معاونت‌های تخصصی و استان‌ها اعلام می‌کند و آمار متقن، تصمیمات واقعی را به دنبال دارد و از دل تصمیمات درست، مدیریت درست و بازار متعادل به دست می‌آید.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی بر تکمیل همه سامانه‌های هوشمند رصد و پایش تاکید کرد و گفت: با بکارگیری دیگر سامانه‌ها بیشتر بخش‌های کشاورزی تحت نظارت قرار می‌گیرد و در این میان اطلاعات جدیدی برای نحوه و میزان تولید در پهنه کشور فراهم می‌شود.

سامانه طیور تا پایان سال تکمیل می‌شود

حسین آهنی، رئیس مرکز آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی نیز در ابتدای جلسه اظهار کرد: با وجود آمار و اطلاعات، مدیران و برنامه‌ریزان بازار نباید دغدغه‌ای داشته باشند چون به راحتی می‌توانند شرایط را مدیریت کنند.

وی افزود: ۹۰ درصد از سامانه طیور تکمیل شده و تا پایان اسفند به دیگر سامانه‌های کشور وصل می‌شویم تا صحت اطلاعات به ۱۰۰ درصد برسد.

وی تصریح کرد: ۷۸ درصد آمار وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تولیدات گیاهی و عوامل وابسته به آن است.

رئیس مرکز پایش و مدیریت هوشمند کشاورزی در ادامه با اشاره به آمار تولیدات گیاهی گفت: اگر آمار در تولیدات گیاهی دقیق نباشد، بحث واردات و صادرات دچار مشکل می‌شود.

آهنی تصریح کرد: سامانه‌های پایش از مؤلفه‌های مدیریت هوشمند در دنیای امروز هستند و کشور برای رسیدن به بهره‌وری و مدیریت هوشمند بازار محصولات کشاورزی، مرکز ملی رصد کشاورزی را تجهیز می‌کند.