مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد، امسال حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن زعفران در کشور تولید شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن زعفران در کشور تولید شود.

وی افزود: در سال جاری ۱۲۷ هزار هکتار از اراضی به کشت زعفران اختصاص یافته است. در حال حاضر ۲۳ استان کشور، پیاز زعفران کشت می‌کنند و بیش از ۹۳ درصد تولید این محصول نیز در خراسان بزرگ انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد زعفران کشور در استان خراسان رضوی، تولید می‌شود، درباره عملکرد تولید زعفران ادامه داد: در چند سال اخیر با اقدامات انجام شده و انتقال دانش به مزارع، متوسط عملکرد تولید زعفران از ۳.۵ کیلو گرم در هر هکتار به ۹ کیلو گرم در هکتار افزایش یافته است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشاورزان پیشرو در ایران در هر هکتار حدود ۳۰ کیلو گرم زعفران تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه برداشت زعفران در استان‌های سردسیر مانند آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و لرستان از مهر ماه آغاز شده است، تاکید کرد: برداشت این محصول تا پایان آذر ماه ادامه دارد.

زینلی انتقال دانش و دستاوردهای تحقیقاتی به مزارع را از مهمترین اقدامات در حوزه ارتقای کمی و کیفی زعفران نام برد و گفت: در سه سال اخیر مزارع آرمانی زعفران و مزارع آرمانی تولید پیاز زعفران با کمک بخش تحقیقات، ترویج و بخش اجرا طراحی و راه‌اندازی شده است؛ در این مزارع تمام اصول علمی رعایت شده، ضمن آنکه نیاز کودی این مزارع تأمین شده است.

وی نیاز کودی را یکی از مسائل حوزه زعفران نام برد و اذعان داشت: در برخی سال‌ها به علت کاهش قیمت زعفران و یا سرمازدگی، کشاورزان از تغذیه و آبیاری مزارع خود دست کشیدند.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، طراحی و ساخت دستگاه کلاله جداکن از زعفران را از دیگر اقدامات در بخش تحقیقات کشاورزی برشمرد و اظهار کرد: این دستگاه می‌تواند ۵۰ کیلو گرم گل را در هر ساعت از کلاله جدا کند که علاوه بر سرعت انجام کار، به کاهش هزینه تولید منجر می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد؛ اگر هر سال به طور متوسط ۱۰ دستگاه کلاله جدا کن زعفران وارد مزارع شود، در مدت حدود ۱۰ سال آینده می‌توانیم این مرحله را مکانیزه کنیم.

زینلی ابراز امیدواری کرد؛ این دستگاه با حمایت دولت از طریق اختصاص تسهیلات کم‌بهره، وارد مزارع زعفران شود.

وی گفت: در حال حاضر یک دستگاه کلاله جداکن زعفران توسط بخش تحقیقات و با همکاری بخش خصوصی و اجرا ساخته و وارد مزرعه شده است.