درحالی اسرائیل با سیلی واکنش پدافند هوایی از خواب بی‌ثبات کردن ایران پرید که بازارهای ایران مسیر آرامش را پیمودند و بورس تهران در مسیر صعود و قیمت‌های دلار و طلا در سراشیبی سقوط قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار مهر بسیاری از تحلیلگران که در چند هفته گذشته در انتظار تشدید بی‌ثباتی در بازارهای مالی بودند در پی حملات شب گذشته اسرائیل به مواضع مختلف در ایران، انتظار نداشتند که صبح امروز بازارهای مالی با چنین واکنش مثبتی مواجه شود با این حال، شرایط نشان‌دهنده ثبات و پایداری بالای بازارهای داخلی است. این گزارش به تحلیل وضعیت بورس، ارز و طلا در پی این تحولات می‌پردازد.

بازار بورس

بازار بورس تهران به عنوان یکی از حساس‌ترین نهادهای اقتصادی کشور، به خوبی توانست از این شرایط عبور کند و صبح امروز تالار شیشه‌ای نه تنها نلرزید بلکه در یک گام بلند ۲۴ هزار واحدی برای شکستن دوباره مقاومت دو میلیون واحدی خیز خوبی برداشت.

رشد خیره کننده امروز به‌ویژه در شرایطی که در چند هفته اخیر بازار مملو از اخبار منفی بود نشان‌دهنده جاری شدن حس اعتماد سرمایه‌گذاران به تالار شیشه‌ای است.

بازار ارز

در کنار بورس، بازار ارز نیز نشانه‌های مثبتی از خود نشان داد. قیمت دلار با کاهش محسوس به کانال ۶۵ هزار تومان بازگشت و بر اساس مشاهدات، بازار ارز به سمت کاهش قیمت در حال حرکت است.

این کاهش به دلیل عوامل متعددی نظیر افزایش عرضه و کاهش تقاضا در پی آرامش نسبی بازارها قابل تحلیل است.

هرچند بدون شک مقایسه ابعاد عملیات وعده صادق ۱ و ۲ با حملات بامداد امروز رژیم غاصب صهیونیستی گویای آرامش هر چه بیشتر بازار ارز و کاهش قیمت‌ها است.

براین اساس کامبیز میرکریمی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تنش‌های منطقه‌ای و تجاوز محدود رژیم صهیونیستی به برخی اهداف نظامی کشورمان گفت: تا چند روز پیش با توجه به اخبار و تنش‌های منطقه‌ای بازار غیررسمی ارز با افزایش اندکی همراه شد که البته این افزایش نیز روی ثبت سفارش و واردات کالا اثر چندانی نداشت، چون عمده نیازهای ارزی کشور از طریق مرکز مبادله ایران و سامانه نیما تأمین می‌شود.

وی اظهار کرد: نوسان اندکی که در چندین روز گذشته به علت تنش‌های سیاسی در بازار ارز رخ داده بود، کاملاً طبیعی است که خوشبختانه روند کاهشی ارز هم از ساعات اولیه امروز آغاز شد. همچنین برای کنترل نرخ ارز نیازی به صدور بخشنامه جدید از سمت بانک مرکزی نیست، چراکه طی یکسال اخیر تجربه ثابت کرده با آرام شدن فضا، نرخ ارز نیز دوباره به کانال قبلی خود باز می‌گردد.

میرکریمی با اشاره به اینکه این اتفاقات بیشتر جنبه روانی بر بازار ارز دارد؛ گفت: سال گذشته نیز به صورت مکرر شاهد اتفاقات و تنش‌های سیاسی خارجی و داخلی بوده‌ایم که باعث نوسانات محدود و کوتاه مدتی در نرخ ارز شد که این هیجانات کاذب خیلی زود فروکش کرد و قیمت ارز دوباره به همان کانال‌های قبلی بازگشت؛ مانند اتفاقی که دیشب تجربه کردیم و در حال حاضر شاهد روند ریزشی دلار هستیم.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه خطاب به مردم که تحت تأثیر هیجانات کاذب بازار قرار گرفته‌اند، گفت: مردم نباید با اینگونه اتفاقات نگران شوند و فریب دلالان را بخورند، چون در موارد مشابه قبلی نیز شاهد بودیم افزایش نرخ ارز با اقدامات بانک مرکزی بلافاصله بعد از چند روز کنترل شد و روند اصلاحی خود را آغاز کرد که این بار هم قیمت ارز دوباره به سطح و کانال قبل از تنش‌ها خواهد رسید.

وضعیت بازار طلا و سکه

بازار طلا و سکه نیز شاهد افت چشمگیری بود و در پی سقوط شدید قیمت دلار در بازار ارز، قیمت سکه نیز بیش از ۵ میلیون تومان ریزش کرد.

این در حالی است که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با اصلاح بیش از ۴.۶ درصدی بالای ۲۰۰ هزار تومان آب رفت!

در همین راستا نادر بذرافشان رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت بازار طلا و سکه اظهار کرد: با وجود افزایش ۱۲ دلاری اونس طلا در بازارهای جهانی، قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی با شروع کاری صنعت طلا، روند کاهشی نسبت به اوج افزایش داشته است.

وی افزود: در حال حاضر هر گرم طلای ۱۸ عیار با حدود ۱۷۰ هزار تومان کاهش به ۴ میلیون و ۴۱۷ هزار تومان رسیده است.

بذرافشان ادامه داد: در بازار سکه نیز سکه طرح جدید با حدود ۴ میلیون تومان کاهش به ۵۰ میلیون تومان، طرح قدیم با حدود ۲ میلیون تومان کاهش به ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه با حدود ۲ میلیون تومان کاهش به ۲۷ میلیون ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش به ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی با ۶۰۰ هزار تومان کاهش به ۸ میلیون تومان رسیده است.

وی اضافه کرد: علت افت قیمت‌ها در بازار طلا کاهش نرخ ارز در بازار آزاد بوده است. همچنین خبر مربوط به عرضه یک میلیون سکه در بازارهای داخلی نیز بر افت قیمت‌ها اثر گذاشت.

بذرافشان تصریح کرد: از سویی دیگر طبق اعلام بانک مرکزی از این هفته سکه با ضرب سال ۱۴۰۰ عرضه می‌شود. همچنین سکه با تاریخ روز تولید خواهد کرد که همین خبرها نیز قیمت‌ها را در بازار تحت تأثیر قرار داد.

رئیس اتحادیه طلای تهران با بیان اینکه باید دید شرایط بازارهای جهانی به چه سمت و سویی می‌رود، گفت: در حال حاضر نسبت به اوج قیمت‌ها، نرخ سکه و طلا کاهشی شده است و التهابی در بازار نداریم و بازار شرایط عادی دارد. بر همین اساس نیز امیدواریم که شاهد ثبات قیمت‌ها باشیم.

سقوط ۲۰ درصدی اقتصاد رژیم صهیونیستی

اسفند ماه سال گذشته بلومبرگ طی گزارشی به نقل از اداره آمار رژیم صهیونیستی از اینکه این رژیم یکی از بدترین عملکردهای اقتصادی در تاریخ پیدایش خود را در سه ماهه پایانی سال گذشته به ثبت رسانده است خبر داد.

در این گزارش دلیل کوچک شدن ۱۹.۴ درصدی اقتصاد صهیونیست‌ها تبعات درگیری نظامی با نیروهای مقاومت فلسطینی در غزه عنوان شده که دلیل آن هم فرخوان‌حجم گسترده نیروهای ذخیره ارتش از یک سو و تخلیه بسیاری از مناطق در سرزمین‌های اشغالی عنوان شده است.

پیش‌تر رویترز و بلومبرگ افت حدود ۱۰ درصدی را برای اقتصاد رژیم صهیونیستی در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ پیش بینی کرده بودند که رقم واقعی منتشر شده از سوی مراجع رسمی این رژیم ۲ برابر پیش بینی‌های مذکور است.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند درگیری با نیروهای فلسطینی از یک سو موجب فراخوان گسترده نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی شد که ۸ درصد نیروی کار این رژیم را درگیر کرد و از سوی دیگر فعالیت‌های اقتصادی در سرزمین‌های اقتصادی را فلج کرد.

اتفاقات رخ داده به خاطر جنگ با نیروهای فلسطینی شبیه شیوع ویروس کرونا به اقتصاد صهیونیست‌ها شوک وارد کرد و موجب شد تا شاهد کاهش شدیدی تولید، مصرف و خالی شدن مدارس، شرکت‌ها و فعالیت‌های ساختمانی در این منطقه باشیم و این حجم اتفاقات ضربه سنگینی به اقتصاد صهیونیست‌ها وارد کرده است.

این در حالی است که مطابق با آمار تارنمای ریولوت شوک وارد شده به اقتصاد رژیم صهیونیستی ناشی از عملیات کشورمان به قلب سرزمین‌های اشغالی موسوم به عملیات «وعده صادق ۲» ارزش پول صهیونیست‌ها را ۱.۶ درصد کاهش داد.

گفتنی است که کشورمان در حمایت از محور مقاومت و در تلافی ترور فرماندهان مقاومت از جمله اسماعیل هنیه و سید حسن نصرالله سرزمین‌های اشغالی را با صدها فروند موشک بالستیک پیشرفته هدف قرار داد.

آرامش مطلق در بازارها

در نهایت، وضعیت بازارهای مالی ایران نشان‌دهنده آرامش مطلق در این بازارها است و واکنش به موقع پدافند هوایی ایران در رهگیری‌های مؤثر پس از حملات اسرائیل، چتر حمایتی بود که حس امنیت را به سرمایه‌گذاران بازگرداند و به نظر می‌رسد که این حملات نه تنها نتوانسته‌اند تأثیری بر روند بازارهای ایران بگذارند بلکه پاسخ مؤثر پدافند هوایی ایران، آرامش و ثبات بیشتری به بازارها بخشید.

از همین رو بورس با رویکرد مثبت و اعتماد به نفس سرمایه‌گذاران در حال فعالیت است، در حالی که دلار و طلا در حال کاهش قیمت هستند. این شرایط می‌تواند امیدواری برای یک دوره تثبیت و رشد در آینده باشد و نشان‌دهنده این است که ایران با قدرت به استقبال چالش‌ها می‌رود و تحلیلگران بر این باورند که ادامه این وضعیت می‌تواند به ثبات بیشتر اقتصادی کمک کند.